تیتر امروز

مقتدی صدر؛ شاه شطرنج بی‌قاعده سیاست در عراق!
از میانه آتش (۱۳)

مقتدی صدر؛ شاه شطرنج بی‌قاعده سیاست در عراق!

امروز و با اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق روشن شد که علی رغم همه اعتراض‌ها مقتدی صدر برنده این انتخابات است. سیاستمدار مرموزی که سالهاست با چرخش‌های مداوم به سیاست ورزی مشغول است!
حواشی تردد اولین خودروی برقی ایرانی در شهر

حواشی تردد اولین خودروی برقی ایرانی در شهر؛ «یوز» آرام!

حرکت نخستین خودروی برقی ساخت ایران در خیابان، بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت. این گزارش نگاهی دارد به نخستین نسخه وطنی خودروهای برقی. یوزی که به نظر خیلی آرام‌تر از نسخه حیوانی آن است!

کد خبر: ۱۱۳۴۳۸
۱۶:۴۷ - ۱۲ آبان ۱۴۰۰

«یوز» آرام!

دیدارنیوز ـ سرویس اقتصادی: در یکی دو روز اخیر در رسانه‌ها، انتشار تصویری از یک خودرو برقی در خیابان‌های تهران حاشیه‌های جالبی را به وجود آورده است. یک خودروی برقی تک نفره ۴ چرخ که ظاهرا ساخته مهندسان و دانشجویان دانشگاه آزاد باراجین در قزوین است و پس از طی چند سال و سپری کردن مراحل ساخت و دریافت استاندارد، حالا می‌تواند پلاک ملی هم بگیرد.

البته که بسیاری از کاربران عادی فضای مجازی و سایت‌های خبری واکنش مثبتی به این خودرو ساخت داخل نشان داده‌اند، اما هنوز مشخص نیست که چنین محصول متفاوتی در حوزه خودرو چگونه قرار است سر از بازار دربیاورد؟

خودروی برقی ساخت دانشجویان و مهندسان وطنی، شباهت زیادی به «توئیزی»، خودروی مشهور الکتریکی ساخت کمپانی رنو دارد و به نظر می‌رسد دانشجویان ایرانی به نوعی آن خودرو را مهندسی معکوس کرده و نمونه ایرانی را که «یوز» نامگذاری شده، با این روش ساخته‌اند.

نکته انحرافی دیگر خبر نیز این بود که پلاک قرار گرفته روی خودروی در حال تردد، شبیه پلاک‌های مناطق آزاد بوده و پلاک ملی نیست. از طرفی خودرو‌های در حال آزمایش فنی نیز پلاک مشخصی دارند که با پلاک یوز در حال حرکت قصه ما، کاملا متفاوت است!

گفته شده که یوز ایرانی حدود ۹۰ درصد ساخت داخل است و به جز باتری‌ها، تایر‌ها و معدود لوازم دیگر، قطعات خارجی ندارد. البته باتری از مهم‌ترین اقلام در تولید خودروی برقی است، اما نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار بزرگی دارد و به همین دلیل تعداد معدودی سازنده انواع باتری قابل شارژ و بادوام در دنیا وجود دارد.

به هر صورت اتومبیل یوز ایرانی که ظاهرا نخستین خودروی برقی ساخت داخل است فعلا مجوز پلاک را هم گرفته، اما در مورد خط تولید آن و اینکه قرار است با چه تیراژی ساخته شود اطلاعاتی درز نکرده است. در عین حال خودرو‌های برقی به دلیل باتری‌های خاصی که باید داشته باشند در همه جای دنیا گرانقیمت هستند و این خودروی وطنی نیز دستکم ۱۲ هزار یورو قیمت خواهد داشت. از طرفی این خودرو به صورت یک یا دو نفره است و این موضوع احتمالا یه مذاق مشتری ایرانی خوش نخواهد آمد.

توان آن نیز حدود ۱۵۰۰ وات یا حدود ۲۰ اسب بخار است و پیمایش آن در شهر نیز حدود ۷۰ کیلومتر. شاید این‌ها برای اولین ساخته ایران در حوزه خودرو‌های برقی بد نباشد، اما در مقایسه با دنیا، مشخصات فنی قابل توجهی محسوب نمی‌شود. یوز برقی خیلی آرام‌تر از نمونه جانوری آن خواهد بود!

«یوز» آرام!

صفحات داخلی دیباچه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی
تبلیغ دیباچه صفحات خبر