تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

برادر داماد علیرضا زاکانی در راه وزارت آموزش و پرورش

هفته گذشته هجمه شدیدی به داماد دیگر زاکانی شد. شاید اخطاری به او بود که دست از لابی برای وزیر کردن برادر داماد دیگرش بردارد. اما تانک انقلاب نشان داده از سرزنش و نقد غیر نمی‌ترسد.

کد خبر: ۱۱۲۹۳۷
۱۲:۲۹ - ۰۸ آبان ۱۴۰۰

برادر داماد علیرضا زاکانی گزینه وزارت آموزش و پرورش

دیدارنیوز ـ اگرچه با فشار افکار عمومی حکم حسین حیدری در شهرداری تهران لغو شد، اما شنیده شده مسعود فیاضی برادر داماد دیگر علیرضا زاکانی قرار است به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شود.

هفته اول آبان هم به پایان رسید و ابراهیم رئیسی هنوز برای وزارت آموزش و پرورش فردی را معرفی نکرده است. کم کم تعداد روز‌های دولت ابراهیم رئیسی به عدد ۱۰۰ نزدیک می‌شود و در این روزها، وزارت مهم آموزش و پرورش دولت بدون سکاندار مانده است.

سکوت اصولگرایان در مواجهه با معرفی‌نکردن وزیر آموزش و پرورش

به یاد بیاوریم مهر ۹۶ که نیرو‌های تندرو، فشار بی‌سابقه‌ای را به حسن روحانی آورده بودند که هرچه سریع‌تر وزیر آموزش و پرورش را معرفی کند. در آن زمان هر روز چهره‌های اصولگرا در مصاحبه‌های پی‌درپی فشار بر دولت را بیشتر می‌کردند. حسن روحانی هم مشغول چانه‌زنی با اصحاب قدرت بود تا رضایت آن‌ها را برای حضور یک چهره دانشگاهی و نه امنیتی، در وزارت علوم بگیرد. یکی از نمایندگان در آن مقطع به تسنیم گفته بود: «دولت باید وزیر پیشنهادی علوم را تاکنون به مجلس معرفی کرده بود و تا به امروز تاخیر بسیاری صورت گرفته است؛ چراکه سال تحصیلی دانشگاه‌ها آغاز شده و مدیریت این وزارتخانه بسیار حائز اهمیت است. این تاخیر از نظر نمایندگان قابل‌توجیه نیست.»

البته این رویه در دولت روحانی و محمود احمدی‌نژاد هم سابقه دارد که رئیس جمهور، برای تحت فشار قرار دادن مجلس، در آخرین روز‌های مهلت قانونی برای معرفی، وزیر را معرفی کند تا فرد معرفی شده بتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد.

سال قبل و بعد از تاخیر روحانی در معرفی وزیر جدید صمت، عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در توییتر نوشت «معرفی به موقع وزیر صنعت، معدن و تجارت تکلیف قانونی رئیس جمهور است. وقت‌کشی و تعلل در مورد وزارتخانه‌ای که تاثیر مستقیم بر جهش تولید و زندگی مردم دارد، ابدا موجه نیست. دورانی که با گروگان معیشت مردم، نظر نادرست خود را تحمیل می‌کردید، گذشته است. مجلس در عین تعهد به همکاری مشتفقانه با دولت، رئیس جمهور را به معرفی گزینه وزارت صمت در اسرع وقت دعوت می‌کند. در صورت تخلف از قانون، از ظرفیت‌های نظارتی خود استفاده خواهیم کرد.»

یک سال بعد از آن روزگار، نیازی به استفاده از ظرفیت قانونی مجلس احساس نمی‌شود. با این حال در روز‌های آخر فرصت قانونی برای معرفی وزیر، یک نام در فضای مجازی مطرح شده است. مسعود فیاضی برادر داماد علیرضا زاکانی که در دوره حضور زاکانی در مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان معاون او معرفی شده بود.

هفته گذشته، انتقادات تندی از زاکانی شده بود که با شکستن چند قانون، شوهر دخترش را به عنوان مشاور منصوب کرده است. زاکانی که خود را تانک انقلاب می‌داند، از آن انتصاب عقب‌نشینی کرد، اما حالا در جبهه دیگری، برادر شوهر دختر دیگرش را برای وزارت آموزش و پرورش آماده می‌کند.

زاکانی گفته بود در صورت حضور در شهرداری هم وظایف نمایندگی را فراموش نخواهد کرد. حضور در جلسات سیاسی، حضور مدیران قمی در شهرداری تهران، و حالا لابی‌گری در معرفی وزیر نشان می‌دهد هنوز هم اثر زاکانی از بسیاری از نمایندگان انقلابی گمنام بیشتر است.

مسعود فیاضی وزیر آموزش و پرورش می‌شود؟

زاکانی که در انتخابات کاندیدای پوششی ابراهیم رئیسی بود، حالا ابراهیم رئیسی را پوشش معرفی برادر دامادش برای وزارتخانه آموزش و پرورش خواهد کرد، اما باید دید رئیسی هم می‌تواند گاف‌های زاکانی را پوشش دهد؟

مسعود فیاضی با حضور زاکانی در مرکز پژوهش‌های مجلس، راهی آنجا شد. برخی معتقد بودند زاکانی در استخدام نیروها، قانون را رعایت نکرده است، اما زاکانی چنین اعتقادی نداشت و برادر دامادش را به آنجا برد و آنگونه که کارشناسان گفته بودند معاونت‌های جدیدی هم درست کرده بود.

حضور فیاضی در مجلس البته بی‌حاشیه هم نبود. حاشیه‌هایی که او را تبدیل به یکی از موثرترین چهره ها، و شاید موثرترین چهره تاریخ مرکز پژوهش‌های مجلس کند. تابستان امسال که طرح صیانت به صورت جدی مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفت، فعالان فضای مجازی نوشتند اگر فایل PDF طرح صیانت را از سایت مرکز پژوهش‌های مجلس دانلود کنید و Propertis آن را بررسی کنید به نام مسعود فیاضی می‌رسید.

مسعود فیاضی در گفتگو با رسانه‌ها البته از این طرح دفاع کرد و گفت: «اگر شبکه‌های اجتماعی خارجی، شرایط ایران را بپذیرند، شبکه‌های آن‌ها فیلتر نمی‌شود.» با این حال بعضی نمایندگان مجلس معتقدند این طرح توسط تیم فیاضی و زاکانی نوشته شده و حالا که زمان تصویب آن فرا رسیده است، قصد دارند در مجلس نباشند تا از مسئولیت آن شانه خالی کنند و چه جایی بهتر از وزارت آموزش و پرورش؟

فیاضی قبلا هم سابقه جا خالی دادن داشته است. مثلا مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی که هشتم بهمن ماه سال ۱۳۹۹ منتشر کرده، توصیه کرده تا مشخص شدن عوارض ناشی از تزریق واکسن‌ها و مقایسه کامل بین آنها، «تزریق عمومی هیچ نوع واکسنی در دستور کار قرار نگیرد» و همچنین با توجه به احتمال تولید واکسن داخلی در بهار ۱۴۰۰ واکسیناسیون عمومی به تعویق بیفتد.

در بخشی از این گزارش آمده است: «واکسن‌های طراحی شده بر پایه MRNA به دلیل بالا بودن قیمت آن‌ها نسبت به سایر واکسن‌ها، جدید بودن تکنولوژی و ناشناخته بودن عوارض بلندمدت آن‌ها و نگهداری در دمای منفی بیست تا منفی هفتاد درجه و مشکلات حمل‌ونقل نمی‌توانند برای تجویز عمومی پیشنهاد شوند.»

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از درخواست خرید واکسن به‌عنوان «شیطنت و بازی رسانه‌ای بیگانگان» یاد شده است. در این بخش آمده است: «جامعه ایرانی مانند همیشه با شیطنت‌ها و بازی‌های رسانه‌ای بیگانگان مواجه شده است، به نحوی که این رسانه‌ها تلاش کرده‌اند بر نگرانی جامعه ایرانی در مورد تولید، خرید و دسترسی به واکسن کرونا بیفزایند.»

با این حال بعد از ورود دولت رئیسی، تاخیر در توزیع واکسن را به قصور دولت حسن روحانی مرتبط کردند و هیچ کدام از اصولگرایان درباره برادر داماد زاکانی صحبتی نکردند.

شاید برای بسیاری این سوال پیش بیاید که فیاضی چه رشته‌ای تحصیل کرده است که هم درباره کرونا و هم اینترنت نظر می‌دهد؟ و هم برای وزارت آموزش و پرورش مناسب است؟ مخصوصا اینکه زاکانی در حکم فیاضی نوشته بود «با عنایت به تخصص، تعهد و باور عمیق به مبانی و معارف انقلاب اسلامی و سوابق ارزشمند علمی و اجرایی شما، جنابعالی را به عنوان معاون مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منصوب می‌نمایم.»
مسعود فیاضی کیست؟

مسعود فیاضی که زاکانی هم او را دکتر می‌خواند و خودش هم اصرار دارد به عنوان دکتر شناخته شود، در واقع مدرک دکترا ندارد. او لیسانس عمران از دانشگاه تهران دارد و مدرک حوزوی استادیاری دارد که معادل دکترا معرفی می‌شود. رشته او هم فقه و اصول تحلیلی اجتهادی است و از کمیسیون نخبگان بدون مدرک وزارت علوم دریافت شده است. منتها او ترجیح می‌دهد به جای عمامه، کت و شلوار بپوشد و به جای حجت الاسلام، دکتر خوانده شود تا نظریاتش درباره کرونا و اینترنت، بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

فیاضی قبل از حضور در مجلس هم، سابقه حضور به عنوان مدیرمسئول مجلات رشد را دارد. سردبیر مجله رشد از تفکرات او در آن زمان، مطالب جالبی نقل کرده است؛ مثل اینکه فیاضی معنای بحر طویل را نمی‌دانسته یا به تصویر کارتونی نجات سیل زده‌ها توسط ارتش ایراد گرفته که این‌ها با هم محرم نیستند. در حالی که تصویر در سایترهبری منتشر شده بود.

هفته گذشته هجمه شدیدی به داماد دیگر زاکانی شد. شاید اخطاری به او بود که دست از لابی برای وزیر کردن برادر داماد دیگرش بردارد. اما تانک انقلاب نشان داده از سرزنش و نقد غیر نمی‌ترسد.

منبع: روز نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی