تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

قطعی پمپ بنزین‌ها؛ حمله سایبری یا ... مسئله حفره امنیتی است!

روزی اختلال در حرکت قطارها پیش می‌آید و روزی دیگر تاسیسات هسته‌ای مورد هجوم قرار می‌گیرند. جایگاه‌های سوخت نیز بی‌نصیب نماندند. به نظر باید فکری عاجل برای حفره‌های امنیتی کرد.

کد خبر: ۱۱۲۷۷۶
۱۴:۴۶ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰

حمله سایبری دیدارنیوز ـ مسلم تهوری: ظهر سه‌شنبه یک اتفاق غیرمترقبه کشور را با بحران روبه‌رو کرد. جایگاه‌های سوخت از کار افتادند و بازار شایعه رونق گرفت. از جمله شایعاتی که به سرعت تکذیب شد، افزایش قیمت حامل‌های انرژی بود. احمد وحیدی وزیر کشور در این‌باره گفت: هیچ برنامه‌ای برای گرانی بنزین وجود ندارد؛ مردم هیچ نگرانی نداشته باشند.

عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه نیز در این‌باره گفت: در حال حاضر مجلس هیچ تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت سوخت و حامل‌های انرژی ندارد. در بخش افزایش قیمت بنزین باید منتظر قانون بودجه در سال آینده باشیم و این در حالی است که مجلس فعلا هیچ تصمیمی بر گران کردن بنزین ندارد.

بحث دیگری که دهان به دهان می‌گشت حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت بود؛ یک زمانی هر اتفاقی می‌افتاد همه با دیده شک به بریتانیا نگاه می‌کردند و هر آتشی بلند می‌شد آن را از گور بریتانیا می‌دیدند. امروز نیز ناخودآگاه همه نگاه‌ها به سمت رژیم صهیونیستی است. گزینه حمله سایبری به تاسیسات ایران پر بی‌راه نیست. «نفتالی بنت» نخست‌وزیر اسرائیل صراحتا از استراتژی هزار خنجر گفت و مدعی شد اسرائیل در پی حملات محدود و پرتعداد به ایران است تا با این استراتژی بتواند ایران را زمین گیر کند. روز‌های گذشته نیز رسانه‌های اسرائیلی ادعا کردند اسرائیل درپی حمله هوایی به ایران است و زمان آن را سال ۲۰۲۲ عنوان کردند. آن‌ها مدعی هستند پس از امضای برجام طرح حمله هوایی اسرائیل به ایران به تعویق افتاد، ولی اکنون زمان آن فرا رسیده است. ادعایی که از سوی سردار جلالی فرمانده سازمان پدافند غیرعامل آن را گنده‌گویی و سخنی به گزاف خواند.

اتفاقات چند وقت اخیر همانند حمله سایبری به سامانه شبکه راه‌آهن و اختلال در حرکت قطارها، حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای ایران که علی‌اکبر صالحی آن را تروریسم هسته‌ای خواند و یا پخش فیلم از داخل زندان از جمله اتفاقاتی است که همه روزه با آن درگیر هستیم؛ و همواره به دنبال رد پای دشمن خارجی و در رأس آن رژیم صهیونیستی می‌گردیم.

پیرامون اشکالی که در روند سوخت رسانی روز گذشته پیش آمد، دو نگرش کلی درپی داشت. اول حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت است. در این‌باره گمانه‌زنی‌هایی شده است. مسئولان از بررسی گزینه‌هایی مانند هک یا ویروسی شدن سیستم‌های سوخت رسانی گفته‌اند.

روزنامه تایمز آو اسرائیل، در گزارشی مشکل ایجاد شده در ارائه سوخت در برخی جایگاه‌های سوخت بنزین در روز سه‌شنبه را یک حمله سایبری جدی توصیف و تصریح کرد که احتمالا یک سازمان با قابلیت تهاجمی بالا پشت پرده این حمله قرار داشته است.

این شبکه صهیونیستی به نقل از کارشناسان حوزه سایبری گزارش داد: این هکر‌ها کودک نیستند. آن‌ها هکر‌های حرفه‌ای هستند. بعید نیست که یک دولت (کشور) پشت پرده این حمله قرار داشته باشد.

در همین رابطه، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری از پاسخ دادن به سوالی درباره حمله سایبری اخیر به جایگاه‌های سوخت در ایران طفره رفت.

شب گذشته نیز سیدابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی بیان کرد: حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت رسانی توسط یک کشور خارجی انجام شده است.

وی در برنامه تلویزیونی درباره حمله به جایگاه‌های سوخت رسانی توضیح داد: این حمله ساعت ۱۱ صبح سه‌شنبه اتفاق افتاد و ما در همه جایگاه‌های بنزین کشور شاهد اختلال وسیع بودیم. دستگاه‌های مربوطه به مسئله پرداختند و علائم یک حمله سایبری را مشاهده کردند.

برخی کارشناسان معتقدند به خاطر بسته بودن سیستم هوشمند سوخت، اساسا امکان حمله سایبری به این صورت که کسی در خارج از مجموعه و یا کشور سیستم را هک کرده باشد وجود ندارد؛ بلکه هر اتفاقی که افتاده از دست داشتن عوامل داخلی حکایت دارد. عبدالعلی رحیمی مظفری اعلام کرد: ذکر این نکته ضروری است که سیستم بنزین و جایگاه‌های سوخت در بستری نیست که از بیرون بتواند توسط افراد هک شود.

اتفاق دیگری که روز گذشته همزمان با اختلال در روند سوخت رسانی پیش آمد هک شدن برخی تابلو‌های الکترونیکی تبلیغات شهری بود که مطالبی را منتشر کردند.

هنوز خبر رسمی منتشر نشده که مشخص کند به چه علت روز گذشته جایگاه‌های سوخت رسانی و تابلو‌های الکترونیکی تبلیغات با مشکل مواجه شدند، اما آنچه مشخص است چه حمله سایبری اتفاق افتاده باشد و چه از داخل اختلال ایجاد شده باشد، تاسیسات ایران با حفره امنیتی بزرگی روبه‌رو شده و یک روز روند حرکت قطار‌ها با اختلال مواجه می‌شود و روز دیگر جایگاه‌های سوخت از ادامه کار باز می‌مانند. نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز بهتر است «الاهم فالاهم» کنند و به جای اینکه با این صرافت به دنبال صیانت از فضای مجازی باشند، فکری عاجل به حال امنیت تاسیسات حیاتی کشور بکنند.  
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی