تیتر امروز

ترکیه و امارات اختلافات را کنار می‌گذارند؛ ورق‌های جدید اردوغان در انتخابات ۲۰۲۳!
از سعدآباد تا توپکاپی (۳۰) + فایل صوتی

ترکیه و امارات اختلافات را کنار می‌گذارند؛ ورق‌های جدید اردوغان در انتخابات ۲۰۲۳!

سالهاست که روابط ترکیه و امارات چندان مساعد نبوده است. با این حال دولت اردوغان حالا سیاست‌هایش را در قبال امارات تغییر داده است. تغییری که به نظر برای هر دو طرف پرسود است!

ماجرای منع ورود کشتی‌های ایرانی به بنادر چین و هند چه بود؟

برخی فعالان صنعت کشتیرانی در هفته‌های اخیر از عدم امکان توقف و پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در برخی بنادر چین و یکی از بنادر هند خبر داده بودند که اکنون این مشکل برطرف شده است.

کد خبر: ۱۱۲۷۵۰
۱۲:۱۴ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰

 منع ورود کشتی‌های ایرانی به بنادر چین و هند

دیدارنیوز ـ محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر مشکلی برای ورود کشتی‌های ایرانی به بنادر چین و هند وجود ندارد.

وی درباره مشکل پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در بنادر هند گفت: با پیگیری‌هایی که سازمان بنادر و دریانوردی انجام داده، در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد؛ من از شرکت‌های کشتیرانی هم پیگیری کردم، آن‌ها هم تأیید کردند که امکان پهلوگیری در بنادر هند فراهم و تردد‌ها برقرار است.

راستاد درباره مشکل تردد کشتی‌های ایرانی به بنادر چین نیز اظهار کرد: در حال حاضر تردد‌ها به بنادر چین برقرار است؛ عمده تبادلات تجاری دریایی کشورمان با چین است.

معاون وزیر راه خاطرنشان کرد: کشتیرانی یک مقوله بین المللی است و اینگونه نیست که الزاماً ناوگان ملکی کشوری بخواهد از کشور دیگری بار حمل کند؛ بلکه جابه جایی کالا می‌تواند هم از طریق ناوگان بین المللی و هم ملکی انجام شود.

مدیرعامل یک شرکت کشتیرانی نیز از توقف ۴ ماهه تعدادی از کشتی‌های متعلق به این شرکت در یکی از بنادر چین در سال ۱۳۹۹ و همچنین ادامه دار بودن این روند تا کنون خبر داده بود که گفته می‌شود در حال حاضر مشکلی برای برقراری تردد کشتی‌های ایرانی به بنادر این دو کشور وجود ندارد.

محمد راستاد درباره حمل دریایی کالا از خزر و برقراری تردد میان بنادر شمالی ایران با بنادر روسیه و قزاقستان اظهار کرد: وزارت صمت اخیراً با خرید کشتی رو-رو موافقت کرده است.

وی افزود: ما هم در سازمان بنادر و دریانوردی به شرکت‌های کشتیرانی اعلام کرده ایم آمادگی داریم تا از محل وجوه اداره شده این سازمان، تسهیلات و منابع مالی برای خرید شناور‌های رو-رو (کامیون بر) پرداخت کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: امیدواریم با ورودی این نوع شناورها، مسیر دریایی بازرگانی ما با کشور‌های آسیای میانه برقرار و فعال شود؛ البته در حال حاضر تردد‌های دریایی به بنادر آسیای میانه و حاشیه خزر با استفاده از شناور‌های کارگو، فله بر و کانتینری برقرار است.

راستاد خاطرنشان کرد: اینکه کشتی رو-روی کامیونی هم داشته باشیم تا بتوانیم مود حمل و نقل جاده‌ای را از طریق دریا به کشور‌های آسیای میانه متصل کنیم، گزینه مناسبی است که می‌توانی ظرفیت تجاری با کشور‌های منطقه را افزایش دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ابقای توافقنامه چابهار در شرایط جدید دولت کابل یادآور شد: موافقت نامه سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، هند و افغانستان موسوم به توافقنامه چابهار، تفاهم نامه‌ای است که هنوز رسمیت دارد؛ در این توافق نامه آمده که امکان اضافه شدن و الحاق کشور‌های دیگر به آن فراهم است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داده تا ترکمنستان هم به این تفاهم نامه افزوده شود؛ الحاق ترکمنستان به تفاهم نامه چابهار یک فرصت برای توسعه ترانزیت میان کشور‌های منطقه است.

منبع: مهر
برچسب ها: اقتصاد ایران
صفحات داخلی دیباچه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی
تبلیغ دیباچه صفحات خبر