تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

VAR هرچه زودتر به ایران بیاید

یک داور لیگ برتر فوتبال ایران معتقد است که فدراسیون باید هر چه زودتر با تنها شرکت باقی‌مانده برای استفاده از VAR به تفاهم برسد.

کد خبر: ۱۱۲۶۴۱
۱۲:۵۷ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰

لزوم استفاده از داوری ویدویی در فوتبال ایران

دیدارنیوز - موعود بنیادی‌فر، داور بین‌المللی لیگ برتر درباره سیستم VAR که فدراسیون فوتبال ایران برای بازی ایران و کره‌جنوبی آورده بود، گفت: من و محمدرضا اکبریان کسانی بودیم که با این سیستم کار کردیم و از نزدیک آن را بررسی کردیم. سیستم خوبی بود اما متاسفانه نتوانستیم از آن به صورت عملی حتی در یکی از بازی‌ها استفاده کنیم. مثلا گفته شد که این سیستم خط آفساید ندارد اما زمانی که من از نماینده شرکت پرسیدم که سیستم شما چنین امکاناتی دارد یا خیر، پاسخ داد که دارد اما چون نمی توانستیم به صورت عملی در یک بازی حرف او را بررسی کنیم، نمی‌توانم با قطعیت بگویم که اصلا خط آفساید یا تکنولوژی خط دروازه را داشت یا خیر.

وی ادامه داد: استفاده از VAR در کشورهای مختلف، متفاوت است. بعضی کشورها با ۶ دوربین، بعضی‌ها با ۸ و بعضی‌ها هم با ۳۰ دوربین مسابقات را فیلمبرداری و می‌کنند و به تبع آن، از دوربین‌های بیشتری برای کمک داور ویدیویی کمک می‌گیرند. ورزشگاه آزادی این پتانسیل را دارد که با ۸ دوربین از زوایای مختلف بازی را پوشش دهد و از این دوربین‌ها برای VAR کمک گرفته شود. همچنین برای هر سیستم حداقل ۶ مانیتور لازم است که متاسفانه ما با شرکت‌ها مطرح دنیا برای آوردن مانیتورهای لمسی در ارتباط نیستیم و باید با مبلغ بیشتری از بازار تهیه کنیم. یک مانیتور برای داور اصلی، ۳ مانیتور برای کمک داوران ویدیویی و یک مانیتور هم برای اپراتور است. این حداقل مانیتورهای لازم برای بهره‌برداری از VAR است که تهیه آن برعهده مسئولان فدراسیون و کادر اجرایی فوتبال است نه شرکتی که این سیستم را به ایران می‌آورد.

بنیادی‌فر درباره لزوم استفاده از این سیستم در فوتبال ایران گفت: هر روز بیشتر از گذشته این نیاز در فوتبال ما حس می‌شود. این صحبت‌ها هم به  نوعی تخصصی و هم نوعی درد دل است. در این برهه زمانی، مسئولان فدراسیون باید سعی کنند هر چه سریع‌تر این سیستم را به ایران بیاورند. وجود VAR شرط میزبانی ایران در بقیه بازی‌های مقدماتی جام جهانی است. ۱۵ شرکت این سیستم را دارند که ۱۳تای آن‌ها حاضر به کار کردن با ایران نیستند و ظاهرا این شرکتی که قرار بود با فدراسیون هماهنگ کند، نماینده‌ای اسرائیلی داشت که فدراسیون حالا باید سعی کند از آن شرکت پانزدهم برای همکاری استفاده کند.

این داور لیگ برتری در پایان گفت: در مقدماتی جام جهانی هیچ داوری از ایران سوت نزد زیرا داوران ایرانی به جز سه، چهار نفر لایسنس استفاده از VAR را ندارند و یادگیری و گرفتن این مدرک هم زمان‌بر است پس هر چه زودتر نیاز است که این سیستم به ایران بیاید. حضور VAR در ایران یعنی پایان بی‌احترامی به داوران، پایان ضرر کردن تیم‌ها در داوری و پایان تهمت‌هایی که به بقیه ارکان داوری زده می‌شود. امیدوارم این اتفاقات هر چه زودتر در فوتبال ایران بیفتد زیرا که هر چه زودتر باید این نیاز اساسی در فوتبال و داوری حل شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی