تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

هانی‌زاده: اسرائیل پشت بحران سیاسی-اجتماعی لبنان است

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی پشت بحران سیاسی-اجتماعی لبنان است و امید می‌رود که با هوشمندی گروه‌های مقاومت، این کشور به سمت ثبات و آرامش رفته و گرفتار جنگ طایفه‌ای نشود.

کد خبر: ۱۱۲۳۳۵
۱۰:۳۵ - ۰۱ آبان ۱۴۰۰

 هانی‌زاده: اسرائیل  پشت بحران سیاسی-اجتماعی لبنان است

دیدارنیوز: حسن هانی زاده روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره تحولات سیاسی و اجتماعی در لبنان گفت: لبنان در یک سال گذشته و به طور مشخص، بعد از انفجار بندرگاه بیروت با چالش جدی در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مواجه شد. بعد از این انفجار، یک نوع خلاء سیاسی برای تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور پیش آمد و لبنان وارد یک چرخه نابسامانی و ناآرامی اجتماعی شد.
کارشناس مسائل غرب آسیا درباره ریشه‌های تحولات لبنان هم گفت: از حدود یکسال و چهار ماه گذشته، لبنان فاقد یک دولت پایدار، مستقل و کارآمد بوده است و به همین دلیل، شاهد اعتراضاتی در سطح جامعه هستیم. آمریکا و برخی رژیم‌های مرتجع عرب منطقه و رژیم صهیونیستی برای فلج کردن لبنان، ارسال سوخت به این کشور را با مشکل مواجه کردند. هدف این اقدام، فلج کردن توان بازدارندگی دفاعی حزب‌الله لبنان و اقتصاد این کشور بود.
هانی‌زاده تصریح کرد: هدف نهایی این بود که لبنان در داخل دچار مشکل شود و توان بازدارندگی حزب الله تضعیف شود تا نتواند قدرت دفاعی‌اش را در شرایط ناپایدار به حرکت در آورد. حمله از بیرون نیز بخشی از سناریوی آمریکا و برخی رژیم‌های مرتجع منطقه در این شرایط بود که با هوشمندی جمهوری اسلامی، این سناریو با ارسال محموله سوخت از سوی ایران برای مردم لبنان خنثی شد.
وی یادآورشد: با وجود تهدیدهای منطقه‌ای علیه کشتی های حامل سوخت، ایران این سوخت را به مردم لبنان رساند تا به لبنانی‌ها ثابت کند ایران تنها کشوری است که در شرایط دشوار در کنار ملت لبنان قرار خواهد گرفت و با این این اقدام، سناریوی رژیم صهیونیستی و آمریکا با شکست مواجه شد.
کارشناس مسائل خاورمیانه ایجاد جنگ داخلی را سناریوی بعدی برای برهم زدن ثبات و تضعیف قدرت بازدارندگی لبنان عنوان کرد و گفت: در این سناریو، «طارق بیطار» قاضی پرونده انفجار بندرگاه بیروت علیه حزب‌الله و محور مقاومت اتهاماتی را مطرح کرد که این اقدام، اعتراضات مردمی گسترده ای را در پی داشت.
هانی زاده ادامه داد: همزمان با این تظاهرات‌ها، سمیر جعجع رییس حزب «نیروهای لبنانی» به عوامل خودش دستور داد که برای ایجاد فتنه و جنگ داخلی به سوی تظاهرات مسالمت‌آمیز مردمی در منطقه «الطیونه» بیروت تیراندازی کنند که طی آن هفت نفر از تظاهرکنندگان شهید و ده‌ها نفر مجروح شدند. عوامل سمیر جعجع آماده درگیری بودند که با خویشتنداری حزب‌الله و هشدارهای سیدحسن نصرالله دبیرکل این حزب و نبیه بری رهبر جنبش عمل و رییس پارلمان لبنان، این فتنه هم در نطفه خفه شد و سمیر جعجع نتوانست به اهداف خود برسد.
وی ابعاد بحران اقتصادی لبنان را گسترده ارزیابی کرد و افزود: مساله بحران اقتصادی و افزایش بدهی خارجی لبنان به ۸۵ میلیارد دلار، سقوط ارزش لیر لبنان مقابل دیگر ارزهای خارجی، افزایش نرخ بیکاری و ناتوانی دولت‌های گذشته در کنترل بحران‌ها باعث شد که لبنان وارد یک چرخه ناپایدار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شود.
این کارشناس مسائل لبنان، سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی را هوشمندانه، وحدت آفرین و عامل خنثی شدن فتنه‌ها دانست و گفت: دبیر کل حزب الله لبنان در این سخنرانی، تلاش برخی جریان‌های سیاسی چون «نیروهای لبنانی» به رهبری جعجع و جریان ۱۴ مارس برای ایجاد جنگ طایفه ای بین شیعیان و مسیحیان این کشور را افشا کرد و  برای نخستین بار شمار نیروهای وابسته به حزب الله را ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد. نصرالله هشدار داد که حزب الله و شیعیان لبنان تحت هیچ شرایطی وارد جنگی طایفه‌ای نخواهند شد و قدرت نظامی این حزب فقط برای بازدارندگی مقابل رژیم صهیونیستی است.
هانی‌زاده از تلاش حزب الله و محور مقاومت برای نجات لبنان از بحران اقتصادی خبر داد و گفت: متاسفانه لبنان همواره محل بازیگری قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بوده و دخالت بیگانگان، ثبات این کشور را هدف قرار داده است که امیدواریم با هوشیاری مردم و رهبری جریان مقاومت، این فتنه‌ها نیز به پایان برسد.
وی، شکست سناریوی بحران سوخت و حمله عوامل جعجع به مردم را پایان بحران لبنان ندانست و افزود: سناریوی بعدی ممکن است ترور شخصیت‌های تاثیرگذار از مسیحیان مارونی یا شیعیان و حتی مسوولان بلندپایه حزب الله باشد تا آتش جنگ داخلی در لبنان شعله‌ور شود. رژیم صهیونیستی پشت بحران داخلی لبنان است تا به این وسیله نفوذ خود را در این منطقه گسترش داده و این کشور را از محور مقاومت خارج کند.
این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه حزب الله کاملاً مراقب توطئه‌های سمیر جعجع و سعد الحریری رییس جریان المستقبل است، خاطرنشان کرد: بحران لبنان هنوز به پایان نرسیده و آمریکا و رژیم صهیونیستی و عوامل آنها در داخل لبنان اجازه نخواهند داد که این کشور کوچک، اما مهم و تاثیرگذار محور مقاومت رنگ آرامش را ببیند. امید می‌رود که با هوشمندی دبیرکل حزب الله و رهبر جنبش عمل، لبنان به سمت ثبات و آرامش برود و گرفتار جنگ طایفه‌ای نشود.


منبع: ایرنا
برچسب ها: اسرائیل
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی