تیتر امروز

محمد مهدی تندگویان: اختلاس‌ها و فساد‌های مالی امید جوانان را سوزاند/ نسل جدید دیگر به ساختار‌های رسمی اعتماد ندارد/ بازگشت اعتماد بدون تغییر ساختار ممکن نیست
گفت و گوی دیدارنیوز در برنامه «پشت صحنه» با معاون پیشین وزارت ورزش و جوانان

محمد مهدی تندگویان: اختلاس‌ها و فساد‌های مالی امید جوانان را سوزاند/ نسل جدید دیگر به ساختار‌های رسمی اعتماد ندارد/ بازگشت اعتماد بدون تغییر ساختار ممکن نیست

دیدارنیوز در یکی دیگر از برنامه های «پشت صحنه» میزبان محمد مهدی تندگویان، معاون پیشین وزارت ورزش و جوانان بود. این گفت و گو را ببینید و بخوانید.
مجتبی مقصودی: انجمن علمی مطالعات صلح، از تأسیس تا گسترش، برای مان بیش از آنکه نشیب باشد، فراز بود
نگاهی به آنچه که در دهمین سالگرد تأسیس انجمن علمی مطالعات صلح ایران گذشت

مجتبی مقصودی: انجمن علمی مطالعات صلح، از تأسیس تا گسترش، برای مان بیش از آنکه نشیب باشد، فراز بود

آیین دهمین سال تأسیس انجمن علمی مطالعات صلح ایران، همراه با تجلیل از مؤسس این انجمن، مجتبی مقصودی به همت انجمن علمی مطالعات صلح ایران، خانه اندیشمندان علوم انسانی و با همکاری جمعی از انجمن‌های...
اسماعیل کهرم: مدیریت آب را از دست سیاسیون بگیرید/ زاینده رود را ما کشتیم/ من ۱۰ سال پیش گفتم تا سال ۱۴۰۴ آب تهران تمام می‌شود، کسی توجه نکرد/ با فروش میوه به کشورهای عربی حتی پول آب مصرف شده برنگشت
گفت و گوی دیدار در برنامه «تیتر» با یک کارشناس برجسته محیط زیست

اسماعیل کهرم: مدیریت آب را از دست سیاسیون بگیرید/ زاینده رود را ما کشتیم/ من ۱۰ سال پیش گفتم تا سال ۱۴۰۴ آب تهران تمام می‌شود، کسی توجه نکرد/ با فروش میوه به کشورهای عربی حتی پول آب مصرف شده برنگشت

«تیتر» در یکی دیگر از سلسله برنامه های خود میزبان دکتر اسماعیل کهرم بوم شناس و فعال محیط زیست بود؛ او در این گفت و گو تاکید داشت که برای گذار از وضعیت بحران کنونی باید مدیریت را از دست سیاسیون...

اردشیر محصص؛ از اولین‌های کاریکاتور در ایران

اردشیر محصص ـ طراح، تصویرساز و کاریکاتوریست ایرانی ـ است که به واسطه نگرش انتقادی و ریشه‌های عمیق هویتی قابل شناخت از جهان در طرح هایش، جایگاه قابل توجهی در هنر‌های تجسمی کشور ایفا کرده است.

کد خبر: ۱۱۱۲۲۶
۱۶:۱۵ - ۱۹ مهر ۱۴۰۰

برای اردشیر محصص

دیدارنیوز ـ علی درخشی ـ کاریکاتوریست ـ ۱۳ سال پس از درگذشت محصص درباره ویژگی بارز آثار این هنرمند چنین می‌گوید: «تکنیکی که محصص در اجرا داشت، خیلی انتقادی و نقد به فرهنگ و سنت بود.»

اردشیر محصص ـ طراح، تصویرساز و کاریکاتوریست ایرانی ـ در سال ۱۳۱۷ در شهر گیلان متولد شد. وی که عضوی از یک خانواده معروف و مرفه لاهیجانی محسوب می‌شد، پس از مدتی کشور را به مقصد آمریکا ترک کرد. با این وجود او علاوه بر اینکه در خارج از کشور نمایشگاه برگزار می‌کرد، فعالیت خود را همچنان در کشور نیز ادامه داد و نهایتا پس از سال‌ها فعالیت در این حوزه هنری، در سال ۱۳۸۷ در نیویورک به دلیل بیماری دار فانی را وداع گفت.

پایه‌گذار پایه‌های کاریکاتور جدید در ایران

اردشیر محصص یکی از هنرمندانی است که پایه گذار پایه‌های کاریکاتور جدید در ایران محسوب می‌شود.

علی درخشی، طراح، کاریکاتوریست و انیماتور در گفت‌وگویی درباره علتِ دادن این نسبت به محصص می‌گوید: «یک دلیل این اتفاق بحث زمانی است. به هر حال کاریکاتور عمر طولانی‌ای در ایران ندارد و ایشان از اولین کسانی بودند که به صورت جدی به کاریکاتور پرداختند. دلیل دیگر به عمق کار‌های این هنرمند بازمی‌گردد. ایشان به موضوعات روزمره نمی‌پرداختند و نقد کلی داشتند. این باعث می‌شد تا کارهایشان تاریخ مصرف بیشتری داشته باشند و یا حداقل تاریخ مصرف نداشته باشند.»

محصص به مثابه کنش‌گری فعال

شناخت عمیق و درست یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که یک فرد را به کنش‌گری فعال در زمینه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی تبدیل می‌کند. اردشیر محصص با داشتن این مولفه و با آگاهی و ریزبینی‌ای که داشت، به ترسیم جزییات ضروری جهان در قالب طرح می‌پرداخت. به این ترتیب وی به دلیل شناخت عمیقی که از جامعه داشت، به مثابه کنشگری فعال در زمینه سیاسی و اجتماعی محسوب می‌شد.

با کمی دقت در آثار این هنرمند متوجه شناخت عمیق و آگاهی وی نسبت به مشکلات رایج در جامعه خواهید شد. این هنرمند که در بیشتر آثارش درد و رنج نهفته در زندگی روزمره را نشان می‌دهد، برای این کار سبک مخصوص به خودش را دارد. خطوط لرزان، صاف و گاه هندسی از ویژگی‌های کار این هنرمند بود.

کاریکاتور‌های محصص در تهران

اردشیر محصص هنرمندی است که آثارش تا به حال در نمایشگاه‌های مختلفی به نمایش درآمده است. یکی از این نمایشگاه‌ها در سال ۱۳۸۵ در تهران برگزار شد. او در آستانه سن ۶۸ سالگی با همکاری نشریه هنری تندیس، توانست در گالری هما این نمایشگاه را برگزار کند. محصص در سال ۱۳۵۴ نیز نمایشگاهی از آثارش را در گالری گراهام نیویورک برگزار کرد. در مقدمه کاتولوگ این نمایشگاه این چنین نوشته شده بود: «در کشور من مردم از هنرمند انتظارات زیادی دارند. در طول تاریخ، هنر آیینه عقده‌ها، درد‌ها و آرزو‌های مردم بوده است. شعر به عنوان سنگری درآمده که مردم را از دشمنش حفظ می‌کند. با مینیاتور ایرانی دشنام داده‌اند و چنگ زده‌اند و با زبان و معماری و هنر‌های دیگر انتقام گرفته‌اند، حمله کرده‌اند، پناه برده‌اند و به احساس راحتی رسیده‌اند و موجودیت‌شان را ثابت کرده‌اند. اگر در چنین محیطی شخصی هنرش را جدی نگیرد، نه تنها مردمش بلکه خودش را از دست داده است.»

علاوه بر نمایشگاه‌هایی که خود این هنرمند برگزار کرده است، تعدادی از نمایشگاه‌های جمعی مانند «مجموعه تابستانه» نیز آثار این هنرمند را به نمایش گذاشته‌اند.

سبک محصص در خلق اثر

هر هنرمندی سبکی در خلق آثار خود دارد و اگرچه که به نظر می‌رسد اردشیر محصص نیز از این قاعده کلی جدا نباشد، اما علی درخشی در گفتگو با ایسنا در تشریح مفهوم سبک در هنر کاریکاتور اظهار می‌کند: «به نظر من سبک در کاریکاتور خیلی معنی ندارد. ما در هنر برخی سبک‌های کلی داریم، اما در واقع درباره کاریکاتور نمی‌توانیم بگوییم که دارای سبک‌های مختلفی است، اما حس و حال کار‌های اردشیر محصص و موضوعاتی که به سراغ آنان می‌رفت و تکنیکی که برای اجرا داشت، خیلی انتقادی بود و نقد به فرهنگ و سنت بود.»

این هنرمند که ساخت مجموعه دیرین دیرین را عهده دار است، در ادامه خاطرنشان کرد: «البته این شناخت تا جایی است که من می‌دانم و ایشان به واسطه آثارشان شناخته می‌شوند.»

منبع: ایسنا
برچسب ها: هنرمندان
ارسال نظرات
امروز يکشنبه ۰۲ آذر
امروز يکشنبه ۰۲ آذر
امروز يکشنبه ۰۲ آذر
امروز يکشنبه ۰۲ آذر