تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

اسلامی: نامه‌ها و گفت وگوها با آژانس را محرمانه نکنیم

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: نامه‌ها و گفت وگوهای خود را با آژانس محرمانه نکنیم چون وقتی به نامه آژانس پاسخ محرمانه می‌دهیم و منتشر نمی‌شود، دشمنان جوسازی می‌کنند.

کد خبر: ۱۱۱۰۶۲
۱۵:۱۳ - ۱۸ مهر ۱۴۰۰

 اسلامی: نامه‌ها و گفت وگوها با آژانس را محرمانه نکنیم
دیدارنیوز: محمد اسلامی در گفت وگویی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای با منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای جزو مواردی است که تعهد مشترک کشورها است و در قالب ضوابط و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برقرار شده است و دولت‌ها به آن متعهد هستند مانند مجلس کشور ما در قبل و پس از انقلاب، مصوباتی درباره معاهدات بین‌المللی دارد و همه مکلف به رعایت این ضوابط هسته‌ای هستند.
رییس سازمان انرژی اتمی افزود: اما نکته برجسته ای که در آن وجود دارد ریشه در عدم تمایل و ممانعت استکبار از رسیدن کشور به فناوری‌های پیشرفته است یعنی اساس دعوا این است که این پیشرفت‌ها تحت بیرق جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی اتفاق می‌افتد یعنی آنها وظایف روشن و واضحی را که در قانون و اساسنامه آژانس نوشته شده در حدود این ۴۷ سال برای ایران اجرا نکرده‌اند و یا اگر اجرا کرده‌اند خیلی ضعیف، به‌ندرت و بسیار گزینشی بوده است.
اسلامی بیان کرد: نکته کلیدی این است که اکنون راس هرم قدرت، دستیابی به فناوری‌های پیشرفته است و فناوری هسته‌ای از نظر نقشی که در رفاه عمومی، اقتصاد و سلامت جامعه دارد، یکی از تعیین‌کننده‌ترین‌ها و تسهیل‌گر و شتاب دهنده پیشرفت در سایر زمینه‌ها است.
وی یادآور شد: این نکته کلیدی است که برای ما ممنوعه شده است. برای تحصیل دانشجویان ایرانی در این رشته‌ها محدودیت و ممانعت ایجاد می‌کنند و  هم حوزه‌های فضایی، هسته ای، آی تی و در همان مدار تکنولوژی‌های «نانو» و «بیو» جزو مواردی هستند که سطح اعلای قدرت تعریف شده است و آن  قدرت علمی و فناوری است. این قدرت زاییده قدرت اقتصادی و نظامی است که می‌تواند پیشرفت را تسهیل کند و پشتوانه آن شود که جلوه‌های قدرت‌ساز ملت‌ها است.
اسلامی خاطرنشان کرد: اما استکبار جهانی در آنجا چنبره زده است و به هیچ وجه علاقمند نیست در کشوری مانند ایران، این فرصت‌ها به وجود بیاید و نیروهای برجسته علمی و جوانان کشورمان، فرصت شغلی داشته باشند که در این محدوده بی‌انتها که تکنولوژی‌های نوین است فعالیت کنند بنابراین عرصه را هر روز تنگ‌تر می‌کنند.
رییس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: من این اساسنامه را همراه خودم آورده‌ام که یک نکته کلیدی در اساسنامه آژانس وجود دارد و عبارتی که اینجا نوشته شده بسیار تعیین‌کننده است که عین متن را برایتان می‌خوانم. در این اساسنامه نوشته شده است که آژانس باید کشورها را برای استفاده انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تشویق و پشتیبانی کند.
وی ادامه داد: این صراحت اساسنامه آژانس است که این تکلیف را دارد و ما متاسفانه به دلایل متعددی از جمله اینکه آنها برتری را از آن خودشان می‌دانند و محیط و علم و فناوری را انحصاری خودشان کرده اند تا با آن قدرت‌طلبی انجام دهند این سخت‌گیری‌ها را برای ما انجام داده و اعمال کردند و سعی کرده‌اند به این شیوه زمان را برای مدت طولانی کنند و هزینه‌های ما را سنگین‌تر کنند.
معاون رییس جمهوری اضافه کرد: راهی که انتخاب شده بسیار واضح و روشن است یعنی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب محدوده‌های مجاز همین قانون، برای اهداف صلح آمیز خود گام برداشته و آنها کمک نکرده‌اند. بنابراین با تحقیق و توسعه و کار طاقت‌فرسایی که جوانان این مرز و بوم انجام داده‌اند که من با آنها افتخار می‌کنم و در اینجا از شهدای هسته‌ای و سایر عزیزانی را که در بخش‌های مختلف ایفای نقش کردند یادی می‌کنیم که کمک کردند که کشور بتواند به فناوری هسته‌ای دست پیدا کند اگرچه همواره با این مزاحمت‌ها روبرو بوده است.
اسلامی در بخش دیگری از سخنان  خود با بیان این که دوربین‌های مربوط به برجام با دوربین‌های مربوط به پادمان تفاوت اساسی دارد، گفت: بازرسان آژانس در زمان مقرر، فیلم‌ حافظه دوربین‌ پادمان را در همان جا مرور کرده و سپس قیچی و خرد می‌کنند و خرده‌های آن را در پاکت می‌ریزند و به عنوان اقلام معدومی در اختیار سازمان انرژی اتمی قرار می‌دهند و پلمپ و کنار گذاشته می‌شود و کسی به آن دسترسی ندارد و کارت حافظه جدید در آن قرار می‌گیرد.
رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در مورد دوربین‌های برجامی، بازرسان آژانس با حضور ما کارت حافظه قدیم را بیرون آورده و پلمپ می‌کنند و نزد ما در محل امن نگهداری می‌شود و مرور نمی‌شود و دسترسی هم ندارند و فقط کارت حافظه جدید را قرار می‌دهند.
اسلامی اضافه کرد: ما برای این که بتوانیم مزاحمت‌ها را مهار و کنترل کنیم، درباره تعویض کارت‌های حافظه با آژانس توافق کردیم، البته این به این معنا نیست که به این کارت‌ها دسترسی داشته باشند.
رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به حادثه تروریستی در سایت کرج افزود: نکته‌ای که پیش آمد مربوط به دوربین‌هایی بود که در عملیات تروریستی، آسیب دیده بود و آن‌ها می‌خواستند دوربین جدیدی را در سایت کرج نصب کنند که به آن‌ها گفتیم این موضوع ضرورتی ندارد، زیرا برجام، معامله دو طرفه میان ایران و گروه ۱+۵ بود و با توجه به این که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تعهدات خود را انجام ندادند، بنابراین دلیلی برای نصب دوربین وجود ندارد.
۱+۵ با موضع نگرفتن مقابل اقدامات تروریستی در سایت‌های کشورمان آنرا تشویق می‌کنند
اسلامی با انتقاد از ۱+۵ در عدم موضوع گیری و اعتراض به عملیات تروریستی در مورد سایت ایران، گفت: آنها با این اقدام، در حقیقت این حملات تروریستی را تشویق می‌کنند.
رییس سازمان انرژی اتمی درباره تلاش منافقین و صهیونیستها هم گفت: دشمنان ما به آژانس فشار می‌آورند و مرتب هم منافقین مزدور و همراهی صهیونیست‌ها به عنوان شریک، علیه کشور ما تولید اطلاعات می‌کنند؛ آژانس هم بر اساس قانون خودش این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهد و ما مرتب مورد پرسش‌وپاسخ قرار می‌گیریم.
اسلامی با بیان این که در این دوره سعی کردیم با آژانس براساس رویه جدید حرکت کنیم، گفت: از آژانس خواسته شد حدیقفی برای فشارهای سیاسی و این نفوذی که سیستم‌های مخرب جریان صهیونیسم و ضدانقلاب برای کشور ما ایجاد می‌کنند، تعریف کند که این شیوه قابل ادامه نیست.
رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما از آن ها سوال کردیم آخرین روز و آخرین صفحه‌ای که شما می‌خواهید به آن استناد کنید چه روزی خواهد بود که بتوانیم بر روی آن برنامه‌ریزی کنیم. هیچ پاسخی در این زمینه ندارند، نکته مهم این است که اسیر این فشارها هستند.
وی خاطرنشان کرد: نکته مهم این‌که به سازمان گفته‌ایم بر اساس اساسنامه خود مکلف بودید و انتظار است که به کشورمان کمک کنید ولی دریغ کردید؛ بنابراین سنگ‌بنای جدیدی بگذاریم؛ به آنها گفتیم همه فعالیت‌های ما شفاف است و طبق پادمان شما بازرسی‌ها خودتان انجام می‌دهید. گفتیم که آنچه که در قانون آمده برای ما ملاک است و فراتر از آن را ما بر نمی‌تابیم و اجازه جوسازی نمی‌دهیم.
اسلامی با تاکید بر تعاملات گسترده‌تر با آژانس، گفت: باید انرژی، وقت و رفت‌وآمد بیشتری با آژانس داشته باشیم و نامه‌ها و گفت وگوهای خود را محرمانه نکنیم، همه را در سایت آژانس قرار دهیم تا همه کشورها بخوانند، زیرا زمانی که به نامه آژانس پاسخ محرمانه می‌دهیم و منتشر نمی‌شود، جهان هم متوجه نمی‌شود، آن‌ها هم جوسازی می‌کنند.
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: تلاش کردیم مواضع، رویکردها و سیاست جمهوری اسلامی ایران را در نخستین سفر برای جهان بیان کنیم و به آژانس به طور شفاف اعلام کردیم که رفتار گزینشی آن‌ها را نمی‌پسندیم و باید مسیر نفوذ سیاسی را سد کنند و ملاک و معیار ما، همین قانون و پادمان و ان پی تی است که به آن متعهد هستیم و نتیجه موثر این اقدامات ما این بود که علیه ما قطعنامه صادر نشد.
اسلامی درباره رویکردها و برنامه‌های سازمان انرژی اتمی گفت: ۴ محور از روز نخست در دستور کار سازمان انرژی اتمی بوده است. اول اینکه بتوانیم تولید سوخت هسته‌ای داشته باشیم یعنی بتوانیم از معادن، اورانیوم را استخراج و فرآوری کنیم و در فرآیندهای خود به سوخت تبدیل کنیم تا در راکتورهای مختلفی برای کاربردهای پژوهشی و تولید برق استفاده شود.
وی ادامه داد: محور سوم توسعه کاربرد پرتوها است که خروجی آن رادیوداروها است؛ امروز سازمان انرژی اتمی در بحث رادیو داروها تقریبا همه سیستم پزشکی را در بخش سلامت پشتیبانی می‌کند و رادیوداروهای آنها را تامین می‌کند 
معاون رییس جمهوری عنوان کرد: در گام‌های پیشرفته‌تر، می‌توان با سرمایه گذاری در حوزه انرژی هسته‌ای، در بخش کشاورزی، محیط زیست، حوزه آب و انرژی، آب و خاک، سلامت غذا، ماندگاری، صنعت، بخش آنالیز و تشخیص مواد، مباحثی که در حوزه‌های فرآیندهای صنعتی استفاده کرد.  
اسلامی گفت: بخشی بسیار وسیع‌تر که در آینده پیش روی ما قرار دارد، بخش کشاورزی است که به کیفیت خاک، عمر و کیفیت محصولات کشاورزی کمک می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: محور چهارم هم بحث تحقیق و توسعه است که دستیابی به تکنولوژی‌های برتر در این حوزه که دامنه گوناگون و گسترده‌تری در پیش رو دارد را هدف قرار داده است و توسط دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با حمایت و پشتیبانی سازمان انرژی اتمی انجام می‌شود؛ هم تربیت نیروی انسانی و هم تولید علم و فناوری را در پرتو این فرآیندهای آموزشی- پژوهشی به دنبال خود دارد و پیشران است.


منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی