تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

الجزایر در واکنش به گفته‌های ماکرون سفیرش را از پاریس فراخواند

وزارت امور خارجه الجزایر اعلام کرد سفیر این کشور در فرانسه را برای رایزنی فوری به الجزیره، پایتخت فراخوانده است.

کد خبر: ۱۱۰۳۹۶
۱۲:۰۸ - ۱۱ مهر ۱۴۰۰

الجزایر در واکنش به گفته‌های ماکرون سفیرش را از پاریس فراخواند

دیدارنیوز: به گفته دولت الجزایر این تصمیم نشان‌دهنده ناخرسندی شدید این کشور از سخنان منسوب به امانوئل ماکرون و به‌ویژه توصیف نظام حاکم بر الجزایر به‌عنوان یک «سیستم نظامی-سیاسی» است.

روزنامه لوموند هفته گذشته گزارش کرد ماکرون در دیدار با جوانان خانواده‌های کهنه‌سربازان جنگ الجزایر (۱۹۶۲-۱۹۵۴) گفته است که این کشور پس از استقلال براساس یک «وابستگی ذهنی تاریخی» شکل گرفت و یک نظام سیاسی-نظامی آن را اداره می‌کند.

دفتر ریاست جمهوری الجزایر بامداد یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای «تاسف شدید» خود از «هرگونه مداخله در امور داخلی کشور» را ابراز و اعلام کرد گفته‌های منتسب به امانوئل ماکرون در بسیاری از رسانه‌های فرانسه منتشر شده و تاکنون تکذیب نشده است.

ماکرون قتل یکی از رهبران استقلال الجزایر توسط فرانسه را به‌ رسمیت شناختفرانسه اعطای ویزا به اتباع سه کشور مراکش، الجزایر و تونس را محدود کردفرانسه دسترسی به اسناد سری مربوط به جنگ الجزایر را آسان می‌کند.

لوموند در گزارش خود از دیدار رئیس جمهوری فرانسه با جوانان کهنه‌سربازان همچنین نوشته که آقای ماکرون گفته است الجزایری‌ها «یک تاریخ رسمی دارند که کاملا از نو نوشته شده و به جای اتکا بر واقعیت، براساس یک گفتمان مبتنی بر نفرت از فرانسه بنا شده است.»

تنش‌های دیپلماتیک میان دو کشور از زمان کاهش صدور ویزا برای شهروندان الجزایری از سوی فرانسه بالا گرفته بود. یک هفته پیش از آن هم امانوئل ماکرون از لژیونرهای الجزایری ارتش فرانسه در دوره اشغال و استعمار تقدیر کرده بود. این گروه از نظامیان که با نام «حرکی» شناخته می‌شوند، در الجزایر و همچنین در میان الجزایری‌های مهاجر در فرانسه، خائن به میهن و همدست جنایات اشغالگران به شمار می‌روند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی