تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

داستان عجیب واردات واکسن فایزر: ناگهان لغو شد!

در روزهایی که به نظر چرخ واکسیناسیون در ایران سرانجام روی غلتک افتاده است، همچنان واردات یک واکسن خاص محل بحث است. واکسن فایزر که قرار بود سرانجام از بلژیک وارد ایران شود و البته وارداتش منتفی شد!

کد خبر: ۱۱۰۱۲۹
۱۰:۴۷ - ۰۸ مهر ۱۴۰۰

چرخش سیاست واردات واکسن آمریکایی؛ فایزر سهم چه کسی شد؟

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: روز اول مهر ۱۴۰۰ بود که بهرام عین الهی وزیر بهداشت دولت ابراهیم رئیسی که به واسطه واردات چند ده میلیونی واکسن حسابی خود را پیروز میدان مبارزه با کرونا و حاشیه‌های آن می‌داند، از واردات واکسنی صحبت کرد که تا همین چند وقت پیش هم وارداتش ممنوع بود هم حتی فکر کردن به آن! اما او بی آنکه اشاره‌ای به حواشی واکسن فایزر بکند در گفت و گوی صراحتا اعلام کرد که واکسن وارداتی فایزر برای مادران باردار است و بس البته صحبتی هم برای تخصیص این واکسن به کادر درمان هم شد، اما ...

حالا درست یک هفته پس از صحبت‌های وزیر خود وزارت بهداشت و نه هیچ شخص مسئولی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کردند که اصلا واردات واکسن فایزر به طور کامل منتفی شده است و اصلا هم قرار نبوده این واکسن از کشور بلژیک یا هر کشور دیگری وارد شود و به قول معروف نه خانی رفته است و نه خانی آمده! 


بیشتر بخوانید: ۵۰ میلیون دز واکسن نرسید؛ آقای مخبر «برکت» کجاست؟



ماجرای واردات واکسن فایزر از کجا شروع شد 

 یکی از علاقه مندی‌های همه دولت مردان ابراهیم رئیسی رفتن به سفر‌های استانی در همین مدت کوتاه روی کار آمدن دولت سیزدهم است. عین الهی هم در سفر روز اول مهر به ایلام از واردات واکسن فایزر خبر داد و برای اینکه کسی یا کسانی به سهم خواهی این واکسن بر نیایند گفت: این واکسن‌های وارداتی سهم مادران باردار است. او در صحبت هایش رشادت‌های کادر درمان را به شهادت رزمندگان در جبهه‌ها تشبیه کرد و فروکش کردن پیک پنجم کرونا را هم به وارادات واکسن ربط داد و قول داد که روند واردات واکسن ادامه داشته باشد تا زمانیکه کرونا فروکش کند.

البته این وعده واردات واکسن مربوط به امروز و دیروز نیست؛ عین الهی از زمانیکه واردات واکسن روی غلتک افتاد از واردات ۵۰ میلیون دز در آبان ماه صحبت کرد و در نهایت هم قول داد که تا بهمن ماه کشور در برابر کرونا به ایمنی کامل برسد؛ اما با تغییر موضع ش درباره واردات واکسن فایزر این سوال پیش می‌آید که آیا سایر وعده‌های او هم به همین سرعت تغییر خواهد کرد یا خیر؟

اطلاعیه وزارت بهداشت و متنفی شدن واردات واکسن فایزر

روز هفتم مهرماه وزارت بهداشت  همه پیش بینی‌ها و حرف و حدیث‌هایی که درباره واکسن فایزر گفته شده بود را با صدور اطلاعیه‌ای به طور کل تغییر داد و خیلی‌ها که تصور می‌کردند رویه دولت و وزارت بهداشت در مواجهه با واکسن‌های وارداتی ممنوعه به سمت و سوی دیگر رفته به این نتیجه رسیدند که اینطور نیست.

البته خوب است که بدانید وزارت بهداشت این تغییر رویه را به گردن اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا انداخته و در اطلاعیه خود  تاکید کرده که اعضای کمیته ملی واکسن در جلسه اخیر خود با تکیه بر شواهد علمی به این نتیجه رسیدند واکسیناسیون زنان باردار با واکسن سینوفارم ادامه یابد و دیگر تصمیمی برای واردات واکسن فایزر وجود ندارد!

ماجرا از آنجایی آغاز شد که به دنبال ارجاع موضوع واکسیناسیون زنان باردار از سوی بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، به کمیته علمی کرونا، «اعضای کمیته ملی واکسن کووید۱۹ در جلسه اخیر خود با اجماع و تکیه بر شواهد معتبر علمی به این نتیجه رسیدند که واکسیناسیون این افراد کماکان با واکسن سینوفارم که یکی از معتبرترین واکسن‌های حال حاضر دنیا و دارای تاییدیه سازمان جهانی بهداشت است، ادامه یابد و همین اظهار نظر سبب شد که روابط عمومی وزارت بهداشت نه خود شخص وزیر و نه هیچ مقام مسئولی از این وزارتخانه در جایگاه پاسخگویی بر نیاید و ماجرا را با صدور یک اطلاعیه رتق و فتق کنند.

از طرف دیگر این وزارتخانه برای اینکه تا حدودی هجمه های وارده بر این تصمیم ناگهانی را منطقی جلوه دهند، با بیان اینکه «بنابر توصیه سازمان جهانی بهداشت، بهترین واکسن اولین واکسن در دسترس افراد است.» سمت و سوی دیگری به ماجرا دادند.


بیشتر بخوانید: برگی از تاریخ تعلل در واردات واکسن؛ جدال وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی!


همه باید پاسخگو باشند 

غیر از وزیر بهداشت این حیدر محمدی مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت بود که خبر صدور مجوز و سپس سخن از واردات واکسن فایزر را برای اولین بار مطرح کرد و گفت که شش واکسن کرونا از جمله «فایزر بلژیک» مجوز مصرف اضطراری در ایران گرفتند و «قرارداد واردات دو میلیون دوز از واکسن فایزر تولید شده در بلژیک» در حال تنظیم است.

معاون سازمان غذا و دارو، سپس در یک مصاحبه تلویزیونی نیز اعلام کرد که «به واکسن فایزر و جانسون اند جانسون مجوز داده‌ایم، ولی از آمریکا، انگلیس، و فرانسه وارد نمی‌کنیم، از بلژیک و آلمان وارد می‌کنیم و از آن به عنوان دوز سوم کادر درمان استفاده خواهد شد.»

چند روز بعد هم علیرضا رییسی، معاون وزارت بهداشت، نیز از «موافقت کمیته ملی واکسیناسیون با واردات واکسن فایزر از بلژیک» خبر داد و گفت که درپی درخواست معاونت بهداشت این وزارتخانه و «به منظور تامین واکسن فایزر برای مادران باردار» صورت گرفته و در صورت کافی بودن تعداد واکسن‌ها به عنوان دوز سوم کادر درمان نیز استفاده می‌شود.

همه این اظهار نظرها و صحبت های وزیر بهداشت نشان می دهد که قرار بود این واردات انجام شود و واکسن های ذکر شده هم به سبد واکسن های تزریقی در کشور اضافه شود تا هر چه زودتر ایران هم مانند سایر کشورها از ماجرای درگیری با اپیدمی کرونا رها شود اما آنچه مشخص است؛ اینکه ایران همچنان باید با این ویروس دوست نداشتنی دست و پنجه نرم کند و فوتی های سه رقمی را تجربه و سهم ایران و ایرانی همچنان واکسن های خریداری شده سینوفارم از کشور چین و اهدایی کشورهایی است که گاهی سومین دز واکسن را هم به مردم خود تزریق کرده اند!

داستان عجیب واکسن فایزر

واردات واکسن از آمریکا و انگلیس بر اساس فرمان مقام معظم رهبری ممنوع است. اما آن چنان که در مورد واکسن آسترازنکا رخ داد این فرمان فقط مربوط به واکسن‌هایی است که در این دو کشور تولید شده باشند و اگر واکسنی در کشور دیگری تولید شده باشد منعی برای ورود آن به کشور وجود ندارد.

واکسن فایزری که قرار بود به ایران وارد شود هم واکسن فایزر ساخت بلژیک بود و منعی برای واردات آن وجود نداشت. اما هنوز روشن نیست که چرا پای این واکسن هنوز به ایران باز نشده است و در روزهای باران و سیل واکسن این یک قلم هنوز پشت مرزها مانده است. سوالی که حداقل این گزارش جوابی برای آن ندارد. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی