تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

کسانی که واکسن کرونا نزده باشند با چه محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند؟

این روزها واکسن کرونا در کشور به وفور وجود دارد و خبری از دوران عسرت واکسن نیست. اما هنوز عده‌ای واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند. گروهی که احتمالا به زودی با محدودیت‌های جدی اجتماعی و قانونی مواجه می‌شوند!

کد خبر: ۱۱۰۰۷۶
۱۵:۰۱ - ۰۷ مهر ۱۴۰۰

نزدن واکسن کرونا محدودیت

دیدارنیوز – گروه اجتماعی: این روز‌ها دیگر خبری از کمبود واکسن در سطح کشور دیده نمی‌شود و خوشبختانه میلیون‌ها دوز از واکسن کرونا در اختیار جامعه قرار گرفته و افراد می‌توانند بدون محدودیت سنی به مراکز واکسیناسیونی که اعلام شده است مراجعه کنند و واکسن خود را دریافت کنند. هر چند دیر، ولی در نهایت ایران هم به جمع کشور‌هایی که واکسیناسیون سراسری را شروع کردند پیوست و این روز‌ها دیگر کسی نمی‌تواند بگوید که واکسن به او نرسیده و نتوانسته واکسن بزند.

خوشبختانه این فراوانی واکسن برای هر دو دوز وجود دارد و دیگر بهانه آوردن برای واکسن نزدن منطقی نیست. اما هنوز عده‌ای هستند که به دلایل مختلف واکسن نزده اند. آمار دقیقی از تعداد افرادی که واکسن دریافت نکرده اند وجود ندارد، ولی بر اساس آمار‌های پراکنده در تهران ۱۲ درصد از افراد بالای ۶۵ سال که جزو گروه‌های پرخطر نیز محسوب می‌شوند، هنوز برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند.

این مساله باعث شده است که دولت‌های مختلف مانند دولت ایران به سمت سیاست‌هایی حرکت کنند که برای افرادی که واکسن نزده اند محدودیت‌هایی در نظر گرفته شود.

کسانی که واکسن نزده‌اند چه محدودیت‌هایی خواهند داشت؟

حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با توصیه به افرادی که هنوز واکسن نزده اند به لزوم تزریق واکسن گفت: «با توجه به فراهم شدن شرایط لازم برای اجرای طرح قرنطینه هوشمند، تردد در شهر‌ها و ارائه برخی از خدمات مهم به کسانی که واکسینه نشده اند غیرممکن خواهد بود».

قناعتی درباره محدودیت‌هایی که در آینده به سراغ این افراد می‌آید گفت: «به‌زودی برخی مشاغل اگر واکسینه نشوند منع فعالیت خواهند شد، سفر‌های هوایی و بین شهری منوط به ارائه کارت واکسیناسیون خواهد بود. دریافت بلیت هواپیما، استفاده از وسایل نقلیه عمومی، امور بانکی و مترو از جمله ارائه خدماتی است که افرادی که واکسینه نشده اند برای دریافت آن‌ها دچار مشکل خواهند شد».


بیشتر بخوانید: ۵۰ میلیون دز واکسن نرسید؛ آقای مخبر «برکت» کجاست؟


رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین گفت: «ارائه کد و کارت ایمنی به صورت یک عدد ده رقمی برای افرادی که واکسینه شده اند در نظر گرفته شده تا این افراد از کسانی که برای واکسیناسیون اقدام نکردند، متمایز شوند».

کارت واکسن دیجیتال؛ یک راه حل خوب

در این زمینه صدور کارت واکسن دیجیتال نیز یکی از اتفاقات بسیار خوب و مهم در این حوزه است تا بتوان با استفاده از تکنولوژی افرادی را که واکسن نزده اند از افراد واکسن زده جدا کرد و برخی محدودیت‌ها را برای آن‌ها در نظر گرفت. البته این مساله خود نباید به بحرانی جدید در زمینه اطلاعات افراد و همچنین دسترسی آن‌ها به این کارت‌های دیجیتال تبدیل شود و می‌توان با ثبت اطلاعات افراد به راحتی این مشکل را بر طرف کرد.

در همین راستا شرکت‌های دولتی، نیمه خصوصی و خصوصی نیز می‌توانند کمک ویژه‌ای به ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین پایان بخشیدن به چرخه انتقال ویروس داشته باشند. این شرکت‌ها با یک بررسی مشخص می‌توانند افرادی را که واکسینه شده اند و افرادی که هنوز واکسن دریافت نکرده اند را جدا کنند و برای افرادی که واکسن نزده اند زمان بندی مشخص کنند تا هر چند زودتر فرآیند واکسیناسیون را شروع کنند و اگر تمایلی به دریافت واکسن نداشتند برای آن‌ها محدودیت‌هایی در نظر گرفته شود.

نزدن واکسن کرونا محدودیت

محدودیت‌های افراد واکسینه نشده در دنیا

اعمال محدودیت‌ها برای افرادی که واکسن نزده اند در تمام دنیا از سوی دولت‌ها در حال انجام است. به عنوان مثال وزارت بهداشت آلمان اعلام کرده است که: «حمایت مالی از کارگرانی که به دلیل واکسن‌نزدن به کرونا مبتلا شده‌اند و در قرنطینه هستند، متوقف می‌شود؛ چراکه بی‌انصافی است مالیات اخذ شده از مردم برای حمایت از کسانی هزینه شود که از تزریق واکسن خودداری کرده‌اند».

در کشور همسایه ما ترکیه نیز مسئولان بهداشتی این کشور تصمیم دارند با صدور کارت برای افرادی که واکسینه شده‌اند، ورود افراد واکسن نزده را به در مکان‌های عمومی مثل رستوران‎‌ها و مراکز خرید محدود کنند. رستوران‌ها، مراکز خرید، سالن‌های سینما و تئاتر از جمله مراکزی هستند که افراد بدون کارت واکسن، نمی‌توانند در آن‌ها حضور یابند. البته دولت ترکیه برای روشنگری مردم کارگروه‌هایی را تشکیل داده که به دنبال اقناع عمومی برای تزریق واکسن هستند.

این محدودیت‌ها و جریمه‌ها در دیگر کشور‌ها نیز دیده می‌شود. در اندونزی جریمه نقدی در نظر گرفته شده و در هند ممنوعیت‌هایی برای ورود افراد واکسینه نشده به فروشگاه‌های بزرگ در نظر گرفته شده اتس. در امارات نیز افرادی که واکسن نزده باشند نمی‌توانند به ورزشگاه و سینما وارد شوند. در فیلیپین هم زندانی کردن برای افرادی که واکسن نزده اند در نظر گرفته می‌شود.

ایجاد محدویت برای افراد واکسینه نشده: مسئولیت دولت!

تقریبا می‌توان گفت همه مراکز علمی معتبر جهان تنها راه پایان بخشیدن به چرخه انتقال ویروس و کاهش مرگ و میر و نوع حاد ویروس را واکسن می‌دانند و بار‌ها و بار‌ها به صراحت اعلام کرده اند که در نبود درمان‌های قطعی تنها راه برای بازگشت به زندگی عادی و کاهش تلفات واکسیناسیون است. حال که واکسن در کشور وجود دارد و همه گروه‌های سنی می‌توانند با کمترین دردسر واکسن خود را دریافت کنند وقت آن است که دولت برای افرادی که به هر دلیل وظیفه اجتماعی خود را انجام نمی‌دهند محدودیت‌هایی در نظر بگیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۲
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
0
0
واقعامتاسفم شما که دوست دارید هرکاری را متوسل به زور انجام بدهیدسال 97طلابهای چینی این ویروس را وارد قم کردند بجای قرنطینه انها را فرستادند سرتا سرکشور مرخصی کل کشور کرونا گرفتند شما کجا بودید حال واکسن چبنی رابه زور میخواهید به مردم تزریق کنید انهایی که دودوز واکسن را هم زدند دراثر کرونا مردند دست بردارید از این همه ریا وتزویر خجالت نمی کشید 40 هرارنفر از ملت را بخاطر تصمیم غلط کشتید وقتی ویروس نباشه چه اجباری هست برای واکسن بدن ما قویه ما درقم زندگی میکنیم خداوند مارا حمایت میکند وبه ما ندا رسیده که توجهی به صحبتهای شماها نکنیم
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی