تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...

دولت جدید ائتلافی در آلمان؛ «چراغ راهنمایی» یا «جامائیکا»!

برای تشکیل دولت جدید در آلمان اولاف شولتز رهبر حزب سوسیال دموکرات که بیشترین آرا را کسب کرده است باید با دو حزب سبزها و دموکرات آزاد ائتلاف کند. ائتلافی موسوم به «چراغ راهنمایی». اگر او ناکام شود آنگاه آرمین لاشت رهبر حزب دموکرات مسیحی این کار را خواهد کرد و ائتلاف «جامائیکا» تشکیل می‌شود.

کد خبر: ۱۰۹۹۴۴
۱۳:۴۹ - ۰۶ مهر ۱۴۰۰

ائتلاف تشکیل دولت در آلمان

دیدارنیوز: حال که کارت‌های بازی انتخابات میان نامزد‌های انتخابات آلمان پخش شده و سهم هر حزب مشخص شده، تردیدی نیست که در بازی سیاست آلمان همچنان ائتلاف‌ها حرف اول را خواهند زد. مسئله این است که کدام ائتلاف سر می‌گیرد؟

احتمال ائتلاف دو حزب عمده یعنی سوسیال دموکرات‌ها و دموکرات مسیحی‌ها منتفی نیست، اما ضعیف است. اما دو احتمال بیش از باقی مطرح است؛ یا اولاف شولتز نامزد اول سوسیال دموکرات‌ها ائتلافی را با سبز‌ها و حزب دموکرات آزاد تشکیل می‌دهد یا رقیب او آرمین لاشت از حزب دموکرات مسیحی همین کار را می‌کند. با توجه به رنگ سازمانی احزاب، ائتلاف اول را ائتلاف «چراغ راهنمایی» و ائتلاف دوم را «جامائیکا» نامیده‌اند.

در کنار دو حزب عمدهٔ صاحب آرا، دو حزب نقشی کلیدی و سرنوشت‌ساز در تشکیل دولت آینده دارند؛ «حزب سبزها» و «حزب دموکرات آزاد آلمان»، و کارشناسان از خود می‌پرسند آیا این دو حزب آنقدر نقاط مشترک دارند که حکومت را قسمت کنند؟

نقطه اشتراک عمده این دو حزب خواستگاه رأی‌دهندگان‌شان است که عمدتاً جوانان شهرنشین و تحصیل‌کرده اند، اما نقطه افتراق آن‌ها سیاست‌های اقتصادی و نیز بحران تغییرات آب‌وهوایی است. هم‌وغم سبز‌ها مهار سریع پیامد‌های تغییرات اقلیمی است، اما حزب دموکرات آزاد، که گاهی آن را «حزب پورشه‌سواران» می‌خوانند دغدغهٔ چندانی در این زمینه ندارد.

از طرف دیگر سبز‌ها به تغییرات دولتی اعتقاد دارند، اما سران حزب دموکرات آزاد گفته‌اند مداخله‌های دولت باید محدود شود و افزایش مالیات‌ها یا افزایش بدهی‌های دولتی، در هر مذاکره بر سر ائتلاف «خط قرمز» آن‌ها خواهد بود. هرچند بیانیه‌های اخیر سبز‌ها خبر از آن می‌دهد که آن‌ها ممکن است در این زمینه سر سازگاری داشته باشند.

از یک سو ممکن است اختلاف‌نظر‌های دو رهبر کنونی سبز‌ها یعنی آنالنا بائربوک و رابرت هابک (که به نفع بائربوک کنار کشید)، هنگام ائتلاف رو شود و از سوی دیگر کریستین لیندنر، رهبر حزب دموکرات آزاد آلمان خواستار آن شده است که سران سبز‌ها و حزب خودش پیش از ائتلاف با هر حزب عمده‌ای نخست با هم گفتگو کنند.

هرچند آلمان پس از جنگ را همواره دولت‌های ائتلافی اداره کرده‌اند، اما «ائتلافی سه‌جانبه» در تشکیل دولت بسیار نادر بوده و تنها در آغاز دوران جمهوری آلمان شکل گرفته است. بسیاری به‌خاطر دشواری همین مسیر معتقدند که بعید است تا پیش از کریسمس دولتی تازه در آلمان تشکیل شود.

برچسب ها: آلمان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی