تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

ایران: به زودی به مذاکرات برجام بر می‌گردیم/ آمریکا: به زودی چه معنایی دارد؟

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه گفت که کشورش «به‌ زودی» به مذاکرات هسته‌ای بر می‌گردد. این سخنان با واکنش وزارت خارجه آمریکا روبرو شد به طوریکه سخنگوی این نهاد گفت که باید از مقام‌های ایران معنی «به زودی» و «خیلی زود» را پرسید.

کد خبر: ۱۰۹۶۵۸
۱۴:۰۲ - ۰۳ مهر ۱۴۰۰

ایران: به زودی به مذاکرات برجام بر می‌گردیم/ آمریکا: به زودی چه معنایی دارد؟

دیدارنیوز: وزیر خارجه ایران در نیویورک در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: «انتظار ما این است که دولتمردان آمریکایی واقع‌بینانه به وین بیایند و به‌جای حرف‌های زیبا، اقدامات عملی، مثبت، سازنده و قابل اندازه‌گیری داشته باشند.»
وی تهدید کرد که «اگر آمریکایی‌ها بخواهند با تداوم ادبیات و رفتار غیرسازنده گذشته صحبت کنند، جمهوری اسلامی ایران دست بسته نخواهد ماند.»
وی همچنین تاکید کرد که در حال بررسی پرونده مذاکراتی وین هستند و «به زودی» مذاکرات از سر گرفته خواهد شد و طبق رفتار عملی بایدن تصمیم می‌گیرند.
امیرعبداللهیان همچنین به مانند مقامات آمریکایی تهدید کرد که «پنجره فرصت برای همیشه باز نخواهد بود.»
پیش‌تر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داده بود که این کشور به‌زودی از تلاش برای به جریان انداختن توافق هسته‌ای با ایران صرف‌نظر می‌کند. لوئیس بونو، معاون نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز هفته گذشته در جلسه شورای حکام گفت که «فرصت بازگشت تا همیشه دوام نخواهد داشت.»


هشدار بلینکن: آمریکا «در آستانه» رها کردن احیای توافق هسته‌ای با ایران  

مذاکرات هسته‌ای بر سر احیای برجام و بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای از ماه آوریل گذشته در وین اتریش آغاز و تاکنون شش دور از این گفتگوها انجام شده است. با این حال هنوز زمان هفتمین دوره مذاکرات اعلام نشده است چرا که آخرین دور این مذاکرات با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران همزمان شد و طرف‌های مذاکره‌کننده ترجیح دادند پس از روی کار آمدن دولت جدید تصمیم‌گیری‌های جدید را پیش ببرند.
امیرعبداللهیان روز گذشته در مقر سازمان ملل همچنین گفت که «آمریکایی‌ها از یک‌سو به بازگشت به برجام تاکید می‌کنند و از ایران می خواهند که به میز مذاکرات وین برگردد، اما همزمان تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنند، این نوع رفتار را پارادوکسیکال خواند که حاوی پیام سازنده‌ای نیست.»
این قابل قبول نیست که بایدن از یک‌سو از مذاکره، توافق و حتی درخواست برای مذاکره دوجانبه با ایران صحبت کند، اما سیاست‌های غلط رئیس جمهور قبلی آمریکا یعنی ترامپ را ادامه دهد.
وی افزود: «این قابل قبول نیست که بایدن از یک‌سو از مذاکره، توافق و حتی درخواست برای مذاکره دوجانبه با ایران صحبت کند، اما سیاست‌های غلط رئیس جمهور قبلی آمریکا یعنی ترامپ را ادامه دهد.»
دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا که توافق هسته‌ای با ایران را «بدترین توافق» توصیف می‌کرد در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و کارزار «فشار حداکثری» علیه تهران را کلید زد که همراه با تحریم‌های سنگین علیه ایران بود.
وزیر خارجه ایران به پول‌ها و دارایی‌های بلوکه شده این کشور در بانک‌های ژاپن، کره‌جنوبی و برخی از کشورها برای خرید داروهای مورد نیاز و واکسن اشاره کرد و گفت که «تحریم‌های آمریکا جنایت و تروریسم» است.
امیرعبداللهیان با این حال پس از نشست با خبرنگاران در گفت‌وگو با خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت که نباید خود را معطل و منتظر نتیجه مذاکرات وین کنیم.
آمریکا: معنای به زودی و خیلی زود را از آن‌ها بپرسید
اما ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه خود با خبرنگاران درباره صحبت‌های ایران در موضوع از سرگیری مذاکرات هسته‌ای تردید کرد و گفت: «شما باید معنای «به‌زودی» و «خیلی زود» را از آن‌ها بپرسید.»
این پیامی است که ما در طول هفته شنیده‌ایم اما تا به حال به طور واضح درباره معنای دقیق آن چیزی را نفهمیده‌ایم.
وی افزود: «این پیامی است که ما در طول هفته شنیده‌ایم اما تا به حال به طور واضح درباره معنای دقیق آن چیزی را نفهمیده‌ایم.»
 پرایس تاکید کرد که آمریکا آماده بازگشت به وین و به نتیجه رساندن به مذاکرات قبل از بسته شدن پنجره فرصت برای بازگشت به برجام است.
این مقام آمریکایی گفت که «ما به وضوح اعلام کرده‌ایم که آماده انجام این کار هستیم.»
طبق گزارش خبرگزاری فرانسه یک مقام ارشد ایرانی به شرط ناشناس ماندن در پاسخ به این سوال که «خیلی زود» به چه معنا است، گفت: «ممکن است به معنای چند روز یا چند هفته باشد.»


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی