تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ اتحادیه اروپا: اسرائیل از پاسخ به ایران خودداری کند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ اتحادیه اروپا: اسرائیل از پاسخ به ایران خودداری کند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شب گذشته (شنبه ۲۵ فروردین) حملات پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام داد.
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست
کارشناس روابط خارجی در گفت‌وگو با دیدارنیوز، علل و عواقب جنگ بین ایران و اسرائیل را بررسی کرد

جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست

بر خلاف غالب پیش‌بینی‌ها، ایران به اسرائیل حمله موشکی و پهپادی مستقیم کرد، حمله‌ای که ممکن است پیامد‌هایی برای ایران به همراه داشته باشد. آنچه می‌خوانید نظر سید علی بیگدلی کارشناس روابط خارجی...

فرانسه لغو دیدار ماکرون و همتای سوئیسی بابت خرید اف-۳۵ را رد کرد

سخنگوی کاخ الیزه لغو دیدار رئیس جمهور فرانسه و همتای سوئیسی به‌خاطر تصمیم برن برای لغو خرید جنگنده از این کشور و جایگزین کردن آن با خرید جنگنده آمریکایی را تکذیب کرد.

کد خبر: ۱۰۹۱۴۵
۱۳:۱۹ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۰

فرانسه لغو دیدار ماکرون و همتای سوئیسی بابت خرید اف-۳۵ را رد کرد

دیدارنیوز: دولت فرانسه روز دوشنبه لغو دیدار «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور این کشور و همتای سوئیسی وی را رد کرد.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، روز یکشنبه برخی رسانه‌های سوئیسی گفته بودند، دیدار ماکرون و «گای پارملین» همتای سوئیسی وی به‌خاطر تصمیم بِرن به لغو خرید جنگنده «رافال» و سفارش جنگنده «اف-۳۵» آمریکایی، لغو شده است.
با این حال سخنگوی کاخ الیزه این خبر را تکذیب کرده و به «خبرگزاری فرانسه» گفت، «این دیدار هرگز لغو نشده است، به‌خصوص به‌خاطر دلایل ذکر شده» اما تاریخ این دیدار «هنوز تعیین نشده است».
این مقام فرانسوی متذکر شد، سوئیسی‌ها تمایل داشتند که این دیدار در ماه نوامبر انجام شود اما این زمان‌بندی برای پاریس «پیچیدگی‌هایی» داشت.
دفتر پارملین نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که زمان‌بندی این دیدار هنوز تکمیل نشده و این تأخیر نباید به منزله «لغو شدن یک دیدار تأیید شده» باشد.
از سوی دیگر دو روزنامه چاپ سوئیس به نقل از منابع دیپلماتیکی که نمی‌خواستند نامشان فاش شود، نوشتند که تداوم مذاکرات وزارت دفاع این کشور با شرکت هوایی فرانسوی «داسو» در حالی که برن قصد دارد گزینه خرید از آمریکا را دنبال کند، موجب عصبانیت پاریس شده است.
دولت سوئیس ماه ژوئن امسال اعلام کرد قصد دارد جنگنده «اف-۳۵ اِی» مدل «رعد ۲» را از شرکت «لاکهید مارتین» خریداری کند و گزینه خرید جنگنده رافال از شرکت داسو را کنار گذاشته است.
این در حالی است که هفته گذشته تصمیمی مشابهی از سوی استرالیا برای لغو قرارداد ساخت زیردریایی اتمی با فرانسه و جایگزین کردن آن با قرارداد با آمریکا در این زمینه، خشم شدید فرانسوی‌ها را به دنبال داشته است.
سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا بامداد پنجشنبه توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند. برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های اتمی کمک خواهد شد.
«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه این اقدام استرالیا را به خنجر زدن از پشت تشبیه کرد و تنش‌ها تا آنجا پیش رفت که فرانسه سفرای خود را از کانبرا و واشنگتن فراخواند.
وزیر خارجه فرانسه روز شنبه نیز در واکنش به توافق نظامی واشنگتن با کانبرا و اینکه آن‌ها از قبل به پاریس اطلاع داده بودند گفت که آمریکا و استرالیا دروغ می‌گویند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ وی همچنین درباره فراخواندن سفیر این کشور در واشنگتن و کانبرا گفت که این موضوع عمق بحران را نشان می‌دهد.
وی همچنین هشدار داد که این توافق پیامدهایی را برای آینده پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)‌ به همراه خواهد داشت.
سفیر فرانسه در استرالیا نیز در مصاحبه‌ای توافق نظامی واشنگتن-لندن-کانبرا را «خیانت» و «اشتباهی بزرگ» توصیف کرد و گفت، مقامات ارشد فرانسوی پس از اعلام رسانه‌ها از لغو قرارداد زیردریایی اتمی با استرالیا مطلع شدند.
علاوه بر این، «بن ‌والاس» وزیر دفاع انگلیس قرار بود نشست دو روزه دوجانبه‌ای با «فلورنس پارلی» همتای فرانسوی خود در لندن داشته باشد اما این دیدار به دلیل تنش اخیر در روابط پاریس با لندن و واشنگتن بابت قرارداد زیردریایی هسته‌ای با استرالیا لغو شد. «پیتر ریکت» مشاور سابق امنیت ملی انگلیس با تأیید این خبر گفت که این نشست به تعویق افتاده است.

منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی