تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

آیا خودرو‌های کُره‌ای و ژاپنی به بازار ایران می‌آیند؟

با داغ شدن بحث رفع ممنوعیت واردات خودرو گمانه‌زنی‌ها در خصوص آنکه چه خودرو‌هایی می‌توانند به خیابان‌های ایران راه پیدا کنند، بیشتر شده است.

کد خبر: ۱۰۸۴۳۳
۰۹:۲۸ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۰

بازار خودروز ایران و خودرو‌های کره ای و ژاپنی

دیدارنیوز ـ برخی نمایندگان مجلس در پی شکستن قیمت‌ها در بازار خودرو با کاهش محدودیت‌های وارداتی و راهکاری هستند که از آن به عنوان «واردات حساب شده» یاد می‌کنند. یکی از نمایندگان مجلس نیز تصریح کرده که واردات حساب شده یعنی ورود خودرو‌های خارجی ۵۰ تا ۲۰۰ میلیونی به کشور.

اخبار ضد و نقیض از طرح مجلس برای آزادسازی واردات خودرو به صورت مشروط موجب شده است که دلالان و واسطه‌هایی که از عرضه ناکافی و احتکار خودرو سودجویی می‌کنند دچار نگرانی شوند و قیمت خودرو در بازار بعد از چند هفته صعود بی وقفه، تا حدی روند نزولی بگیرد.

ساز مخالف شورای رقابت با واردات خودروی ارزان خارجی

یکی از کلاس‌هایی که کمترین شانس را برای ورود به ایران دارد خودرو‌های اقتصادی با قیمت‌های پایین هستند. از آنجایی که نهاد متولی تعیین محدودیت واردات شورای رقابت است، بعید به نظر می‌رسد که این شورا اجازه ورود خودرو‌های خارجی را به بازار بدهد که رقیب خودرو‌های تولید داخل باشند.

مجلس به دنبال ورود خودروی خارجی ۵۰ تا ۲۰۰ میلیونی است

در این بین اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس بر خلاف این گزاره بود. علی بابایی کارنامی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: سال‌ها انحصار در بازار خودرو نشان داده با این روش نه کیفیت خودروی داخلی بالا خواهد رفت و نه منافع مصرف کننده تامین خواهد شد. مجلس برای مدیریت بازار به دنبال واردات حسا ب شده خودرو در محدوده ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است.

بازار خودروز ایران و خودرو‌های کره ای و ژاپنی

۶۷ میلیون تومان؛ شورلت ایمپالا کارکرده مدل ۲۰۰۷

اما پرسش اینجاست که تا چه اندازه واردات خودرویی در این بازه قیمتی امکان پذیر است؟ در حال حاضر خودروی بین ۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان بدون احتساب هیچگونه تعرفه و هزینه اضافی بین ۱۹۰۰ تا ۷۷۰۰ دلار آب می‌خورد. در بازه قیمتی زیر سه هزار دلار خودرو‌های با کارکرد بالا و از برند‌هایی که در ایران شعبه‌ای نداشته اند پیدا می‌شود.

مثلاً شورلت ایمپالا LT مدل ۲۰۰۷ با ۲۲۸ هزار مایل کارکرد ۲ هزار و ۴۸۸ دلار (با دلار ۲۷ هزار تومانی مبلغی حدود ۶۷ میلیون تومان) به فروش می‌رسد.

خرید چنین خودرویی در صورت واردات به ایران نیز ریسک بالایی دارد و به احتمال زیاد خریداران به سراغ گزینه‌های صفر کیلومتر داخلی، با تمام مشکلات و مصائبش می‌روند.

بازار خودروز ایران و خودرو‌های کره ای و ژاپنی

لکسوس GX۴۷۰ مدل ۲۰۰۵ کارکرده هم‌قیمت تیبا ۲ صفرکیلومتر

در بازه قیمتی بالاتر از ۳ هزار دلار وضعیت کمی بهتر است. با ۶ هزار دلار (با دلار ۲۷ هزار تومانی حدود ۱۶۰ میلیون تومان؛ قیمت یک تیبا ۲ صفر کیلومتر) می‌توان به سراغ یک خودروی سواری کُره‌ای به نام کیا پیکانتوی کم کارکرد رفت که البته موتور اقتصادی یک لیتری آن کسانی که به رانندگی در خارج از شهر می‌اندیشند را راضی نمی‌کند.

اگر قائل به کیفیت بالاتر و استهلاک کم خودرو‌های ژاپنی هستید می‌توانید به سراغ لکسوس GX۴۷۰ مدل ۲۰۰۵ بروید که نسخه لوکس تویوتا پرادو است و با صبوری ۱۸۰ هزار مایل صاحبش را همراهی کرده است.

کیا اپتیمای ۲۰۱۱ هیبرید؛ ۱۰۷ میلیون تومان

بازار خودرو‌های کارکرده در بازه قیمتی زیر ۸ هزار دلار این ویژگی را دارد که گهگاه می‌توان خودرو‌های جذابی را هم در آن پیدا کرد. مثلاً اگر مشکلی با هزینه‌های نگهداری بالا نداشته باشید ب. ام؛ و ۵۲۵ آی مدل ۲۰۰۷ که جزو یکی از محبو بترین مدل‌های سری ۵ ب. ام؛ و است، گزینه جذابی برای خرید است.

خودروی سواری کیا اپتیمای ۲۰۱۱ نیز در تریم هیبریدی ۳ هزار و ۹۹۱ دلار (با دلار ۲۷ هزار تومانی حدود ۱۰۷ میلیون تومان) برچسب قیمت خورده که البته به خاطر هزینه بالای باتری مخصوصش خرید آن چندان به صرفه نیست.

برچسب ها: قیمت خودرو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
0
0
با سلام واقعا قیمتش منصفانه است حتما وارد کنید بلکه ایران خودرو درس عبرت بشه براش ...
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی