تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

تحلیلی فنی بازی ایران و عراق؛ نگرش متفاوت اسکوچیچ

تیم ملی ایران در بازی دیشب خود با تیم ملی عراق به ۳ گل به یک پیروزی قاطع دست یافت. مطلب زیر به تحلیل و بررسی فنی این بازی اختصاص دارد.

کد خبر: ۱۰۷۷۹۷
۱۱:۰۱ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۰

تحلیلی فنی بازی ایران و عراق

دیدارنیوز - تیم‌های ایران و عراق به مصاف هم رفتند و این دیدار با پیروزی قاطع ۳ بر صفر تیم ملی ایران به پایان رسید تا شاگردان دراگان اسکوچیچ از دو بازی ابتدایی خود در رقابت‌های مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۶ امتیاز به دست آورده باشند. در طول تاریخ همواره عراق یکی از مهمترین و سرسخت‌ترین رقبای تیم ملی ایران بوده و حساسیت حاکم بر بازی این دو تیم غالبا دیدار‌های کم گلی را خلق می‌کرد و قبل از این بازی کمتر کسی به یاد داشت که تیم ملی ایران بتواند بی‌دردسر عراقی‌ها را شکست دهد، اما ما امشب شاهد یک نمایش به جا و درست از تیم ملی ایران بودیم که توانست با نتیجه‌ای قاطعانه شاگردان دیک ادووکات را شکست دهد.

دراگان اسکوچیچ که در بازی مقابل سوریه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا نتوانست از کنار زمین تیم ملی را هدایت کند، امشب پس از گذراندن دوران بیماری اش کنار تیم ملی بود و ما در طول بازی نیز شاهد تاثیرات حضور او کنار زمین بودیم. تیم ملی ایران امشب نمایشی به مراتب بهتر و قدرتمند‌تر از بازی مقابل سوریه در استادیوم آزادی داشت. نمایش خوب از یوزپلنگ‌های ایرانی با چندین تغییر در ترکیب تیم ملی همراه شده بود. برای مثال در بازی مقابل سوریه سمت راست خط دفاعی تیم ملی در حضور جعفر سلمانی نتوانست روز خوبی را داشته باشد و تا زمانی که حردانی به میدان نیامده بود، سمت راست ایران سوری‌ها را تهدید نکرد، اما در این دیدار صادق محرمی به جای جعفر سلمانی به بازی رفت و توانست نمایش خوبی هم از لحاظ دفاعی از خود برجای بگذارد. با توجه به اینکه جعفر سلمانی ذاتا یک وینگر چپ است و با اشراف به این قضیه هم که او در صنعت نفت آبادان در پست دفاع راست بازی کرده است شما نمی‌توانید از یک وینگر چپ انتظار بالایی در پست دفاع راست داشته باشید چرا که در تیم‌هایی مثل ایران نفوذ‌های مدافعین کناری به یک سانتر یا پاس کات بک ختم می‌شود و همین قضیه چپ بودن جعفر سلمانی برای این بازیکن مشکل ایجاد می‌کرد چرا که او باید حتما به تو می‌زد تا توپ را روی پای تخصصی اش بیاورد البته دراگان اسکوچیچ از این قضیه میان وینگر‌های تیمش هم استفاده می‌کرد برای مثال در بازی گذشته علیرضا جهانبخش راست پا را یک نیمه در جناح چپ و علی قلی زاده چپ پا را یک نیمه در جناح راست بازی داد و همین قضیه باعث می‌شد تا وینگر‌های تیم ملی ایران بیشتر روی به عرض آوردن توپ بیاورند تا این که به دنبال ارسال و موقعیت سازی باشد. اما در این بازی علیرضا جهانبخش در سمت راست خط حمله قرار گرفت و صادق محرمی نیز به عنوان مدافع راست بازی کرد.

علاوه بر این‌ها با توجه به مصدومیت میلاد سرلک امروز از همان ابتدا سعید عزت‌اللهی به جای او بازی کرد تا نوراللهی و سعید زوج خط میانی تیم ملی را تشکیل بدهند زوجی که به خوبی توانست هنگام حضور در فاز دفاع و انتقال از حمله به دفاع مقابل حملات عراق پایداری کند. البته باید این نکته را ذکر کنیم که تیم ملی در مقاطعی از بازی از سه نفر در خط میانی خود استفاده می‌کرد و نفر سوم خط میانی تیم ملی کسی نبود جز وحید امیری...

در خط هافبک سه نفره سعید عزت‌اللهی به عنوان بازیکن پست ۶ عقب‌تر حضور می‌یافت و جلوتر از او احمد نوراللهی و وحید امیری حضور داشتند. یکی از نکات مهم ترکیب تیم ملی ایران در این دو بازی اخیر تغییر و تست سیستم‌های مختلف به هنگام حضور در فاز تدافعی بود و حضور بازیکن چند پسته‌ای مثل وحید امیری کمک شایانی به این قضیه کرده است چرا که برای مثال وحید امیری هم می‌تواند در پست دفاع چپ، وینگر چپ، مهره پشت مهاجم و یکی از اضلاع هافبک سه نفره برای تیم بازی کند.

ترکیب تیم ملی ایران در بازی مقابل عراق به شرح ذیل بود:

علیرضا بیرانوند، صادق محرمی، شجاع خلیل‌زاده، حسین کنعانی‌زادگان، امید نورافکن، سعید عزت‌اللهی، احمد نوراللهی، علیرضا جهانبخش (کاپیتان)، وحید امیری، مهدی طارمی، سردار آزمون

تیم ملی این بازی را با آرایش اولیه ۴۲۳۱ آغاز کرد، آرایشی که در بازی مقابل سوریه نیز چیده شده بود البته در این بازی هم مثل بازی مقابل سوریه این چینش نفرات دستخوش تغییرات زیادی شده و نمونه‌ای از آن هم همان تغییر پست‌های وحید امیری بود که چینش‌های مختلفی به ترکیب تیم ملی ایران می‌داد. برای مثال دقایقی از بازی تیم ملی با سیستم ۴۴۲ به حمله می‌پرداخت در چنین زمانی مهدی طارمی کنار سردار آزمون قرار می‌گرفت و وحید امیری در پست هافبک چپ قرار می‌گرفت و در مقاطعی هم تیم ملی با سیستم ۴۳۳ بازی می‌کرد و آن زمان مهدی طارمی به عنوان وینگر چپ، سردار آزمون به عنوان مهاجم به وسط و علیرضا جهانبخش نیز به عنوان وینگر راست برای تیم ملی بازی می‌کردند. اگر به صحنه گل اول هم دقت کرده باشید متوجه می‌شوید مهدی طارمی با یک سانتر از جناح چپ و علیرضا جهانبخش با یک نفوذ جناح راست پایه‌گذار گل زودهنگام تیم ملی در این دیدار می‌شوند. همین تغییر پست‌ها و تغییر چینش در فاز حمله انعطاف خوبی را به تیم ملی داده بود و هارمونی خوبی در فاز حمله تیم برقرار کرده است. برای مثال حضور همین وحید امیری در چند پست و جابجایی‌های مهدی طارمی به خوبی می‌تواند مهره‌های تیم حریف را دچار مشکل کند وحید امیری یا مهدی طارمی با عوض کردن موقعیت مکانی شان در صحنه‌های زیادی باعث ایجاد برتری عددی در زمین حریف می‌شدند برتری‌های عددی که باعث ایجاد موقعیت شد، البته این الگوی هجومی باید در بازی‌های مهم‌تر و آینده تیم ملی به صورت جدی تری اجرا شود و موقعیت‌های تاثیرگذارتری برای تیم ملی ایران خلق کند.

در تصویر بالا ما شاهد یکی از صحنه‌هایی هستیم که تیم ملی با سیستم ۴۴۲ در حال حضور در فاز تدافعی است و طارمی و سردار آزمون دو مهاجم تیم ملی در چنین صحنه‌هایی هستند. تیم ملی در چنین مواقعی رویکرد mid-block یا mid-press را در پیش می‌گرفت.

یا برای مثال در صحنه بالا شاهد یکی از صحنه‌هایی هستیم که تیم ملی با سیستم ۴۳۳ در فاز دفاعی حضور دارد.

تیم ملی ایران مقابل عراق خیلی زود پیش افتاد و به گل برتری رسید. دراگان اسکوچیچ در این بازی ارزش و مقبولیت بسیاری از سوی کارشناسان و هواداران فوتبال ایران به دست آورد علاوه بر پیروزی قاطعانه مقابل رقیبی مثل عراق که همواره یکی از حریفان اصلی ایران نه تنها در عرصه فوتبال بلکه در تمامی عرصه‌ها بوده قدرت اداره بازی و حفظ نتیجه بود. تیم ملی ایران با دفاع مستحکم و ساختار دفاعی مناسب به خوبی تیم ملی عراق را که با سیستم ۴۲۳۱ در این دیدار به میدان آمده بود را مهار کرد و در میان با این مدیریت‌ها و مهارت در حالت ضدحمله توانست دو بار دیگر دروازه تیم ملی عراق را باز کنند تا پیروزی ایران چند برابر شود. این اتفاقات و اداره خوب بازی نشان داد تیم ملی می‌تواند در این امر به خوبی عمل کند.

تیم ملی ایران در این دیدار مجموعا ۰.۰۴ xG به حریف داد، این در حالی بود که ایران در دقایق زیادی از بازی از حریف خود پیش بود و عراقی‌ها تعداد پاس‌های بیشتری از تیم ملی ایران داشتند. این عدد به خوبی نشان می‌دهد تیم ملی ما تا چه اندازه در تخریب بازی تیم حریف موفق بوده است و به آن‌ها موقعیت نداده است. یکی از شاخصه‌های تیم ما اگر قصد دارد موفقیت هایش ادامه دار باشد همین قضیه است که بتواند از گل خود به خوبی دفاع کند. البته دراگان اسکوچیچ در بازی‌های اخیر به خوبی نشان داده تیمش در این فاکتور عملکرد خوبی را دارد و می‌تواند به خوبی بازی را کنترل کند.

یکی از اتفاقات مثبتی که ما در بازی تیم ملی شاهد آن بودیم تعویض‌های دراگان اسکوچیچ در نیمه دوم و زمانی بود که تیم ملی باید از گلش محافظت می‌کرد. زمانی که کریم انصاری فرد و علی قلی زاده به عنوان مهره‌های هجومی جای مهره‌های هجومی دیگری را گرفتند و قرار نبود مدافعی به تیم اضافه شود و تیم ملی بیش از حد به دفاع کردن بپردازد. همین ذهنیت و همین نوع تعویض‌ها می‌تواند نمایانگر چیز‌های زیادی باشد. همین نوع تعویض بود که باعث شد ما به گل سوم برسیم و در مجموع همین نوعی نگرش بود که باعث شد تیم ملی تنها به یک گل بسنده نکند و به نوعی از ترس گل خوردن آنقدری دفاع کند که روی اتفاقات و شانس دروازه‌اش باز شود و همه چیز را به دست سرنوشت بسپارد. این قضیه یک نکته مثبت در بازی تیم ملی است که باید ادامه دار باشد. ایران در آسیا یکی از قدرت‌های اصلی فوتبال است و نباید مقابل هر تیمی به راحتی به دفاع کردن بپردازد و تنها به دنبال محافظت از یک گل و حداقل پیروزی اش باشد. تیم‌های بزرگ و قطب‌های فوتبال در هر منطقه باید جاه طلب باشند و به دنبال گل‌ها و پیروزی‌های سنگین و در خور شان تیم بروند.

تیم ملی ایران شاید اردوی تدارکاتی قوی و خوبی نداشت، اما ما در این بازی شاهد رگه‌هایی از پیشرفت و اتفاقات خوب فنی در تیم ملی بودیم از کیفیت بازیکنان گرفته تا تفکرات دراگان اسکوچیچ همه و همه در این پیروزی سهیم هستند و مسئولان تیم ملی باید بدانند این تیم از همه چیز بیشتر به آرامش نیاز دارد، این تیم باید در آرامش به اردوی تدارکاتی برود، در آرامش به مصاف رقبا برود و در آرامش از آن حمایت شود...

حالا باید حمایت بخش بسیار مهمی در برنامه آینده تیم ملی باشد. ایران مقابل عراق به پیروزی رسید و حالا هم بازار مصاحبه‌های افراد مختلف داغ است یکی از لطف خداوند می‌گوید و دیگری از کیفیت بازیکنان، اما شرط آن است که اگر خدایی نکرده تیم ملی در ادامه در یک بازی شکست خورد، باز هم این حمایت‌ها و این مصاحبه‌های مثبت ادامه دار باشد. الان که تیم برده است پیروزی را منتسب می‌کنند به هزاران دلایل مختلف غیرفوتبالی...، اما زمانی که تیم شکست بخورد آن جا است که همه و همه تقصیر کادرفنی می‌شود و از شخصیت دراگان اسکوچیچ میگویند، ولی اگر قرار است که زمان شکست‌ها ما از کادر فنی ایراد بگیریم باید در زمان پیروزی هم ارزش و اعتبار تمام دستاورد‌ها را به کادر فنی و مجموعه بازیکنان تیم بدهیم...

منبع: طرفداری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
0
0
فقط تعویضها مقداری دیر بود حداقل جا داشت که این تعویضها در دقیقه هفتاد اتفاق می افتاد
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی