تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

وعده جدید را یادداشت کنید: واردات ۹۰ میلیون دز واکسن تا آبان

تعداد شهر‌های قرمز کمتر و شهر‌های زرد و نارنجی بیشتر شدند، قرار است تا آخر آبان ماه ۹۰ میلیون دز واکسن وارد ایران شود و بهمن ماه هم تیر خلاص را با واکسیناسیون همگانی بر پیکر کرونا بزنیم، اما آیا همه این‌ها محقق می‌شود؟

کد خبر: ۱۰۷۶۳۲
۰۹:۱۵ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
 
 
وعده جدید را یادداشت کنید: واردات ۹۰ میلیون دز واکسن تا آبان

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: بعد از انتشار خبر‌های نگران کننده از انتشار ویروس‌های جهش یافته مانند لامبدا و مو، اعلام ورود ۲۰ میلیون دز واکسن تا شهریور و ۹۰ میلیون دز تا آبان نگرانی‌ها را شست و برد و سرعت واکسیناسیون در کشور هم سبب شد، کمی از نگرانی‌های مردم کم شود، اما این مساله به منزله فراموش کردن پروتکل‌های بهداشتی نیست.

حالا به خبر‌های خوش تسریع واکسن‌های کرونا، این خبر را هم اضافه کنید که دانشگاه علوم پزشکی ایران طی آماری اعلام کرده که توانسته تا حدود زیادی رسالت خود را در زمینه واکسیناسیون مردم در همه استان‌ها انجام دهد؛ طبق آمار این دانشگاه مردم کرمان بیشترین و اردبیل کمترین دریافت کننده واکسن بودند و سهم تهرانی هم از این آمار بیش از یک میلیون دز بوده است.

البته این را هم نباید فراموش کنیم که هنوز ایران بیش از سایر کشور‌ها با کووید ۱۹ درگیر است و آمار مبتلایان و فوتی‌های آن برای روز‌های متمادی در صدر همه کشور‌ها قرار دارد، اما تجربه‌ای که در استان سیستان و بلوچستان و خوزستان و برخی از شهر‌های استان‌های خراسان شمالی و جنوبی با تسریع واکسیناسیون و واکسینه کردن بخش زیادی از جامعه هدف به دست آمده این است که شهر‌های این استان‌ها از وضعیت قرمز خارج و زرد و نارنجی شده اند و این تنها یک پیام دارد آن هم اینکه با واکسن می‌تواند با کرونا مقابله کرد.


جایگاه ایران در واکسینه کردن  چندم است؟

طبق گزارش‌هایی که پیشتر درباره جایگاه ایران در مقایسه با کشور‌های دیگر منتشر شد، ایران رتبه ۳۲ را به خود اختصاص داده بود، این گزارش مربوط به اردیبهشت ماه بود که دلیل اصلی عقب ماندن ایران از سایر کشورها، بد عهدی کشور‌های سازنده برای ارسال واکسن به ایران بیان شد، اما این در حالی بود که در همان مقطع زمانی همین مسوولانی که به دنبال مقصر می‌گشتند تا قصور خود را گردن دیگران بیندازند، برخی دیگر مشغول انتشار خبر‌های موفقیت شرکت‌های تولید کننده ایرانی در زمینه تولید و توزیع واکسن‌های متعدد ایرانی بودند و جالب‌تر اینکه سعید نمکی وزیر دولت روحانی در همان زمان وعده تولید میلیونی و صادرات واکسن‌های ایرانی را داد، اما حالا بعد از رفتن او، کعده‌ای تلاش دارند با بیان صحبت‌هایی مانند " ایران تا دو سال دیگر قدرت صادرات واکسن را ندارد" آخرین تیری که در کمان دارند را به سوی دولت دوازدهم و شخص وزیر پرتاب کنند و همچنان خود را مبرا از هرگونه کوتاهی و قصوری نشان دهند.

و اما خبر خوش بعدی اینکه طبق آخرین آماری که آخر مرداد منتشر شده ایران در واکسینه کردن رشد صعودی داشته و جایگاهش را از ۳۲ به ۲۵ رسانده است. طبق این گزارش تا کنون ۱۸ درصد از جمعیت کشور مرحله اول واکسیناسیون کرونا را انجام داده اند. قطر و پرتغال موفق‌ترین کشور‌ها در واکسیناسیون کرونا هستند. سنگاپور، اروگوئه و دانمارک نیز در رتبه‌های ۳ تا ۵ از نظر میزان واکسیناسیون کرونا قرار دارند. ایران هم از نظر تزریق دز اول، در رتبه ۲۵ واکسیناسیون کرونا جهانی قرار گرفته است. 



آماری که نباید فراموش کنیم 

"جمعا تا آبان ماه ۹۰ میلیون دز واکسن کرونا وارد کشور می‌شود" این صحبت‌های کریم همتی رئیس سازمان هلال احمر کشور است که در مصاحبه‌ای اعلام کرد که در شهریور ماه ۲۰ میلیون دز واکسن وارد می‌شود و قول مساعدی هم داده شده که از همین کانال ۲۰ میلیون دز دیگر هم اضافه شود و در شهریور ماه وارد کنند و آنچه قطعی است، واردات ۲۰ میلیون دز واکسن در شهریور ماه و ۳۰ میلیون دز هم در مهر و آبان ماه است که مجموعا ۸۰ میلیون دز واکسن می‌شود.

همتی تنها به اعلام این آمار و وعده‌ها بسنده نکرد و در ادامه این را هم گفته که در عین حال ۱۰ میلیون دز هم مازاد بر این است که برای سنین دانش‌آموزی ۱۲ تا ۱۸ سال وارد می‌شود که بر این اساس جمعا ۹۰ میلیون دز واکسن وارد کشور می‌شود.

البته این وعده‌ها فقط منوط به صحبت‌های همتی نیست در هفته‌های اخیر از وزیر بهداشت گرفته تا سخنگوی ستاد مقابله با کرونا و حتی سخنگوی وزارت امور خارجه هم در صحبت هایش روی واردات ۲۰ میلیون دز واکسن تاکید کرد؛ حالا باید دید بعد از بحران‌های زیادی که به دلیل نبود و کمبود واکسن در کشور وجود داشته و دارد، این وعده‌ها چه زمانی محقق می‌شود و بهترین کار این است که این وعده‌ها را بخاطر سپرده و در موعد مقرر به سراغشان برویم.


سرعت واکسیناسیون با ازدیاد مراکز 

کمبود مراکز واکسیناسیون در تهران و سایر شهر‌ها پاشنه آشیل وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا بوده و هست، ازدحام جمعیت در برخی از مراکز بعضا آنقدر زیاد می‌شود که صدای مردم به اعتراض بلند می‌شود، اما علیرضا زالی فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران در این باره نظر دیگری دارد و می‌گوید: ‌در حال حاضر ۱۳۳ مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در سطح استان تهران راه اندازی و‌مشغول به ارائه خدمات هستند. در حال حاضر بیش از پنج میلیون و ۶۱۱ هزار نفر در تهران دز اول و یک میلیون و ۶۳۰ هزار نفر دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

او این وعده را هم داد که با ورود واکسن کار واکسیناسیون با سرعت بیشتری در تهران انجام می‌شود و بنا بر دستور وزیر بهداشت تلقیح واکسن باید با حفظ کرامات مردم انجام شود. امروزه نوبت دهی واکسن به صورت پکیج دز‌های اول و دوم است و این کار با هدف پیشگیری از ازدحام در مراکز تجمیعی واکسیناسیون انجام می‌شود. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی