تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

آخرین خبر‌ها از نبرد پنجشیر+ به روز رسانی

از شب گذشته اخبار ضد و نقیضی از وضعیت پنجشیر مخابره می‌شود. طالبان ادعا کرده این ولایت را تصرف کرده، اما جبهه مقاومت ملی این خبر را تکذیب کرده است. آخرین تحولات نبرد در پنجشیر را در این خبر پیگیری کنید.

کد خبر: ۱۰۷۵۶۰
۰۱:۰۵ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۰

آخرین خبر‌ها از نبرد پنجشیر+ به روز رسانی

دیدارنیوزـ

ساعت ۲۴:۰۰

نابع مختلف خبری از حمله هوایی به مواضع طالبان در پنجشیر خبر می‌دهند. مشخص نیست که این حمله هوایی از طریق جت‌های جنگنده یا هلی‌کوپتر یا پهپاد صورت گرفته است. 

همچنین روشن نیست که این حمله از جانب کدام کشور صورت گرفته است. یکی از گمانه‌زنی‌ها این است که بخشی از نیروی هوایی ارتش افغانستان که به کشور تاجیکستان منتقل شده است، این حمله‌ها را صورت داده است. 

همزمان گمانه‌زنی‌های دیگری در مورد نقش کشورهای دیگر در این حمله مطرح است. 

اخبار مختلفی که از پنجشیر حکایت از آن دارد که بعد از این حمله هوایی نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان از محورهای مختلف به نیروهای طالبان حمله کرده‌اند. 

این در حالی است که صبح امروز طالبان مدعی تسلط کامل بر ولایت پنجشیر شده بود. جبهه مقاومت ملی ضمن تایید برخی عقب نشینی‌ها تاکید کرده بود که در نقاط استراتژیک این ولایت مستقر است و به جنگ با طالبان ادامه می‌دهد. 

ساعت ۱۹:۲۸

جبهه مقاومت ملی افغانستان با انتشار یک رشته توییت روایت خود را از تحولات نظامی ساعات گذشته ارایه کرد. متن این رشته توییت به این شرح است: «دیشب مجبور شدیم در برابر حملات آتشین دشمن و مهمات تمام شده تصمیم سختی بگیریم یا آخرین ایستادگی را در بازارک انجام دهیم و خطر ازبین رفتن رهبری مارا تهدید کند یا برای ادامه مقاومت به مناطق مرتفع‌تر عقب نشینی کنیم که انتخاب ما دومی بود.
پنجشیر مانند یک جای پرپیچ و خم است که ده‌ها دره در آن وجود دارد. ما با افتخار و احترام سالم عقب نشینی کرده ایم و بیشترین تلفات را به طالبان نسبت به سایر استان‌های دیگر تحمیل کرده ایم.
ما برای محوطه فرمانداری یا پنجشیر نمیجنگیم. ما برای آزادی و آزادی تمام افغانستان می‌جنگیم. همگی در امنیت هستند و روحیه خوبی دارند. ما ناحیه‌ای که در آن هستیم را میشناسیم و این بهترین قسمت بعدی مقاومت ماست. ما میدانیم ک چه میکنیم. این انتظار میرفت.
امرالله صالح در امنیت و سلامت است. ناامید نباشید! او بهترین گزینه برای مبارزه ما در خارج از کشور است. ما برای کمک به سرکوب طالبان به کمک خارجی نیاز داریم. طالیبان بذر نفرت را در شمال کاشته است. راه برگشتی نیست!

ساعت ۱۸:۴۸

برخی منابع از پنجشیر مدعی شده‌اند که هر گونه استفاده از تلفن همراه در این منطقه بلافاصله با ردیابی و شلیک هدفمند مواجه می‌شود و به همین دلیل ارتباط تلفنی با نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان وجود ندارد. این منابع تاکید دارند که جنگ در مناطق مختلف پنجشیر ادامه دارد و طالبان هنوز پیروز نشده‌اند. 

ساعت ۱۶:۴۳

در شبکه‌های اجتماعی افغانستان تصاویری از تظاهرات گروهی از زنان در کابل منتشر شده است. گفته می‌شود که این تظاهرات در اعتراض به حملات هوایی شب گذشته ارتش پاکستان به پنجشیر صورت گرفته است. تصاویر منتشر شده را در ادامه ببینید:

ساعت ۱۵:۴۸
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است: «حمید فیض، رییس سازمان استخباراتی پاکستان یا «ISI» به خاطر همکاری با طالبان به افغانستان آمده بود.»

ساعت ۱۵:۴۶
امرالله صالح با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرامش نوشت که او در پنجشیر است و مقاومت ادامه دارد و ادامه خواهد داشت. من اینجا هستم با خاک و با وطنم و بخاطر دفاع از کرامت این خاک تا آخرین قطره‌ای خون با لشکر جهل پاکستانی مقاومت خواهم کرد. این درحالی است که چندین منبع خروج وی از پنجشیر را تایید کرده اند.

ساعت ۱۵:۴۳
طبق برخی اخبار بی‌بی‌سی فارسی در پخش زنده با فهیم‌دشتی، چند ثانیه تصویر را قطع کرده و شماره تماس او را بر روی صفحه نشان می‌دهد و چند دقیقه بعد پاکستان با شناسایی محل او از طریق شماره در ‎پنجشیر با پهپاد انجا را بمباران می‌کنند.

آخرین خبر‌ها از نبرد پنجشیر+ به روز رسانی

ساعت ۱۵:۲۷
مسئولان فرهنگی طالبان غور می‌گویند که نشرات رسانه‌ها در این ولایت به صورت نورمال آغاز شده و شایعات مبنی بر محدودیت بالای رسانه‌ها نادرست است.

ساعت ۱۴:۴۶
احمد مسعود فرمانده پنجشیر در یک پیام صوتی مردم را به مقابله با طالبان فراخواند. همچنیناز جامعه جهانی خواسته حکومت طالبان را به رسمیت نشناسند. با همه کسانی که در برابر طالبان سلاح برمی دارند همکاری می‌کنم. طالبان وساطت علمای دینی برای توقف درگیری‌ها را قبول نکرد. او گفته است که بزودی سخنگوی جدید جبهه مقاومت معرفی خواهد شد و مقاومت ادامه دارد.

ساعت ۱۴:۳۲
فرمانده خالد گفته است، امرالله صالح جهت هماهنگی بیشتر و جذب کومک‌های جهانی وارد تاجکستان شد، فراری در کار نیست او دیروز شام حرکت کرده بود و به زودی دوباره وارد پنجشیر می‌شود.

ساعت ۱۴:۲۸
جبهه مقاومت ملی اعلام کرده است که مرکز ولایت پنجشیر را از طالبان پس گرفته است.

ساعت ۱۳:۴۸
طبق گفته یک منبع آگاه احمد مسعود ظرف ۴۸ ساعت گذشته از پنجشیر خارج شده و اینک در محل امنی است و دره اصلی پنجشیر نیز به تصرف طالبان درآمده است. دیدار به طور مستقل این خبر را تأیید نمی‌کند.

ساعت ۱۳:۴۵
به نقل از کانال مقاومت پنجشیر، ارتش پاکستان با استفاده از ردگیری تماس مردم را مورد حملات پهپادی قرار میدهد. جنگ شدید درپنجشیر جریان دارد.

ساعت ۱۳:۲۲
احمد مسعود فرمانده جبهه مدافعان پنجشیر پس از اعلام سقوط پنجشیر از سوی طالبان با هشتگ نجات پنجشیر و مقاومت پنجشیر بدون تائید یا تکذیب سقوط این استان توئیتی منتشر کرد.

ساعت ۱۳:۰۴

سخنگوی طالبان گفت که امرالله صالح، معاون رئیس جمهوری سابق افغانستان کشور را ترک کرده و به تاجیکستان فرار کرده است.

ساعت ۱۲:۵۷

 احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت در توئیتر خود اعلام کرد که سالم و در امان است.

بعد از تصرف کابل توسط طالبان، احمد مسعود فرزند احمد شاهد مسعود و امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان در ولایت پنجشیر دست به مقاومت زدند. شب گذشته با خبر شهادت فهیم دشتی، سخنگوی جبهه پنجشیر تا حدودی شرایط برای جبهه مقاومت را پیچیده‌تر کرده است. طبق اخبار به دست رسیده شب گذشته پنجشیر با پهباد‌های پاکستان مورد حمله قرار گرفته و فهیم دشتی در این حملات به شهادت رسیده است.

صبح امروز نیز گروه طالبان اعلام کرده که آن‌ها در حال حاضر کنترل کامل دره پنجشیر که آخرین نقطه خارج از کنترل این گروه بود را به دست گرفته است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است با این پیروزی ما کنترل کامل کشور را در دست داریم و کشور را از باتلاق جنگ خارج کردیم. درگیری‌های شدیدی در این ولایت که در شمال کابل واقع شده بین جنگجویان طالبان و نیرو‌های جبهه مقاومت ملی در روز‌های اخیر انجام گرفته بود. با این حال جبهه مقاومت ملی مستقر در پنجشیر این خبر را تکذیب کرده و گفته است که نیروهایش در تمام نقاط استراتژیک حضور دارند و جنگ ادامه دارد. علی میثم نظری، سخنگوی جبهه مقاومت گفته است که این خبر صحت ندارد و طالبان پنجشیر را تصرف نکرده‌اند و ما ادعای آنان را رد می‌کنیم.

با این حال فیلم‌ها و عکس‌هایی از افراشته شدن پرچم طالبان توسط نیرو‌های طالبان در مقابل ساختمان مقام ولایت پنجشیر در فضای مجازی پخش شده است. البته دیدار صحت این فیلم‌ها را تایید نمی‌کند.

مذاکره با طالبان

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان روز گذشته گفته که آماده انجام گفتگو برای صلح با طالبان است. از طرف دیگر شورای علمای دینی افغانستان در نشستی جنگ در پنجشیر را نادرست خوانده و گفته‌اند این جنگ بنیاد شرعی ندارد. آن‌ها خواستار توقف جنگ از دو طرف شدند. جبهه مقاومت ملی گفته بود که درخواست شورای علما افغانستان برای قطع فوری جنگ را می‌پذیرد، در صورتی که طالبان هم به حملات و تحرکات نظامی خود پایان دهند.

شب گذشته نیز با بالا گرفتن تنش احمد مسعود پیشنهاد مذاکره با طالبان را داد که محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان پیشنهاد فرمانده جبهه مدافعان پنجشیر برای گفتگو را رد کرد و گفت چیزی برای مذاکره باقی نمانده است. بسیاری این شرایط را برای جبهه مقاومت و مردم پنجشیر خطرناک می‌دانند.

پنجشیر تنها ولایت افغانستان است که هنوز در مقابل طالبان ایستاده است. جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود علیه حملات طالبان مقاومت می‌کنند. پدر وی احمدشاه مسعود در دهه ۱۹۸۰ با نیرو‌های شوروی جنگیده بود و پس از نیز در دهه ۱۹۹۰ با طالبان مبارزه کرده بود. پنجشیر، در فاصله کوتاهی با شمال کابل، پایگاه جبهه مقاومت ملی و شده است. این منطقه به دلیل شرایط خاص جغرافیایی تقریباً صعب العبور است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی