تیتر امروز

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

ارزیابی عملکرد دانش آموزانِ پایه اول با آموزش مجازی

رضوان حکیم‌زاده، معاون ابتدایی آموزش و پرورش از کاهش عملکرد خیلی خوب دانش آموزان پایه ابتدایی در طرح پایش و رصد عملکرد یادگیری خبر داد.

کد خبر: ۱۰۷۵۱۵
۰۹:۴۷ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۰

عملکرد دانش آموزان پایه اول در آموزش مجازی

دیدارنیوز ـ رضوان حکیم‌زاده، معاون ابتدایی آموزش و پرورش، گفت‌:در طرح پایش و رصد عملکرد یادگیری، شاهد کاهش دانش آموزانی با عملکرد خیلی خوب وافزایش دانش آموزانی با عملکرد خوب بودیم.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش در مورد طرح‌های پایش عملکرد و رصد یادگیری از سوی این سازمان گفت: موضوع پایش و رصد عملکرد موضوعی است که به شکلی دائم اتفاق می‌افتد، امسال با توجه به شرایط موجود نیز این پایش انجام و لزوم برنامه ریزی و مداخله به هنگام ویژه دانش آموزانی که بر اساس رصد عملکردی وضعیت قابل قبول و یا نیاز به آموزش و تلاش بیشتر دارند اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: طرح تثبیت یادگیری از جمله برنامه‌هایی بود که برای کمک به دانش آموزانی در مناطق حاشیه‌ای و کم‌تر برخوردار که حمایت موثر خانواده‌ها را برای توانمند سازی نداشته و بیشترین آسیب را از قبل آموزش مجازی داشته اند، انجام گرفت.

کاهش دانش آموزانی با عملکرد خیلی خوب و افزایش دانش آموزانی با عملکرد خوب

وی گفت: در طرح پایش و رصد عملکرد یادگیری که موضوع سنجش و ارزیابی دانش آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی و بررسی آماری آن مورد طرح قرار گرفت، عملکرد پایه‌های اولیه همچون اول و دوم در برخی دروس نسبت به سال‌های گذشته سنجیده شده است.

وی افزود: برای نمونه در پیمایشی که صورت گرفته است مثلا در پایه اول ابتدایی در درس فارسی میزان دانش آموزانی با عملکرد خیلی خوب در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ در حدود ۷۱.۰۱ درصد بوده است که این میزان در سال ۹۸-۹۹، ۶۹.۴۳ و در سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ این میزان به ۶۰.۸۹ درصد رسیده است. با توجه به این امر میزان عملکرد دانش آموزان با ارزشیابی خیلی خوب طی دو سال تجربه آموزش مجازی به ۶۵.۱۶ درصد رسیده است که با توجه به اوضاع بیماری کرونا و آموزش مجازی عملکردی قابل قبول است.

وی ادامه داد: نکته جالب توجه در این پژوهش میدانی این است که ارزشیابی عملکردخوب همین دانش آموزان در درس فارسی در سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰، ۲۴.۹۹ درصد بوده است که با توجه به دو سال گذشته یعنی سال‌های تحصیلی ۹۷-۹۸ و ۹۸-۹۹ افزایش چشم گیری را شاهد هستیم. به این ترتیب در سنجش عملکرد این دانش آموزان در سال تحصیلی ۹۷-۹۸، ۱۷.۰۵ درصد و در سال ۹۹-۱۴۰۰، ۱۶.۶۹ درصد بوده است که در این پیمایش مشخص شد که دانش آموزانی با ارزیابی عملکرد خوب در سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ نسبت به سال قبل در حدود ۸ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد:در دوره اول ابتدایی در درس فارسی که جز مهارت‌های پایه‌ای محسوب می‌شود، شاهد رشد میزان دانش آموزانی باعملکرد قابل قبول از ۷.۴۵ به ۸.۶۴ و کاهش رشد این دانش آموزان در سنجش عملکردی آنان در نیاز به تلاش و آموزش بیشتر از ۶.۴۱ درصد به ۵.۴۷ درصد بوده ایم.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش گفت: بر این اساس برنامه‌ای تحت عنوان طرح تثبیت یادگیری به همت بسیج دانشگاه فرهنگیان ویژه دانش آموزان پایه‌های ابتدایی و حساس که نیازمند به تثبیت مهارت‌های پایه‌ای هستند انجام گرفت. از این رو یکی از دغدغه‌های معاونت آموزش ابتدایی، شناسایی ضعف‌های احتمالی برخی از دانش آموزان در یادگیری مهارت‌های پایه است.

طرح تثبیت یادگیری ویژه دانش آموزانی با عملکرد قابل قبول و نیاز به تلاش بیشتر

حکیم زاده گفت: در تابستان، بخشنامه‌ای تحت عنوان «طرح جبران وتثبیت یادگیری» از تاریخ ۱۹ تیر تا ۳ شهریور ماه به مدت ۱۴ جلسه آموزشی، دو جلسه در هفته به تمام مدارس کشور، ارسال شده است که بر اساس آن دانش‌آموزانی که در کارنامه آن‌ها برای درس‌های «فارسی» و «ریاضی» دوره اول ابتدایی و در درس‌های «فارسی»، «علوم» و «ریاضی» دوره دوم ابتدایی قابل قبول و نیازمند تلاش منظور شده است مشمول این برنامه جبرانی شوند.

وی ادامه داد: از آنجا که یادگیری مهارت‌های پایه سنگ بنای یادگیری‌های بعدی است برنامه ما برای ابتدای سال تحصیلی این است که با همکاری معلمان «طرح تثبیت و جبران یادگیری مهارت‌های پایه دانش‌آموزان دوره ابتدایی» را با جدیت دنبال کنیم.

حکیم‌زاده تأکید کرد: همه دانش‌آموزان صرف نظر از نوع استعداد باید مهارت‌های سواد پایه را فرا بگیرند؛ از این رو دغدغه مهم ما این بود که با پیمایشی مشخص کنیم که دانش آموزان نو ورود در پایه‌های اول و دوم که مصادف بود با آموزش مجازی در چه مرحله‌ای از سطح سواد قرار دارند.

وی در پایان گفت: این طرح که کمک بزرگی را در جهت رفع معضلات آموزش مجازی در پی داشت بنا بر موقعیت‌هایی که هر یک از استان‌ها داشت به شکل حضوری و غیر حضوری برگزار شد و نتایج مثبتی نیز به همراه داشته است که به طور تفصیلی تا پایان ماه طی گزارشاتی این عملکرد تشریح و منتشرخواهد شد.

منبع: میزان
برچسب ها: آموزش مجازی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی