تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

برگزاری جشنواره سینماحقیقت بدون بخش‌های کرونا و کارآفرینی

محمد حمیدی‌مقدم، دبیر جشنواره سینماحقیقت جزئیات برگزاری این رویداد سینمایی را همزمان با تمدید مهلت ارسال آثار تشریح کرد.

کد خبر: ۱۰۷۱۵۶
۱۶:۴۱ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۰

جشنواره سینماحقیقت

دیدارنیوز ـ پانزدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت از چندی پیش با اعلام فراخوان کار خود را آغاز کرد. این جشنواره امسال از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه با اکران مستند‌های راه‌یافته به بخش مسابقه به صورت آنلاین و فیزیکی برگزار خواهد شد.

براساس اعلام دبیرخانه این جشنواره به دلیل شرایط خاص اجتماعی تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های مکرر و همچنین به دلیل درخواست‌های جمعی از مستندسازان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت تا ۳۰ شهریورماه تمدید شد.

تمدید مهلت ارسال آثار به سینما حقیقت

محمد حمیدی‌مقدم، دبیر جشنواره و مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره جزئیات تمدید مهلت ارسال آثار، جزئیات برگزاری جشنواره امسال در بخش‌های مختلف و هم‌چنین طرح اکران حقیقت که از امروز ۱۰ شهریورماه آغاز می‌شود با خبرنگار تسنیم گفتگو کرد که در ادامه می‌خوانید:‌

حمیدی‌مقدم با اشاره به درخواست مستندسازان برای به تعویق انداختن مهلت ارسال آثار گفت: از سوی انجمن تهیه‌کنندگان و کارگردانان و از سوی بسیاری از مستندسازان نامه‌ها و تماس‌های متعددی را داشتیم که تقاضا کردند تا مهلت ارسال آثار را به تعویق بیندازیم. همانطور که می‌دانید امسال اولین سالی است که ثبت‌نام و دریافت آثار جشنواره را زودتر قرار دادیم تا برای مراحل بعدی نظیر انتخاب فیلم‌ها، برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره و ... فرصت بیشتری داشته باشیم.

علاوه بر این، اتفاقاتی نظیر قرنطینه کرونا، قطعی برق و ... که زمینه‌ساز اختلالاتی در تولید آثار شده بود را داشتیم که با جمع‌بندی آن‌ها مهلت ارسال آثار به مدت ۳ هفته و تا پایان شهریورماه به تعویق انداخته شد. در چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت که سال گذشته و به صورت آنلاین برگزار شد، بخش ویژه‌ای برای مستند‌های با موضوع کرونا درنظر گرفته شده بود.

بخش جنبی «کرونا» و «کارآفرینی» نخواهیم داشت

دبیر پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت درباره حضور یا عدم حضور بخش ویژه کرونا در این دوره از جشنواره گفت: در دو سال اخیر، کرونا تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی و زیست‌مان شده و همه چیز را تحت تأثیر خود قرار داده است. با توجه به همین موضوع، کرونا را به عنوان یکی از بخش‌های اساسی در زیر متن فیلم‌ها تعریف کردیم که در بخش ملی جشنواره آثار با این مضمون می‌توانند شرکت کنند و بخش جداگانه‌ای فعلاً برای آن نداریم. البته باید منتظر ماند تا ببینیم که آثار دریافت شده چگونه‌اند، اما در بخش جوایز و تقدیر، نگاه ویژه‌ای به مستند‌های با موضوع کرونا خواهیم داشت.

در چند دوره اخیر جشنواره سینما حقیقت بخش مستند‌های «کارآفرینی» نیز حضور داشت. حمیدی مقدم از عدم حضور بخش کارآفرینی در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت خبر داد و گفت: در شورای سیاستگذاری جشنواره احساس کردیم که باید از بخش‌های جنبی جشنواره کم کنیم تا اصل آن مورد توجه قرار گیرد، چرا که حضور این بخش‌های جنبی ممکن است باعث کاهش تمرکز جشنواره از اصل آن شود. از این نظر، همانند بخش کرونا، بخش جداگانه‌ای برای کارآفرینی نخواهیم داشت و محتوای آن‌ها در بخش ملی و شهید آوینی مورد توجه قرار می‌گیرد. باید تأکید کنم که جشنواره سینما حقیقت ۳ بخش اصلی دارد؛ ملی، آوینی و بین‌الملل.

جشنواره پانزدهم حضوری است یا آنلاین؟!

یکی از بحث‌های مهم در برگزاری جشنواره امسال، برگزاری فیزیکی یا آنلاین جشنواره سینما حقیقت است؛ سال گذشته جشنواره به صورت ۱۰۰ درصد آنلاین برگزار شد که این شیوه برگزاری هم انتقاداتی را به خود برانگیخت و هم تحسین عده‌ای از اهالی سینمای مستند را به همراه داشت. با توجه به برگزاری حضوری جشنواره جهانی فیلم فجر که در اردیبهشت‌ماه امسال برگزار شد، به نظر می‌رسد که امکان برگزاری جشنواره سینما حقیقت به صورت فیزیکی، اما محدود وجود دارد.

حمیدی مقدم درباره امکان برگزاری حضوری یا آنلاین جشنواره پانزدهم توضیح داد و گفت: کرونا در کنار تمام تلخی‌هایی که داشت، تجربه بسیار خوبی را در جهت فراهم کردن زیرساخت‌های فناوری و تکنولوژی فراهم کرد تا با برگزاری جشنواره به صورت آنلاین به سمت عدالت در نمایش پیش رفته و مخاطبین زیادی را از سراسر کشور جذب کنیم. از این نظر، جشنواره چهاردهم سینما حقیقت تجربه بسیار خوبی بود و نمی‌خواهیم این تجربه موفق را کنار بگذاریم؛ بنابراین جشنواره امسال در دو بخش فیزیکی و آنلاین طراحی شده است؛ اگر شرایط عادی شده و سینما‌ها بازگشایی شود، به صورت محدود اجرای فیزیکی خواهیم داشت، اما طیف گسترده مخاطبین آنلاین را هم کنار نمی‌گذاریم. با حفظ زیرساخت‌ها و توسعه آن جشنواره به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

برگزاری رقابتی بخش ین‌الملل پس از یک دوره وقفه

یکی دیگر از اتفاقات در جشنواره چهاردهم سینما حقیقت در سال ۱۳۹۹، برگزاری بخش بین‌الملل آن به صورت غیررقابتی بود. دلایل این اتفاق، مواردی نظیر افزایش ناگهانی قیمت دلار و عدم امکان حضور مستندسازان خارجی صاحب اثر در جشنواره به دلیل کرونا عنوان شد.

رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت از برگزاری رقابتی بخش بین‌الملل برخلاف سال گذشته خبر داد و گفت: امسال بخش بین‌الملل به صورت رقابتی خواهد بود. در دوره قبلی بنابر دلایلی این بخش غیررقابتی برگزار شد، اما امسال رقابتی است.

مدیر مرکز گسترش: پول فروش فیلم‌ها در «اکران حقیقت» بین سازندگان تقسیم می‌شود

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در قالب طرح «اکران حقیقت»، نمایش مستند‌های تولید شده در این مرکز را در پلتفرم نمایش خانگی و مراکز فرهنگی و هنری آغاز کرده است. در این طرح که از دهم شهریور ماه آغاز می‌شود، مستند‌های «ف- الف» ساخته فرشاد اکتسابی و «در جستجوی خانه خورشید» به کارگردانی مهدی باقری نمایش داده می‌شوند. هم‌چنین در ادامه این طرح، مستند‌های «بانو قدس ایران» ساخته مصطفی رزاق کریمی، «زیر این چتر باران می‌بارد» ساخته کتایون جهانگیری و «بر سر خاک» ساخته محسن خانجهانی نمایش داده خواهند شد.

حمیدی‌مقدم درباره این طرح توضیح داد و گفت: اولین هدف این طرح خارج شدن فیلم‌های ساخته شده از چرخه‌های بسته اکران و نمایش عمومی آنهاست. وقتی فیلمی ساخته می‌شود باید به هدف نهایی آن یعنی عرضه و نمایش توجه داشته باشیم. فیلم نمی‌سازیم که فقط در یکی دو جشنواره به نمایش دربیاید و نهایتاً یکی دو اکران تلویزیونی بگیرد و در نهایت در سکوت گم شود، بلکه می‌خواهیم فیلم‌هایمان دیده شود.

وی اضافه کرد: معتقدیم که در وضعیت فعلی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان متولی تولید فیلم‌های مستند باید خودش نیز زحمت بکشد و فیلم‌هایش را عرضه کند. این طرح به صورت همزمان چند هدف را دنبال می‌کند. اولاً به دنبال فروش فیلم‌ها و فعالیت اقتصادی مرتبط با آن هستیم. در کنار اهداف فرهنگی از ساخت هر مستند، اقتصاد نیز مهم است، چرا که این تولید باید بتواند به زندگی خود ادامه دهد. میزان فروش فیلم‌ها نیز مانند دو جشنواره اخیر سینما حقیقت که بین سازندگان آن تقسیم می‌شد، در اینجا هم تقسیم می‌شود. البته اکنون ضلع دیگری به نام پلتفرم عرضه‌کننده نیز اضافه شده است که دارای سهم است. ثانیاً با نمایش این فیلم‌ها، چندین هفته درباره آن‌ها فضاسازی خبری و اجتماعی می‌شود. شاید با نمایش این فیلم‌ها و بازخورد‌هایی که از آن‌ها در رسانه‌ها و افکار عمومی داده می‌شود، مدیران تلویزیون نیز علاقه‌مند شوند که آن را برای شبکه‌های خود بخرند.

منبع: تسنیم
برچسب ها: سینمای مستند
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی