تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

تخفیف چیست و کاربرد‌های آن

تخفیف چیست و چه کاربردی در کسب و کارهای مختلف دارد؟ مطلب حاضر به تشریح انواع و کارکردهای تخفیف در عرصه تجارت و کسب و کار پرداخته است.

کد خبر: ۱۰۶۸۹۷
۲۰:۳۷ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۰

دیدارنیوز: تا به حال به تخفیفات و حراجی‌های مختلف بر محصولات و خدمات از برند‌ها و فروشگاه‌های گوناگون فکر کرده‌اید؟ تخفیف و حراجی‌ها موضوعی هستند که ما به طور روزمره شاهدش هستیم و شاید خودمان هم به نوعی دنبالش باشیم و از آن استفاده کنیم. بیاید از کنار این مسئله‌ی روزمره‌مان به سادگی عبور نکنیم و کمی بیشتر درباره‌اش بدانیم.

با توجه به تعریفی از ویکی‌پدیا: "تخفیف (Discount) عبارتی عامیانه بوده که مردم در زمان خرید و فروش استفاده می‌کنند. تخفیف کاهش مبلغ پرداختی نسبت به بهای تمام شده یا مندرج بر کالا بابت خرید آن است که مورد توافق فروشنده و خریدار صورت می‌گیرد و خریدار مبلغ کم‌تری نسبت به قیمت اعلام شده‌ی کالا توسط فروشنده می‌پردازد. "

تخفیف چیست و کاربرد‌های آن

متخصصان حوزه‌ی اقتصادی و فروش، تخفیف را نوعی صرفه‌جویی می‌دانند. اما این صرفه‌جویی برای کدام طرف این بازار است؟ خریدار یا فروشنده؟ آیا فروشندگان فقط به فکر رضایت مشتری هستند تا جایی که حاضر شوند از سود یا حتی قسمتی از بهای محصول یا خدمت بگذرند؟

بگذارید ابتدا با انواع تخفیف آشنا شویم؛ تخفیف‌ها در بازار به طور کلی چهار نوع هستند:
۱) تخفیفات تجاری
۲) تخفیفات توافقی
۳) تخفیفات به علت عیب و نقص کالا
۴) تخفیفات نقدی

در اینجا برای آشنایی بیشتر شما با انواع تخفیف، تعریف کوتاه و مختصری ارائه می‌کنیم:

تخفیفات تجاری

این تخفیف و کاهش قیمت کالا یا خدمت معمولا برای جلب توجه مشتریان برای خرید بیشتر اتفاق می‌افتد و دو نوع کلی دارد. فروشنده برای ترغیب مخاطب به خرید در زمانی خاص مثل اعیاد مختلف، تخفیف فصلی مثل تخفیف تابستانه، جمعه‌ی سیاه (Black Friday)، دوشنبه‌ی سایبری (cyber Monday) و. درصدی از مبلغ کالا را به تخفیف اختصاص می‌دهند.

در تخفیفات فصلی معمولا حداکثر تخفیفات و حراج ۵۰ درصد است. اما در جمعه‌ی سیاه و دوشنبه‌ی سایبری درصد تخفیف حتی به ۹۰ درصد هم می‌رسد. در واقع جمعه‌ی سیاه یعنی آخرین جمعه‌ی ماه نوامبر و پس از روز شکرگزاری و دوشنبه‌ی سایبری نیز یعنی آخرین دوشنبه‌ی ماه نوامبر که به صورت مجازی انجام می‌شود. افراد با مشاهده‌ی این درصد از تخفیفات راحت‌تر برای خرید تصمیم می‌گیرند.

این نوع تخفیف می‌تواند برای گذر از رکود بازار و افزایش فروش صورت گیرد یا فروشنده و صاحب کسب و کار تصمیم می‌گیرد به ازای افزایش خرید تعداد و مقدار محصولات توسط مشتری، درصد مشخصی از بهای ثبت شده در کاتالوگ‌ها را کاهش دهد.

تخفیف چیست و کاربرد‌های آن

تخفیفات توافقی

این نوع تخفیف همان طور که از اسمش پیداست، به توافق طرفین بازار بستگی دارد. خریدار و فروشنده بر سر قیمت کالا یا خدمت به بحث و گفتگو می‌نشینند یا به زبان عامیانه با چانه‌زنی بر مبلغی توافق می‌کنند. این نوع تخفیف در بازار‌ها و وکسب و کار‌های کوچک زیاد اتفاق می‌افتد.

تخفیفات به علت عیب و نقص کالا

خریدار زمان خریدن کالا یا بعد از آن متوجه عیبی در محصول می‌شود یا میبیند محصول با نمونه‌ی سفارشی تطابق ندارد. در این صورت فروشنده را مطلع می‌کند تا کالا را تعویض کند یا به ازای خرید محصول ناقص، تخفیفی در نظر بگیرد. این نوع تخفیف نیز در کسب و کار‌های کوچک بسیار رخ می‌دهد.

تخفیفات نقدی

این نوع تخفیف زمان فروش نسیه‌ای محصول یا خدمت اتفاق می‌افتد. به این صورت که فروشنده برای ترغیب مشتری به پرداخت زودتر از موعد مقرر شده، بر مبلغ پرداختی، درصدی تخفیف می‌زند. با این کار فروشنده زودتر به پول خود می‌رسد و خریدار نیز همراه خرید خود تخفیف دریافت کرده و از تخفیف بهره می‌برد.

انواع رایج تخفیفات را توضیح دادیم. تخفیفات از زمان قدیم رایج بوده‌اند، اما می‌توان به جرئت گفت جزء اصلی خرید‌های این دوره شده‌اند. چرا که در هر خریدی به دنبال گرفتن تخفیف حتی به میزانی کم از فروشنده هستیم. چرا که رضایتی از خرید محصول یا خدمت به مشتری عرضه می‌کنند که به جرئت می‌توان گفت هم‌تراز رفع نیاز توسط محصول است.

البته این تخفیفات برای فروشندگان نیز مفید هستند. تخفیفات با درصد‌های مختلف کم و زیاد، برگ برنده‌ای برای کسب و کار‌های نوپا، کسب و کار‌هایی با رقبای زیاد و همه‌ی کسب و کار‌ها از کوچک تا برند‌های معروف، به حساب می‌آیند. چون موجب معرفی بیشتر محصولات، جذب و ترغیب بیشتر مشتری به خرید و سود زیاد فروش می‌شوند.

تخفیف چیست و کاربرد‌های آن

پس باید قبول کنیم که تخفیف برخلاف ظاهرش فقط به نفع مشتری نبوده و به نوعی ترفند فروش به حساب می‌آید؛ لذا برای این ترفند فروش، روش‎های متفاوتی خلق شده‌اند که باتوجه به اصولی بودن و درست رعایت کردن آن‌ها در فروش مثبت می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند و بلعکس اگر درست انجام نگیرند می‌توانند به زیان مالی کسب و کار‌ها ختم شوند.

در این راستا وب‌سایت‌های گوناگونی برای فروش محصول و خدمت کسب و کارها، با تخفیفات مختلف (گاهی حتی تا ۹۰ درصد) به وجود آمده‌اند. با گشت و گذاری در این وب‌سایت‌ها درمی‌یابیم همه‌ی بیزینس‌های معرفی شده در آن‌ها، مخاطبان خود را با تخفیف‌های مختلف جذب و ترغیب به خرید می‌کنند. اما چرا؟

با یک پاسخ ساده شما را به اهمیت این ترفند تبلغیاتی فروش دعوت می‌کنم: «این تخفیفات تنها برای مشتری سود ندارد.»
شاید تعجب کنید که چطور صاحب یک کسب و کار می‌تواند با کم کردن مبلغ و بهای کالا یا خدمت خود، به سود برسد. در واقع اگر سودی پشت این تخفیف‌ها نبود، فروشندگان و صاحبان کسب و کار به سمت آن نمی‌رفتند و خیلی وقت پیش منسوخ شده و از بازار حذف می‌شد؛ اما می‌بینیم در همه بیزینس‌ها، تخفیف و حراجی وجود دارد.

همان طور که گفتم «تخفیف یک ترفند فروش است» و صاحبان کسب و کار‌ها برای فروش هر چه بیشتر خود، آن را به کار می‌گیرند، اما برای به کار گرفتن این ترفند، ابتدا باید دانش آن را داشت. چون می‌تواند مانند تیغ دو لبه عمل کند.

تخفیف چیست و کاربرد‌های آن

اگر صاحب کسب و کاری نوپا هستید یا در این وضعیت بازار به رکود خورده‌اید یا رقبای خیلی زیادی دارید، و یا کسب و کارتان به دلیل آپدیت شدن، همواره درحال تغییر است، به شما پیشنهاد می‌کنم به ترفند‌های تخفیفاتی به عنوان گزینه‌ای فعال در فروش توجه کنید.

اگر می‌خواهید بیشتر با این موضوع آشنا شوید، مقاله‌ی تکمیلی پلتفرم‌های تخفیفاتی را پیشنهاد می‌کنم. در این مقاله علاوه بر آشنایی بیشتر با پلتفرم‌های تخفیفاتی و وب‌سایت‌های مربوطه می‌توانید با اصل تخفیف و به کارگیری صحیح آن آشنا شوید. مقاله‌ی فوق توسط محمد پدرام تهیه شده و نکات مهمی را گوشزد می‌کند.

هم‌چنین این مجموعه دارای مقالات متعدد و دوره‌های آموزشی مختلفی درباره‌ی کسب و کار است که توسط اساتید به نام دنیای بازاریابی و فروش ارائه شده و راهنمای خوبی برای صاحبان کسب و کار به شمار می‌رود.
یکی از دوره‌های خوب ارائه شده در این مجموعه‌ی آموزشی، دوره مدیریت کسب و کار است که می‌توانید با خرید آن کار و بیزینس خود را شروع کنید یا کسب و کارتان را از رکود برهانید.

برچسب ها: بازرگانی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی