تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ آمریکا: در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نکرده‌ایم
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ آمریکا: در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نکرده‌ایم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

بازار مکاره واکسن کرونا؛ بازی با جان مردم چند؟

روند کند واکسیناسیون در ایران به نفع دلالان دارو و فرصت طلبانی شده که این روزها واکسن های وارداتی را وارد بازار می کنند و به قیمت گزافی می فروشند و تنها چیزی که ارزش ندارد جان مردم است و بس.

کد خبر: ۱۰۶۳۲۳
۱۱:۱۴ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۰

 

بازار مکاره واکسن کرونا؛ بازی با جان مردم چند؟

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: تجربه ثابت کرده است که هر چیزی که در بازار با تقاضای بالا مواجه می شود دو دستاورد دارد یکی نایاب شدن یکی گران شدن که هر دو علت و معلول یکدیگرند حالا با شیوع ویروس کرونا بیش از هر چیزی دیگری واکسن آن متقاضی زیادی پیدا کرده است و همین تقاضا سبب شده که سودجویان فرصت را برای سرازیر کردن سود کلان از بدبختی مردم به جیب هایی که هیچ وقت پر نمی شود را پیدا کرده اند.

بازار مکاره‌ای که این روزها برای واکسن کرونا راه افتاده حکایت عجیب و البته دردناکی دارد و اگر بخواهیم تک تک آن را بنویسیم می‌شود داستان هزار و یک شب جدیدی را خلق کرد که شهرزاد قصه گو قصه خودش را یادش برود؛ قسمت ناراحت کننده این قصه آنجاست که مردم مجبورند برای حفظ سلامتی خود هزینه های سرسام آوری را پرداخت کنند که بعضا هم برایشان سلامتی و ایمنی به همراه ندارد؛ هر چند که همه می دانند حفظ امنیت و جان و سلامتی آنها وظیفه دولت است نه هیچ کس دیگر.

واکسن نداریم 

اولین جاییکه همه برای پیدا کردن دارو‌های نایاب سراغ دارمد خیابان ناصرخسرو و دلالانی است که با لابی‌های بعضا دولتی به منابعی دسترسی دارند که مردم عادی از آن بی بهره اند و در دو سال اخیر که کووید ۱۹ بلای جان همه شده است، دارو‌های درمان این ویروس بیش از هر جای دیگری در این بازار پیدا می‌شد، اما با قیمت‌های گزاف!

هر چند دولت تلاش کرده با افزایش تعداد داروخانه‌ها و واردات سرم و رمدسیویر و سایر دارو‌های درمان کرونا بازار را اشباع کند و دست دلالان دارو را در پوست گردو بگذارد، اما غافل از اینکه این بازار مکاره هیچ وقت رونق و مشتری خود را از دست نمی‌دهد، اما این روز‌ها تقاضا برای دریافت واکسن بیش از دارو‌های دیگر است.

جواد یکی از فروشندگان خیابان ناصرخسرو در گفتگو با دیدار می‌گوید:"دنبال واکسن نگرد، نیست؛ اگر هم باشد من ندارم".

او در پاسخ به اینکه شنیده ایم از بازار ناصر خسرو می‌توان تهیه کرد، می‌افزاید:" کی همچین چیزی را به شما گفته؟ اصلا نیست اگر هم باشد تقلبی است و بهتون توصیه می‌کنم که نخرین".

برای اینکه بیشتر بهم اعتماد کند، گفتم:" نه اگر شما نداری که نمی‌خرم، ولی اگر فکر می‌کنی که می‌شه خرید برام پیدا کن البته قیمتش مهمه" می‌گوید:" برای چی می‌خوای بخری، من خودم و کل خانواده ام گرفتیم و خوب شدیم، اگر بیماری خاصی نداشته باشی هیچیت نمی‌شه". از اینکه سعی می‌کرد اطلاعات عمومی‌اش را به رخم بکشد خوشحال شدم و گفتم:" نه این حرف در مورد همه که صدق نمی‌کنه، به هر حال اگر واکسن با قیمت مناسب پیدا کردی بهم خبر بده".

جواد می‌گوید:"بعید بدونم پیدا بشه، یک مدتی گفتن قراره واکسن فایزر بیاد که همون موقع‌ها با قیمت ۵۰، ۶۰ میلیونی مشتری داشت بعد کاشف به عمل اومد که تقلبی بوده و خیلی‌ها هم به دردسر افتادن، بازم بهت تاکید می‌کنم دور واکسن خریدن رو خط بکش".

ماجرای وجود واکسن در بازار آزاد که موضوع قابل انکاری نیست، هر وقت اراده کنید و پول داشته باشید می‌توانید با لابی کردن به واکسن برسید، اما نکته قابل توجه این است که این واکسن‌ها از کجا تامین می‌شود؟ تقلبی است یا اصل و از همه مهمتر اینکه قیمت آن‌ها چند است؟


بیشتر بخوانید:کمبود واکسن، جاده‌های باز، تعطیلی‌های بی برنامه؛ مثلث مرگ!


 

حکایت تلخ اما واقعی 

مطهره که چندی پیش مادرش را برای دریافت واکسن به یکی از مراکز اعلام شده برده بود با ماجرای عجیبی مواجه می‌شود که آن را اینطور برای دیدار تعریف کرد.

"مادرم خیلی علاقه زیادی به زدن واکسن نداشت و من با هزار بدبختی او را راضی کرده ام که برویم واکسن بزنیم؛ به یکی از مراکز نزدیک خانه مان رفتیم و تقریبا شلوغ بود، من در صف ایستادم و مادرم را در ماشین نگه داشتم، بعد از چند دقیقه متوجه رفت و آمد مشکوک یکی از کسانی که به مردم واکسن می‌زد، شدم کمی که دقت کردم دیدم که هر ۱۰ دقیقه یکبار با یک سرنگ حاوی واکسن به سمت ماشین‌های پارک شده کنار خیابان می‌رود و به آدم‌های داخل خودرو واکسن می‌زند و برمی گردد.

اول تصور کردم که سالمندی در ماشین است و نمی‌تواند پیاده شود، اما چند دقیقه بعد متوجه شدم افرادی که در آن ماشین هستند یک زوج جوانند؛ تعجب کردم به هوای اینکه می‌خواهم به مادرم سر بزنم از صف خارج شدم و به سمت خودرو پارک شده که کم کم قصد رفتن داشت رفتم و پرسیدم می‌خواهید بروید؟ خانم جوان سری به علامت تائید نشان داد، گفتم می‌شود کمی صبر کنید من ماشین ام را بیاورم که مادرم مجبور نباشد این مسیر را پیاده بیاید، مرد جوان که هنوز درگیر پنبه روی دستش بود گفت: آره فقط زود بیا.

به سراغ ماشین رفتم و خودم را به آن‌ها رساندم وقتی خواستند بروند پرسیدم شما هم واکسن زدید، مرد جوان که خیلی مشتاق ادامه صحبت نبود گفت: آره من نمی‌خواستم زنم مجبورم کرد ۵ میلیونم پیاده شدم. پرسیدم چه جوری؟ گفت: یکی تو مرکز هست هر دوز و دو میلیون و پانصد می‌گیرد و می‌زند. قصد رفتن داشت که زن جوان گفت: اگر می‌خواهی بزنی بزن اینجا از همه جا ارزون تره من هفت میلیون و ۱۰ میلیون شنیده بودم.

مطهره می‌گوید: تلاش کردم در فاصله‌ای که منتظر نوبت مادرم بودم، آن فرد را پیدا کنم، اما عجیب بود که بعد از تزریق واکسن به آن زوج جوان دیگر او را ندیدم و هر چقدر منتظر شدم خبری از او نشد، گویا ماموریتش در آن روز به پایان رسیده بود!


بیشتر بخوانید:تعطیلات پنج روزه کرونا و تکرار تدابیر بی‌فایده!


بازار مکاره واکسن کرونا؛ بازی با جان مردم چند؟

جای خالی نظارت جدی

این روایت نشان می دهد که انگار نیاز نیست راه طولانی و سخت رسیدن به ناصرخسرو را طی کرد و به واکسنی که تقلبی هم نباشد دسترسی پیدا کرد و هیچ کس هم نمی گوید که چرا واکسنی که سهم مردم است و به گفته مسئولان به سختی و با هزار ترفند و دور زدن تحریم به کشور می رسد! باید به محل درآمدی تبدیل شود که جان مردم ارزان ترین بهایی است که برایش پرداخت می شود

این حکایت‌ها قطره‌ای است از دریای آنچه در واقعیت رخ می‌دهد. مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند که اصلاً نباید به این افراد اعتماد کرد و آنها همه سودجویانی هستند که به‌دنبال پر کردن جیب خودشان هستند و تزریق این مدلی واکسن کاملاً پرریسک است.مسئولان وزارت بهداشت در کنار این هشدارها هیچ وقت هیچ اقدام جدی برای کنترل و نظارتی روی این موضوع نداشتند با اینکه می دانستند چنین اتفاقی در کشور جلوی چشم همه رخ می دهد...

حتی همین چند روز پیش پلیس تهران اعلام کرد یک گروه را دستگیر کرده که شیشه‌های خالی واکسن را از بیمارستانی در کرج می‌خریدند و داخلش را با داروی شل کننده عضلات پر می‌کردند و می‌فروختند. یک پزشک هم با این گروه همکاری می‌کرد و وظیفه تزریق را بر عهده داشت. پلیس می‌گوید سه هزار نفر این واکسن تقلبی را تزریق کرده‌اند.

سعید راستی، معاون عملیات پلیس امنیت، گفته که اعضای این باند واکسن‌های تقلبی را در ازای دریافت «مبالغ کلانی» به مشتریان عرضه کرده‌اند. آن‌طور که او اعلام کرده بر اساس آمارهای موجود در دست پلیس، تاکنون ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر در تهران از این واکسن‌های تقلبی استفاده کرده‌اند و برخی از دریافت‌کنندگان واکسن مبالغی از ۷ تا ۲۰ میلیون تومان برای یک دوز این واکسن پرداخت کرده‌اند

واضح است که هم وزارت بهداشت و هم پلیس می توانند در تعامل با یکدیگر دست سودجویان را از این بازار سیاه و مکاره در کمترین زمان ممکن کوتاه کنند اما اینکه چرا این همکاری انجام نمی شود چیزی است که جای سوال جدی دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی