تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

وزیر پیشنهادی علوم: تولید علم باید آثارش را در زندگی مردم نشان دهد

محمدعلی زلفی گل در جریان جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس گفت: ما سه دسته تحقیقات داریم؛ بنیادی، کاربردی و توسعه ای. تاکنون تمام قوانین و مقررات ما در حمایت از تحقیقات بنیادی بوده است و تولید علم باید آثارش را در زندگی مردم نشان دهد.

کد خبر: ۱۰۶۱۴۱
۱۶:۰۳ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۰

وزیر پیشنهادی علوم: فتنه ۸۸ سرآغاز مشکلات خارجی برای ما شد

دیدارنیوز - محمدعلی زلفی گل در جریان جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس ضمن تشریح برنامه های خود جهت تصدی وزارت علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسئولی در هر رده و سطحی باشد چنانچه در راستای اهداف شهدا و امام شهدا حرکت نکند یقینا عاقبت به خیر نمی شود.

وی در ادامه گفت: به عنوان سرباز علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی الگوی خودم را شهید چمران، شهید سلیمانی و شهدای هسته ای کشور می دانم چرا که این عزیزان عاقبت به خیر شدند. چون مسیر آنها در راستای اهدف نظام بود. این بزرگان مردمی بودند همه را خودی می پنداشتند مردمی را از هر قشری با هر فرهنگ و زبانی دوست داشتند و خادم مردم بودند در مراسم تشییع سردار سلیمانی بیش از ۳۰ میلیون نفر حضور یافتند و دلیل این حضور پر رنگ این بود که ایشان همه مردم را دوست داشتند و خادم همه بودند نهایت تلاشم را می کنم تا مشی و منش شهید چمران و سردار سلیمانی را الگوی خودم در هر مسئولیتی قرار دهم. 

وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: اولین حکم مدیریتی که دریافت کردم در سن ۴۲ سالگی برای ریاست دانشگاه بود؛ در دوران فتنه ۸۸ بنده اجازه ندادم به هیچ یک از دانشجویان دانشگله بوعلی سینای همدان آسیبی وارد شود. همه می دانند این دانشگاه بین ۱۳ تا ۱۵ هزار جمعیت دانشجویی دارد و یکی از سیاسی ترین دانشگاه های کشور است. بنده فتنه ۸۸ را به گونه ای مدیریت کردم که هیچکس آسیبی ندید. فتنه ۸۸ سرآغاز مشکلات خارجی برای ما شد و دشمن نسبت به براندازی نظام به خیال خام خود امیدوار شد. چگونه می توانم با کسانی که به کشور آسیب زدند در یک خط باشم؟

وی در ادامه تاکید کرد: ادب حکم می کند اگر کسی آبروی خود را از طریق نظام کسب می کند در مواقع حساس آبروی خود را برای نظام هزینه کند. با کسانی که در بزنگاه های نظام و انقلاب سکوت کردند و آبروی خود را به خطر نینداختند نمی توانم هم خط باشم. سیاستمداران آمریکا بدانند که دست سردار ما را قطع کردند و کمترین هزینه آن قطع کردن دست آنها از منطقه خواهد بود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالات علمی نمایندگان گفت: یکی از افتخارات کشور دارا بودن رتبه اول در منطقه است برج تولید علم کشور در منطقه خودنمایی می کند برخی از سالها رشد علمی ایران ۱۳ برابر متوسط رشد علمی دنیا بوده است؛ باید قدر دانشمندان و دانش پژوهان خود را بدانیم. رهبری بارها به موفقیت علمی کشور افتخار کردند؛ نباید به خود اجازه دهیم تا نتیجه دستاوردهای دانشمندان را زیر سوال ببریم. هم علم و هم فناوری و هم تکنولوژی خوب است اما باید بدانیم که زیربنای فناوری علم است که حاصل زحمات اساتید و دانشجویان کشور است.

وی در ادامه گفت: اما فرمایش شما کاملا به حق است؛ تولید علم باید آثارش را در زندگی مردم نشان دهد. ما سه دسته تحقیقات داریم؛ بنیادی، کاربردی و توسعه ای. تاکنون تمام قوانین و مقررات ما در حمایت از تحقیقات بنیادی بوده است که خروجی آن نیز مقالات علمی است اما اگر می خواهیم تقش دانشگاه در جامعه بروز و ظهور کند باید به سراغ تحقیقات کاربردی برویم. اگر به بنده اعتماد کنید برای ایجاد نظام های سنجش و انگیزشی جهت ترغیب دانشمندان برای انجام پژوهشهای مبتنی بر نیازهای جامعه گام برخواهم داشت. استادان و دانشجویان ما مقصر نیستند بلکه کار خود را به درستی انجام دادند. تاکنون قوانین و مقررات ما بوده که این اجازه را به آنها نداده که به سمت تحقیقات کاربردی حرکت کنند.

وی در ادامه با اشاره به برنامه خود گفت: اگر بخواهیم برنامه ای کاربردی و عملیاتی داشته باشیم باید سه اصل را مورد توجه قرار دهیم اول از همه اینکه سرمایه کشور اعم از مادی معنوی و انسانی وچار افت بها نشود بلکه هم افزایی داشته باشد. دوم اینکه آیندگان در برآوردن نیازهاشان با مشکل رو به رو نشوند و در کنار وضعیت های نسبی به مزیتهای ایجادی نیز توجه داشته باشیم و سوم اینکه محیط زیست مادی، معنوی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی کشور آسیب نبیند. بنده با توجه به مباحث مذکر برنامه  خود را آماده کردم.

وی افزود: بخش اول برنامه بنده مربوط به دانشگاه و ارتباط ِآن با آرمانهای جامعه است. این دانشگاه است که باعث تحقق آرمان های یک جامعه می شود چرا که تحقق آرمان های جامعه بدون علم و دانش مقدور نیست به همین دلیل دانشگاه ها مورد توجه ویژه هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای اینکه دانشگاه ها بتوانند آرمان های یک جامعه را محقق کنند باید براساس اسناد بالادستی، سند چشم انداز، بیانیه گام دوم رهبری و سند دانشگاه اسلامی گام بردارند. مجلس شورای اسلامی با ارائه قانون هیات های امنای دانشگاه ها خدمت بینظیر به دانشگاه ها کرده است و باید از این اعتماد به بهترین نحو استفاده شود. بنده قول می دهم از پتانسیلهای هیات های علمی دانشگاه ها بیشترین استفاده کنم و در کنار ظرفیت قانونگذاری از بعد نظارتی هیات امنا استفاده کنم علم نور و شفافیت است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با بیان اینکه از پتانسیل هیئت‌های امنا بیشتر استفاده خواهیم کرد گفت: در حال حاضر تراز ظرفیت قانونگذاری هیئت‌های امنا استفاده می‌شود که بعد نظارتی آنها را هم فعال خواهیم کرد.
وی در رابطه با این که چگونه دانشگاه را از پلشتی و نادرستی دور کنیم گفت: باید شفافیت را در وزارت علوم توسعه دهیم چون با توسعه شفافیت از پلشتی ها پیشگیری خواهد شد. به جای اینکه فرهنگ مچ‌گیری را توسعه دهیم باید فرهنگ پیشگیری و شفافیت را دنبال کنیم.

زلفی گل گفت: از جمله کارهای دیگر برای تحقق اهداف بلند وزارت علوم تعامل و هم افزایی با مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و استفاده از ظرفیت آنها است. اگر وزیری تعامل مناسبی با شما داشته باشد می‌تواند از ظرفیت آنها برای ارتباط دانشگاه و وضعیت و مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی نهایت استفاده را ببرد.

وزیر پیشنهادی علوم در رابطه با بخش آموزش گفت: مشکل موجود در جامعه عدم توزیع متوازن استعدادها در رشته‌های مختلف تحصیلی است و در حال حاضر استعدادها به طور متناسب توزیع نمی شود که در آینده مشکل ایجاد می‌کند. در رشته‌های علوم انسانی تقاضا کم شده در صورتی که پایه و اساس علم رشته های علوم انسانی و پایه است که این بخش سیاست‌های فرابخشی لازم دارد که با تعامل و کمک بخش های آموزشی و تحقیقات وزارت بهداشت و وزارت علوم و... باید چاره ای اندیشید چون این بخش نیاز به عزمی فرابخشی دارد.
وی گفت: از جمله مشکلات دیگر آموزشی به روز نبودن سرفصل ها و نادیده گرفتن توانایی ها است که باید به روز رسانی شود. همچنین باید آموزش های مهارتی را جدی بگیریم و در این راستا دانشگاه های علمی- کاربردی مورد توجه ویژه ما خواهد بود که باید در کل کشور آنها را توسعه داد.

وی افزود: جزء برنامه‌های من است که برای موسسه پژوهش و آموزش عالی تعریف جدیدی تهیه کنم. باید بدانیم که دانش آموخته های ما بعد از اتمام تحصیلاتشان کجا شاغل هستند. وزارت علوم باید سرلوحه باشد.
زلفی گل یادآور شد: یکی از مشکلات دیگر در آموزش عالی توجه ناشایست به تحقیقات بین رشته‌ای است که باید سیاست گذاری خاصی انجام گیرد و حتماً در دستور کار ما قرار دارد.

زلفی گل با اشاره به اینکه بخش بعدی سیاست‌گذاری پژوهشی است، گفت: یکی از سوالات نمایندگان مخالف هم این بود که نقش دانشگاه های ما در جامعه اسلامی کمرنگ است. بنابراین از پتانسیل جهان اسلام استفاده خواهیم کرد.
وی افزود: ما برای رشته ها ماموریت عام و خاص تعریف نکرده‌ایم و سعی می‌کنیم برای آنها مأموریت عام و خاص تعریف کنیم تا از لحاظ علمی و دانش در دنیا همچون خورشیدی بدرخشیم.

زلفی گل در رابطه با برنامه هایش در بخش فناوری گفت: خوشبختانه پارک‌های علمی و فناوری توسعه خوبی داشته‌اند اما نهایت تلاشمان را داریم که در برنامه هفتم توسعه کشور خلأهای قانونی موجود برای توسعه آنها را اصلاح کنیم و امکان حفظ و حمایت ویژه از بخش فناوری و دانش پایه ایجاد شود. یکی از مشکلاتی که الان در زمینه فن آوری وجود دارد این است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید شرکتهای دانش بنیان را تایید کند.

وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد: ما باید دنبال نوآوری باز باشیم که در دستور کار ما خواهد بود.
وی در رابطه با برنامه ها برای بخش فرهنگی گفت: واقعیت این است که علم و فناوری جدید با خود فرهنگ جدیدی ایجاد می کند چه بخواهیم و چه نخواهیم فضاهای مجازی فرهنگ خاص خود را به همراه خواهد داشت. اگر در پی پویش، پالایش و پیرایش فرهنگی هستیم باید بر روی علم و فناوری سرمایه گذاری کنیم و اگر می‌خواهیم فناوری کشورهای مسلمان، ایران را الگوی خود قرار دهند باید دانش و فناوری را توسعه دهیم و همچنین باید از انجمن های فرهنگی نهایت استفاده را کنیم.

منبع: ایسنا
برچسب ها: کابینه رئیسی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی