تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ گزارشگر الجزیره: سکوت تل‌آویو چیز جدیدی نیست
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی به دمشق

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ گزارشگر الجزیره: سکوت تل‌آویو چیز جدیدی نیست

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

مطهری: برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت انشایی است نه اجرایی

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیازمند مرد میدان است اما فاطمی امین مردم ستاد و سامانه است.

کد خبر: ۱۰۶۰۵۰
۰۹:۵۲ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۰

مطهری: برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت انشایی است نه اجرایی

دیدارنیوز - اردشیر مطهری در جریان جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در ۱۰ سال اخیر رشد اقتصادی کشور به صفر رسیده و اقتصاد ایران بعد از ونزوئلا، زیمبابوه و سودان بیشترین تورم را تجربه می‌کند. در حالی که در سال ۲۰۲۱ متوسط تورم جهانی ۳.۳۹ درصد است اما تورم در کشور ما بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در طی هشت سال گذشته نرخ رشد سرمایه گذاری نیز منفی شده است که این امر مانع رشد ظرفیت تولید شده است. میزان خالص سرمایه گذاری در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نیز منفی شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور در زمینه‌ی تولید و بازار مهم‌ترین وظیفه را برعهده دارند و وزیری می‌خواهد که بتواند در این حوزه با شجاعت تصمیم بگیرد و سرعت عمل و جسارت داشته باشد. مردم انتظار دارند وزیر پیشنهادی برای تعیین تکلیف قیمت کالاهای اساسی، تنظیم بازار و کنترل قیمت اقلام سفره مردم برنامه داشته باشد، اما آقای فاطمی امین هیچ برنامه اجرایی و عملیاتی در این حوزه‌ها ندارند. با انتخاب ایشان این مطالبه اصلی نیز محقق نمی‌شود و مردم دچار ناامیدی از دولت مردمی خواهند شد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قیمت میلگرد از ۲۰ هزار تومان گذشته است و هر کیسه سیمان به بالای ۱۰۰ هزار تومان رسیده است از سویی دیگر در شرایط کرونا مردم باید برای تامین کالاهای اساسی و دارو در صف بایستند آیا وزیر پیشنهادی برای اصلاح قیمت‌ها و کنترل قیمت سیمان و میلگرد برنامه‌ای دارد؟ آیا در این وضعیت می‌توان سرسری از کنار این وزارتخانه عبور کرد؟ اگر ایشان برنامه در این حوزه نداشته باشد در سال آینده این ما هستیم که باید پاسخگوی مردم باشیم. برنامه ایشان انشایی است نه اجرایی، چرا که هیچ سازوکار اجرایی ندارد؟

مطهری در ادامه تاکید کرد: وزیر پیشنهادی از تنظیم بازار در کوتاه مدت صحبت کرده و رشد موهومی صادرات را در کوتاه مدت به میان آوردند. چه‌طور از ارز ۴۲۰۰ تومانی سخن نگفتید و می‌خواهید این کارها را انجام دهید. اصلا می‌دانید چند میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می‌یابد؟ یکی از اصلی‌ترین مشکلات صنایع نرخ ارز است. وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به طور جدی در این حوزه ورود کند. در برنامه شما از نحوه هدایت نقدینگی، کرونا، تحریم و مدیریت دلار یادگاری جهانگیری سخنی به میان نیامده است.

وی اضافه کرد: در برنامه شما از راه‌اندازی چندین سامانه جدید صحبت شده است در حالی که این سامانه‌ها نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه مشکلی بر مشکلات می‌افزاید. شما گفته‌اید اگر ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای پروژه‌های صنعتی صورت گیرد دو تا سه میلیون شغل ایجاد می‌شود هر شغل را چند تومان حساب کرده‌اید؟ بسیاری از این پروژه‌ها با ۶۰ درصد پیشرفت به قبل از دهه ۹۰ باز می‌گردند و در حال حاضر راه‌اندازی آنها صرفه اقتصادی ندارد.

مطهری در ادامه اظهار کرد: شما در برنامه خود از ایجاد کانال مالی و بانکی دوجانبه با کشورهای اولویت‌دار سخن گفته‌اید. آیا شما از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر دارید؟ اینها وظایف وزارت اقتصاد است. وزارت صنعت، معدن و تجارت معاونت برنامه ریزی نیست بلکه وسط میدان عمل است در جای دیگر سخن از راه‌اندازی سامانه‌ای برای کنار زدن مجوزهای زائد گفته‌اید در حالی که این هم از وظایف وزارت اقتصاد است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: وزیر اقتصاد در برنامه خود سخن از حذف قیمت گذاری دستوری گفته است اما برنامه شما شائبه قیمت‌گذاری دستوری دارد که با برنامه‌های وزارت اقتصاد در تعارض بوده و مانع یک صدایی تیم اقتصادی دولت می‌شود. شما گفته‌اید تولید خودرو را به سه میلیون در سال می‌رسانیم و یک میلیون صادر می‌کنید آیا از تولید داخل خبر دارید؟ کشور آلمان سالی ۸۰۰ هزار خودرو صادر می‌کند شما چه‌طور می‌خواهید ۱۰۰۰ خودرو را به ۳۰۰۰ خودرو برسانید. مطالبه مردم کاهش قیمت خودروی داخلی و افزایش کیفیت است اما شما هیچ راهکار عملیاتی ندارید.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: برنامه شما برای دانشجوهای کارشناسی جذاب است اما برای افرادی که استخوان‌هایشان در صنعت خرد شده تکراری است. وزارت صنعت، معدن و تجارت مرد میدان می‌خواهد اما شما مرد ستاد و سامانه هستید

منبع: ایسنا
برچسب ها: کابینه رئیسی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی