تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

وعده‌های عبدالملکی: ایجاد اشتغال و نظارت بر شستا

صلاحیت حجت عبدالملکی یکی از پر حاشیه‌ترین وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی امروز در مجلس بررسی شد. مخالفان از کم تجربگی او گفتند و موافقان انرژی او را ستودند. عبدالملکی هم وعده‌های مهمی داد که باید دید در نهایت به رای اعتماد به او منجر می‌شود یا خیر!

کد خبر: ۱۰۵۹۸۸
۱۵:۵۲ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۰

حجت عبدالملکی

دیدارنیوز – سرویس اجتماعی: این روز‌ها مجلس شورای اسلامی مشغول بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیدابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم است. موافقان و مخالفان دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند و بعد از آن وزرای پیشنهادی پشت تریبون خانه ملت می‌روند و آن‌ها هم دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند و برنامه خود را ارائه می‌کنند و به صحبت‌های مخالفان پاسخ می‌دهند. بعد از چند روز در نهایت به حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیدیم و مجلس این وزارتخانه مهم و وزیر پیشنهادی آن را مورد بررسی قرار داد.

یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های کمیسیون‌های مجلس در روز‌های قبل از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی برگزاری جلساتی با وزرای پیشنهادی بود و گزارش و نظر نهایی کمیسیون توسط سخنگوی آن در مجلس شورای اسلامی قرائت می‌شود. در رابطه با حجت عبدالملکی نیز کمیسیون آموزش و کمیسیون بهداشت نظرات خود را اعلام کردند.

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هر کدام جداگانه گزارش این کمیسیون‌ها را ارائه کردند و هر دو کمیسیون نظر مثبت خود را نسبت به انتخاب حجت عبدالملکی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کردند.

مخالفان: عبدالملکی اشراف و تجربه کافی به امور وزارت کار را ندارد

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی یک از مخالفان عبدالملکی بود. او از عدم ارائه برنامه مدون و منسجم از سوی وزیر پیشنهادی انتفاد کرد و خطاب به رئیس جمهور گفت: «آقای رئیسی اکنون دوران آزمون و خطا ان شاء‌الله و ماشاء‌الله تمام شده و بیش از ۴ دهه از عمر انقلاب گذشته است».

او این انتقاد را داشت که تخصص افراد متناسب با وزارتخانه‌ها نیست و سابقه آن‌ها نیز همخوانی با وزارتخانه نیز ندارد. چنارانی در این باره گفت: «فردی که مسلط به بدنه اجرایی یک وزارتخانه نباشد، چندین ماه زمان صرف خواهد شد برای اینکه وی آشنا به روند امور شود در حالی که اکنون فرصتی نداریم؛ همه ما به دنبال مدیران متخصص و انقلابی هستیم».

عبدالحسین روح الامینی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی نماینده دیگری بود که در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت کرد. او به صراحت اعلام کرد که «عبدالملکی اشرافی به مسائل وزارت تعاون به عنوان وزارتخانه‌ای که مخلوط از چند سازمان است ندارد».

روح الامینی انتقاداتی به رئیس جمهور نیز داشت و در این باره نیز گفت: «وزارت تعاون جای تئوری پردازی نیست و آقای رئیسی نیز در صحبت‌های خود گفته اند که برخی وزرای پیشنهادی را نمی‌شناسند و از فیلتر کارگروه عبور کرده اند. همچنین برخی از این وزرای پیشنهادی قرار بود شب قبل تصدی یک وزارتخانه را داشته باشند، اما صبح به عنوان وزیر پیشنهادی وزارتخانه دیگری معرفی شدند».

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت کرد و گفت: «معرفی عبدالملکی ظلم به آینده این جوان نخبه بود و در وهله دوم ظلم به هیأت دولت و مجلس؛ اگر وی صرفاً برای یکی از بخش‌های تعاون، کار یا رفاه اجتماعی معرفی می‌شد ایرادی نداشت، اما تصدی همه آن‌ها با هم پرخطر است». او همچنین خاطرنشان کرد که «وزارتخانه‌ای به عظمت وزارت کار که با ۷۰ میلیون نفر سر و کار دارد نیازمند وزیری با تجربه و باسابقه است».

موافقان: عبدالملکی تخصص ایجاد شغل دارد و عملکرد او گواهی بر این مدعاست

علی اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان به تحصیلات وزیر پیشنهادی و تجارب مدیریتی او اشاره داشت و حتی به این نکته اشاره کرد که الگوی مدیریتی او در بعضی کشور‌ها هم استفاده می‌شود. او در این باره گفت: «عبدالملکی در دوران خدمت در کمیته امداد الگویی را به جهان ارائه کرد که سازمان کار بین‌الملل توفیقات ایشان را به همه ارزانی داشت تا از این الگو استفاده شود».

بسطامی درباره عملکرد عبدالملکی نیز گفت: «در طول ۴ سال بیش از ۶۹۳ هزار شغل ایجاد کرد و ید طولایی در صندوق‌های بازنشستگی و اقتصادی، امور اجتماعی و خدمتگزاری محرومان دارد و جای جای این کشور با قدوم عبدالملکی آشنا است و کلبه‌های محقر محرومان با قدم‌های ایشان روشن شده است؛ جوانی که پرورش یافته مکتب امام است و در اشتغال موفق بوده به همین دلیل رهبر معظم انقلاب برای نخستین بار به ایشان به عنوان عضو هیأت امنای کمیته امداد اعتماد کردند».

بهزاد علیزاده نماینده مردم دهلران و دره شهر دیگر نماینده‌ای بود که در موافقت با حجت عبدالملکی پشت تریبون بهارستان رفت. او در دفاع از عبدالملکی گفت: «خوشبختانه آقای عبدالملکی با توجه به اشراف بر حوزه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی راهکار‌های علمی و عملی برای رفع چالش‌های این وزارتخانه ارائه کرده که بخشی از آن شامل بهبود فضای کسب وکار، حمایت همه جانبه از طرح‌های بخش خصوصی و تعاونی، توسعه کارآفرینی و مشاغل نوین و دانش بنیان، توسعه اشتغال در فضای مجازی، اصلاح قانون کار با مشارکت ذینفعان، حمایت از تشکل‌های کارگری به منظور کاهش مداخلات دولت، بازنگری قانون تعاون براساس قواعد تعاونی‌ها و شرایط بنگاه‌های اقتصادی، اجرای کامل نظام طبقه بندی مشاغل، توانمندسازی خدمت گیرندگان بهزیستی و عبور از رویکرد صدقه محور، تخصص گرایی و شایسته سالاری در انتصاب مدیران صندوق‌ها و شرکت ها، شفافیت کامل و گزارش دهی می‌شود.»

مهدی روشنفکر نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در موافقت با عبدالملکی با این نکته اشاره کرد که «اولین ویژگی آقای عبدالملکی باورمندی و اعتقاد به جمله «ما می‌توانیم» است. این اعتقاد نشان داد در بدترین شرایط وی از عهده تحقق اهداف تعیین شده حوزه کاری خود در کمیته امداد برآمده است». او به عملکرد عبدالملکی در کمیته امداد اشاره داشت و با ذکر این نکته که این نهاد موظف بود سالانه ۷۰ هزار شغل ایجاد کند، اما در دوران حضور عبدالملکی و طی ۴ سال توسط این نهاد بیش از ۲.۵ برابر هدف تعیین شده اشتغال ایجاد شد، گفت: «وزیر پیشنهادی دارای تخصص و توان مدیریتی است، هر فردی باید نسبت به محلی که برای آن پیشنهاد می‌شود تخصص و شناخت داشته باشد. درست است که از وزارت کار به عنوان یک ابروزارت یاد می‌شود، اما وزیر پیشنهادی نیز یکی از نخبگان حوزه اقتصاد مقاومتی است».

ایجاد اشتغال و فسادستیزی اصلی‌ترین وعده‌های عبدالملکی

عبدالملکی بعد از صحبت‌های موافقان و مخالفان به ارائه برنامه‌های خود پرداخت و قبل از هر چیز شایعات و اظهارنظر‌هایی که به او منتسب شده را رد کرد. او در راستای مانع زدایی‌ها از حذف قوانین زائد خبر داد و در خصوص پیگیری سه جانبه گرایی میان کارگر، کارفرما و دولت گفت: «در جلسات متعددی که با کانون‌ها و اتحادیه‌های کارگری و کارفرمایی داشتیم همگی به اصلاح قانون تعیین حقوق و دستمزد معتقد هستند، ما نیز این اصلاح را انجام خواهیم داد».

او این وعده را داد که از مشاغل خانگی حمایت خواهد کرد و الگوی کار «از» منزل به جای کار «در» منزل را که پیش از این به طور آزمایشی راه‌اندازی و به ایجاد ۵۰ هزار شغل در کشور منجر شده دنبال خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده دیگری نیز در حوزه اشتغال داد و آن راه اندازی «سامانه جامع اشتغال ایرانیان» به عنوان بانک غنی اطلاعات بود. او این ایده را با هدف جمع آوری اطلاعات جوانان و متخصصان برای دسترسی بهتر جویندگان کار مطرح کرد تا کارفرمایان بتوانند نیروی کار متناسب با نیاز خود را راحت‌تر پیدا کنند.

اجرای قانون جامع آموزش فنی و حرفه‌ای از دیگر اولویت‌هایی بود که عبدالملکی در برنامه خود دارد و به او اشاره کرد تا مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای به مراکز کارآفرینی تبدیل شوند.

دیگر وعده مهمی که وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آن اشاره کرد و می‌توان مهم‌ترین وعده او نیز در نظر گرفت پایان دادن به حیاط خلوت شدن صندوق‌ها و شرکت‌های تابعه این وزارتخانه بود.

فسادستیزی اصلی‌ترین شعار ابراهیم رئیسی بود و عبدالملکی نیز به آن اشاره داشت و تاکید کرد که در اولین گام فسادزدایی از مجموعه‌های تحت پوشش را پیگیری و با حفظ مدیران سالم و کارآمد، مدیران جهادی و توانمند را شناسایی و جایگزین مدیران رانتی خواهد کرد.

اجرای سند برزمین مانده توسعه بخش تعاون و افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون از دیگر اولویت‌هایی بود که او در راستای تقویت بخش مردمی تعاون و به عنوان خواسته مهم تعاونگران در صورت راهیابی به وزارتخانه متبوع خود در دستور کار قرار خواهد داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی