تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

توزیع طبقاتی واکسن کرونا؛ سیمای زشت عدالت؟

ماجرای واکسیناسیون کرونا ادامه دارد. علاوه بر کندی واردات واکسن و روند واکسیناسیون حالا زدن واکسن بر مبنای اولویت‌های شغلی و جغرافیایی هم محل سوال است. آیا این یک رویه ضروری است؟

کد خبر: ۱۰۵۸۷۵
۰۶:۰۰ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۰

توزیع واکسن کرونا

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: زمانی که وزارت بهداشت تصمیم گرفت روند اجرای واکسیناسیون را بر اساس اولویت کادر درمان و سن جلو ببرد، کسی به آن اعتراضی نکرد و همه به اجرای این روند احترام گذاشتند، اما کند بودن روند واکسیناسیون از یک سو و اعلام گروه‌های سنی به صورت قطره چکانی از سوی دیگر سبب شد تا زمینه برای اعتراض به این روند آغاز شود، البته ورود واکسن با تعداد یک میلیون و دو میلیون دز هم در بالا بردن صدای اعتراض‌ها بی تاثیر ندانید.

خبر‌ها و گزارش‌های زیادی از نحوه اطلاع رسانی و اجرای واکسیناسیون سالمندان منتشر شد که نشان داد وزارت بهداشت در این تصمیم گیری و اجرای دستورالعمل قطره چکانی موفق نبوده است، اما کم کم شرایط با کمک هلال احمر تغییر کرد و وارد کردن دز‌های میلیون واکسن با کمک این مجموعه سبب شد اوضاع کمی بهتر شود؛ وزارت بهداشت هم که دید شرایط در حال بهتر شدن است تصمیم گرفت گروه‌های شغلی را در اولویت دریافت واکسن قرار دهد و در قدم اول سهمیه دریافت واکسن را در گروه‌های شغلی پس از کادر درمان به پرسنل داروخانه، آموزگاران، اصحاب رسانه و خبرنگاران، اساتید حوزه و دانشگاه، و کسانی که در مراکز تربیتی و زندان‌ها فعالیت دارند و کارکنان بانک‌ها اختصاص داد.

مسئولان وزارت بهداشت روند تخصیص این سهمیه به گروه‌های شغلی مختلف را اینگونه توضیح می‌دهند که در گروه‌های شغلی سازمان یا صنف مربوطه، از سوی اداره کل استان‌های مختلف احصاء و اعلام می‌شود، به عنوان مثال در اصحاب رسانه با هماهنگی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در معلمان به هماهنگی وزارت آموزش و پرورش، اساتید دانشگاه‌ها از طریق وزارت علوم، هموطنانی که در زندان‌ها هستند، از سوی سازمان زندان‌ها و... اعلام می‌شود. وزارت بهداشت هم از سازمان یا صنف مربوطه موارد را احصاء کرده و در مکان‌هایی که صنوف تعیین کنند و با اولویت‌بندی صنف مربوطه، وزارت بهداشت واکسیناسیون را انجام می‌دهد.

این سهمیه بندی شاید در گام اول مورد انتقاد قرار نگرفت، اما با اوج گیری کرونا و ورود کشور به پیک پنجم و بالا رفتن آمار مبتلایان و فوت شدگان درخواست برای دریافت واکسن بیشتر شد و خیلی‌ها به این سهم خواهی‌ها اعتراض کردند و معتقدند که با این تقسیم‌بندی حق بسیاری از افرادی که در مشاغل دیگر به ویژه در بخش خصوصی کار می‌کنند دیده نشود؛ اما برخی هم این دسته بندی را منطبق با شرایط کنونی می‌دانند و می‌گویند: با این دسته بندی فضای سو استفاده‌ها کمتر می‌شود و گروه‌های دریافت کننده مشخص هستند.


بیشتر بخوانید:تعطیلات پنج روزه کرونا و تکرار تدابیر بی‌فایده!


وزارت بهداشت پاسخ نمی‌دهد

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید یک ماه پیش نامه‌ای به وزیر بهداشت نوشته و درخواست کرده که مشاغل گردشگری را برای ایمن‌سازی سفر در اولویت واکسیناسیون کرونا قرار دهند، اما اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

تیموری در این نامه یادآور شده است: بحران‌ها و فجایع طبیعی پی در پی و از همه خطیرتر شیوع ویروس کرونا از سال ۱۳۹۸ موجب خسارات و لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره صنعت گردشگری به عنوان یکی از کسب و کار‌های به شدت آسیب‌دیده از کرونا شده است. نقش مؤثر و بی‌بدیل صنعت گردشگری به عنوان یکی از پیشروترین صنایع درآمدزا و اشتغال‌زا به دلیل حجم خسارات وارده تا پایان سال ۱۳۹۹ به مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان، فعالیت‌های این بخشِ تاثیرگذار در توسعه اقتصادی کشور را مختل کرده است.

از آن‌جایی که مشاغل گردشگری بر اساس تصمیم کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در گروه یک رتبه‌بندی مشاغل قرار گرفته و به دلیل ضرورت فعالیت در شرایط خاص کرونایی از یک‌سو و ارتباط مستقیم با افراد مختلف مراجعه‌کننده از سوی دیگر، در معرض مستقیم ابتلا به این بیماری قرار دارند لازم است که کار واکسیناسیون آن‌ها هر چه زودتر اجرایی شود.

معاون گردشگری در پیوست این نامه، مصادیق و مشاغل تاسیسات گردشگری مجوزدار از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به وزارت بهداشت معرفی کرده و در ادامه درخواست کرده است: دستور عاجل درخصوص در اولویت قرار دادن افراد شاغل در تاسیسات گردشگری برای واکسیناسیون صادر شود تا فعالان این صنعت بتوانند با آمادگی بهتر و بیشتر برای دوران پساکرونا تصویر مناسبی از ظرفیت‌های کشور در عرصه‌های مختلف، از جمله در حوزه گردشگری سلامت برای گردشگران بین‌المللی فراهم کنند.


بیشتر بخوانید:بهرام عین الهی؛ وزیر بهداشت رئیسی کیست؟


نمکی هم معترض بود!

اما موضوع توزیع ناعادلانه واکسن کرونا تنها مربوط به ایران نبوده و نیست، از همان زمان توزیع واکسن در سراسر دنیا برخی از کشور‌هایی که شرایط خرید واکسن‌های زیاد را نداشتند از چرخه دریافت واکسن عقب ماندند و همین موجب اعتراض سازمان بهداشت جهانی هم شد؛ از آنجاییکه در مدت دو سال گذشته نمکی هم برای کنترل این اپیدمی تلاش زیادی کرده است، نسبت به ناعادلانه بودن توزیع واکسن اعتراض دارد؛ او فروردین سالجاری در مصاحبه‌ای گفت: توزیع ناعادلانه واکسن‌های کرونا روی زشت دنیای ناعادلانه ما را نشان داد، به طوری که تقریباً ۸۰ درصد واکسن‌های تزریقی در ۱۰ کشور پیشرفته است و متاسفانه در فضای ناعادلانه موجود، ۱۸ کشور با درآمد پایین و متوسط هنوز واکسنی دریافت نکرده اند؛ اما او نگفت که تصمیم فردی او هم در عدم واردات واکسن به کشور نقش بسزایی داشته و ندادن مجوز به بخش خصوصی که می‌توانست بدون محدودیت و اعمال تحریم واکسن وارد کند شرایط کشور را در مواجه با کرونا با بحران جدی روبرو کرده است.

از شمال تا جنوب، سهم کدام استان در دریافت واکسن بیشتر است؟

ورود کرونای دلتا از استان‌های جنوبی و اوج گیری آن در کمترین زمان مسئولان وزارت بهداشت را برآن داشت برای تسریع واکسیناسیون در این استان‌ها تصمیم دیگری اتخاذ کنند، به همین دلیل رده بندی سنی و شغلی کم لن یکن تلقی و سایت برای دریافت واکسن برای افراد بالای ۱۸ سال استان¬‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان و کرمان باز شد، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که استقبال از واکسن در این استان‌ها کمتر از حد انتظار بود و وجود واکسن در سایر استان‌هایی که در این لیست قرار ندارند نشان از این دارد که واکسن‌های استفاده نشده سهم استان‌های همسایه شده است، هر چند منبع موثقی این موضوع را تائید یا تکذیب نمی‌کند، اما شواهد نشان می‌دهد دسترسی به واکسن در استان‌های غربی و جنوبی سهل‌تر از تهران و سایر شهر‌های بزرگ است؛ و در نهایت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آخرین آمار واکسیناسیون کرونا در کشور را تا یکشنبه ۳۱ مردادماه را ۲۲ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۳۲۱ با احتساب دو دز اعلام کرد که ۱۶ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۶۸۱ نفر دوز اول و پنج میلیون و ۸۳۰ هزار و ۶۴۰ نفر دوز دوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی