تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

باغگلی در مجلس؛ وقتی جوانی به تنها مزیت بدل می‌شود!

آن چنان که انتظار می‌رفت بررسی صلاحیت حسین باغگلی برای وزارت آموزش و پرورش پر حاشیه و جنجالی شد. مخالفان و از جمله کمیسیون آموزش به تندی بر او تاختند و مدافعان تنها یک سلاح داشتند: جوانی وزیر پیشنهادی!

کد خبر: ۱۰۵۷۴۱
۰۶:۰۰ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

حسین باغگلی جلسه رای اعتماد

دیدارنیوز – رسول شکوهی: روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم فرا رسید و بعد از صحبت‌های رئیس جمهور موافقان و مخالفان کلیات برنامه ارائه شده و کابینه، دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. روال کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی به ترتیب حروف الفبا دنبال می‌شود و وزارت آموزش و پرورش اولین وزارتخانه‌ای بود که وزیر پیشنهادی آن مورد بررسی قرار گرفت.

کمیسیون آموزش نظر تخصصی خود را اعلام کرد و بعد از آن موافقان و مخالفان در رابطه با وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش یعنی حسین باغگلی نکات خود را مطرح کردند و اولین بررسی بسیار پر شور و حرارت بود. این شور و حرارت حواشی مختلفی نیز داشت که قرار است در این متن به سراغ این نکات برویم و آن را هم بررسی کنیم.

پیشتر دیدار در چند مطلب دیدگاه خود را درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح کرد. در یادداشتی با عنوان «چرا حسین باغگلی گزینه مناسبی برای وزارت آموزش و پرورش نیست؟» و گزارش تحلیلی با عنوان «باغگلی، ایده‌های عجیب و گرفتاری‌های غریب» به سراغ این موضوع رفتیم و این قسمت از ماجرا‌های وزیر جدید آموزش و پرورش به روز بررسی صلاحیت‌ها اختصاص دارد.

دست رد کمیسیون آموزش به سینه باغگلی

کمیسیون آموزش مجلس به صراحت نظر خودش را درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعلام کرد: «کمیسیون با تصدی او برای وزارت آموزش و پرورش موافق نبوده و ایشان فاقد صلاحیت لازم است.» البته موافقان باغگلی و شخص او به کمیسیون پاسخ دادند و گله داشتند که ۲۰ دقیقه بیشتر به او وقت نداده اند و در این زمان کوتاه امکان طرح مباحث وجود نداشته و او نتوانسته به خوبی از خود در کمیسیون دفاع کند.

پیش از این اخباری مبنی بر جلسه چالشی باغگلی با اعضای کمیسیون آموزش شنیده می‌شد و این چالش گویا ادامه دارد و همچنان نظر کمیسیون بر این است که او صلاحیت لازم برای وزارت آموزش و پرورش را ندارد.

از پیامبر و امام علی تا رهبری و شهدا

نکته عجیبی که در صحبت‌های موافقان باغگلی دیده می‌شد دفاعی بود که آن‌ها از جوان بودن او می‌کردند. آن‌ها بر جوان بودن او تاکید داشتند و ازین می‌گفتند که باید به جوانان میدان داد و مگر پیامبر در چند سالگی به پیامبری رسید و امام علی در روز غدیر ۳۶ سال داشت و رهبری هم وقتی بعد از امام خمینی در این مقام قرار گرفتند فقط ۴۲ سال داشتند و فرماندهان و شهدای جنگ تحمیلی نیز همگی جوان بودند.

دفاع از وزیر پیشنهادی آدابی دارد و باید روی برنامه‌های آن و توان و تجربه و دانش او متمرکز شد و موافقان باغگلی به جز بیژن نوباوه نماینده تهران هیچ حرف مشخصی درباره برنامه باغگلی مطرح نکردند و برای دفاع از او دست به دامن پیامبر و امام علی و رهبری و شهدا شدند. برای انتخاب یک وزیر که کاری تخصصی و حرفه‌ای است بهتر است نمایندگان مجلس به اصول حرفه‌ای پایبند باشند و از ارزش‌های جامعه استفاده نکنند و از آن‌ها مایه نگذارند.

داد زدن هم دیگر در مجلس شورای اسلامی گویا عادی شده است. نمایندگان مجلس خوب می‌دانند که وقتی پشت میکروفن صحبت می‌کنند صدای آن‌ها به راحتی شنیده می‌شود و دیگر نیازی به داد زدن و صدای خود را بلند کردن نیست، ولی متاسفانه تلاش می‌کنند با بالا بردن صدا تاثیرگذاری بیشتری را به وجود بیاورند که در اکثر موارد بیشتر آزار دهنده می‌شود تا تاثیر گذار.

آموزش و پرورش هم مافیا دارد؟

حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در بخشی از صحبت‌های خود در مقام یک اپوزوسیون کامل قرار گرفت و به عملکرد ۴۴ ساله این وزارتخانه در بعد از انقلاب انتقاداتی را مطرح کرد. نکته مهم در این بخش از صحبت‌های باغگلی آن بود که او از گروهی صحبت کرد که به دنبال اداره کردن آموزش و پرورش هستند و به دنبال تحول نیستند و به صورت کلی با این افراد نمی‌توان تحولی ایجاد کرد. او این عده را به محافظه کاری متهم کرد و حتی از این گفت که تخریب‌های گسترده‌ای نیز از علیه او ساماندهی کرده اند.

این تصویر مافیایی که باغگلی از وضعیت حاکم بر آموزش و پرورش ارائه می‌کند پرسش‌های زیادی را در ذهن افکار عمومی و علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان آموزش و پرورش به وجود می‌آورد که این افراد چه کسانی هستند؟ آیا آن‌ها به دنبال ضربه زدن به آموزش و پرورش هستند؟ چرا باغگلی به صراحت این افراد را معرفی نمی‌کند.

بیاید کمی بدون تعارف به این مساله نگاه کنیم. چهره‌های با سابقه آموزش و پرورش که در جریان اصلاح طلبی و اعتدالی قرار می‌گیرند احتمالا مورد خطاب باغگلی نیستند. افرادی مانند علی اصغر فانی، محمد علی نجفی و مرتضی حاجی و رحیم عبادی و ... که از چهره‌های شناخته شده آموزش و پرورش هستند که قاعدتا در کابینه رئیسی حضور نخواهند داشت و انگیزه‌ای برای حمله به باغگلی ندارند.

احتمالا در جریان اصولگرایی رقبای احتمالی برای باغگلی وجود داشته باشد. افرادی مانند حمیدرضا حاجی بابایی، حسین مظفر، محمود فرشیدی، مهدی نوید ادهم و ... از چهره‌های شناخته شده آموزش و پرورش در جریان اصولگرایی هستند که احتمال حضور آن‌ها در کابینه رئیسی وجود دارد. خوب است که باغگلی به صراحت بگوید که چه افرادی به دنبال تخریب او هستند و آیا منظور او از محافظه کاران و آن‌هایی که مقابل تحول می‌ایستند چه کسانی است.

مهد کودک پسرانه!

یکی از بخش‌های حاشیه‌ای جلسه بررسی صلاحیت حسین باغگلی اشاره رئیس جمهور به سابقه او بود. ابراهیم رئیسی در دفاع از باغگلی به این نکته اشاره کرد که او از مهد کودک تا دانشگاه فعالیت داشته و آنقدر‌ها هم که می‌گویند بی تجربه نیست. کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی که در مخالفت با باغگلی صحبت می‌کرد به این صحبت رئیس جمهور اشاره کرد و با طنز و کنایه گفت که مگر مرد‌ها هم در مهدکودک حضور دارند که باغگلی هم این سابقه را داشته است؟

این موضوع با شوخی گذشت و باغگلی هم در این باره توضیح داد که فعالیت‌هایی در حوزه پیش دبستانی داشته و نمونه طرح‌های او در مراکزی که زیر نظر آستان قدس اداره می‌شوند و باغگلی نیز مدیریت آن‌ها را برعهده داشته اجرا شده است. نکته‌ای دیگر نیز باغگلی به آن اشاره کرد که چند مرکز تماما پسرانه در شهر مشهد در پیش دبستانی وجود دارد که تمام نیروی انسانی شاغل در آن مرد هستند و نمونه مهدکودک تماما پسرانه نیز وجود دارد.

تاکید باغگلی بر مهدکودک‌های پسرانه و بعد از آن تاکید او بر مفهومی به نام تربیت دخترانه نیز از موضوعاتی است که توجه برخی از مخاطبان حوزه آموزش و پرورش را به خود جلب کرده است. این نگرانی که نگاه ایدئولوژیک به جای نگاه‌های تربیتی به روز در آموزش و پرورش حاکم شود همواره دغدغه بسیاری از فرهنگیان و صاحب نظران بوده است. برای قضاوت در این زمینه زود است، ولی باید این هشدار را به متولیان آموزش و پرورش در دولت ابراهیم رئیسی داد که فرزندان امروز جامعه ایران را باید قبل از هر چیزی به خوبی شناخت و بعد برای آن‌ها نسخه‌ای پیچید. سلطه نگاه ایدئولوژیک نه تنها کمکی به آموزش و پرورش و دانش آموزان نمی‌کند بلکه رویکرد‌هایی که تا به امروز دنبال شده بیشتر مخرب بوده تا اثر گذار.

نتیجه لابی‌ها چه خواهد شد؟

با روندی که امروز مجلس در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی داشت در بهترین حالت ممکن تا آخر هفته تکلیف کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی مشخص خواهد شد و این احتمال وجود دارد که کار به هفته بعد هم کشیده شود. با این اوصاف باید چند روز دیگر هم صبر کنیم تا تکلیف وزارت آموزش و پرورش و باقی وزارتخانه‌ها مشخص شود.

لابی کردن یکی از بدیهی‌ترین اتفاقاتی است که در پارلمان‌ها رخ می‌دهد و در تایید صلاحیت وزرا نیز این امر رخ خواهد داد. شنیده‌ها حاکی از آن است که باغگلی تا قبل از جلسه امروز وضعیت قابل قبولی در کسب آرای نمایندگان نداشته و به احتمال زیاد موفق به اخذ رای از مجلس نخواهد شد. اما صحبت‌های امروز او و لابی که در روز‌های آینده به احتمال زیاد با نمایندگان مجلس خواهد داشت احتمال دارد فضا را تغییر دهد.

شایعاتی مبنی بر اصرار همسر رئیس جمهور یعنی خانم علم الهدی در انتخاب باغگلی و حمایت از او شنیده می‌شود که می‌تواند به رای آوری او کمک کند. از طرفی دیگر شایعاتی مبنی عدم موافقت حاجی بابایی با باغگلی در مجلس شنیده می‌شود و احتمال عدم موفقیت باغلگی در کسب آرای نمایندگان را تقویت می‌کند. البته که نباید به این شایعات توجه کرد و نمی‌توان در رد یا تایید آن‌ها نکته‌ای اضافه یا کم کرد. باید منتظر ماند و دید تا تکلیف این وزارتخانه مهم و استراتژیک چه می‌شود و چه کسی می‌تواند نظر نمایندگان مجلس را به خود جلب کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی