تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

بیداد کرونا، کمبود دارو و تعطیل نشدن شهرها؛ جنگ ادامه دارد!

کرونا در اوج است و جان ایرانیان ارزان‌ترین تحفه بازاری که در آن دارو کمیاب است. در این آشفته بازار مرگ اما خبری از تصمیمی قاطع برای تعطیلی یا قرنطینه نیست و مرگ یکه‌تاز میدان است.

کد خبر: ۱۰۳۹۷۴
۰۹:۱۲ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

 

بازار آشفته دارو؛ بیماران و کرونا در جنگ تن به تن ثانیه و دقیقه

دیدارنیوزـنسرین نیکنام: اوایل مرداد ماه بود که زمزمه شروع پیک جدیدی از کرونا به نقل از مسئولان و پزشکان منتشر شد و از چند روز بعد، ماجرا سمت و سوی بدتری به خود گرفت اول اینکه آمار مبتلایان و مرگ و میر بالا رفت دوم تخت خالی و سرم و داروی رمدسیویر نایاب شد و اظهار نظر‌ها رفت به این سمت که باید کشور را تعطیل و حتی قرنطینه (لاک داون) کرد، اما هیچ اتفاقی نیافتاد و نه تنها هیچ جایی تعطیل نشد بلکه طبق آخرین آمار پلیس راه حجم مسافرت در مرداد ماه بیشتر از ماه‌های دیگر بوده و از آنجاییکه مقصد اول و آخر مردم به ویژه تهرانی‌ها شهر‌های شمالی است، این شهر‌ها به اضافه مشهد در بحرانی‌ترین شرایط ممکن قرار دارند.

آمار مبتلایان و مرگ و میر در استان‌های شمالی و خراسان رضوی بیشتر از شهر‌های دیگر است و آنطور که در اخبار منتشر شده آمار فوتی‌های شهر مشهد به ۱۱۵ نفر در روز رسیده است و شفاف باید گفت که تا واکسیناسیون مردم به یک حد نرمال به میزان جمعیت نرسد، مردم عروسی رفتن و مهمانی گرفتن و از همه بدتر سفر رفتن را تعطیل نکنند وضعیت به همین اندازه سیاه و تاریک خواهد بود و دستاورد این بی تفاوتی‌ها می‌شود از دست رفتن جان هموطنانمان.


بیشتر بخوانید:کار دشوار رئیسی برای مهار کرونا؛ هیولا در اوج است!



تعطیلی یا لاک داون موثر است؟

یکی از کسانی که روی موضع خود مبنی بر تعطیل کردن کل کشور پافشاری دارد علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران است که هفته پیش بعد از مطرح کردن این نظر و تصویب نشدن آن در جلسه ستاد گفت که موضوع هنوز خیلی درک نشده است؛ درحالی که فشار زیادی بر کادر درمان وارد است و تاب آوری آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

زالی با تاکید بر اینکه آنچه در فضای گفتمان شهری وجود دارد با لاک داون فاصله دارد، اظهار کرد: لاک داون تصمیم تلخی است که مانند مسکن عمل می‌کند و تنها جنبه تسکینی دارد و همانگونه که در اصطلاح جهانی از لاک داون یاد می‌شود، این اصطلاح یعنی سرعت‌گیر و یک تصمیم مقطعی و گذرا خواهد بود که وقتی اثربخشی کافی دارد که در کنار آن کار‌های بنیادی‌تری انجام شود.

به نظر می‌رسد ادامه شرایط با وضعیت کنونی ریسک بالاتری به همراه داشته باشد و مسئولان ستاد کرونا و رئیس جمهور باید هر چه زودتر درباره کنترل بحرانی که هر روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و البته هر روز هم بیشتر در عمق آن فرو می‌رویم فکری کنند.


سرم هست، ولی کم است

چالش نبود تخت و آمپول‌های رمدسیویر و اکتمرا کم بود حالا کمبود سرم در برخی از بیمارستان‌های کشور مشکل جدی را برای بیماران به وجود آورده است؛ هر چند که مسئولان این مشکل را نشات گرفته از تحریم‌ها می‌دانند و کم کاری و اهمال کاری‌ها را به گردن آن می‌اندازند، اما نکته قابل توجه این است که این شانه خالی کردن از مسئولیت دردی از مردم دوا نمی‌کند و باید برای تامین سرم اقدام‌های اساسی انجام شود.

دکتر محمدرضا دری دبیر انجمن داروسازان تهران ضمن تأیید خبر کمبود سرم‌های تزریقی به تسنیم گفته بود: در حال حاضر و در پیک جدید بیماری کرونا که روزانه حدود ۴۰ هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند، کمبود مقطعی برخی دارو‌ها به دلیل افزایش نیاز بیماران رخ می‌دهد.

به گفته وی، پیش از هجمه سنگین بیماری کرونا، میزان تولید به اندازه نیاز بود و در حال حاضر به دلیل افزایش نیاز بیماران به دارو‌ها در پی ابتلا به کرونا، کمبود رخ داده است؛ درواقع عرضه دارو مختل نشده، اما به دلیل افزایش تقاضا، میزان عرضه دارو‌ها با تقاضای بیماران همخوانی ندارد.

البته این وضعیت در برخی از شهر‌های دیگر مانند مشهد و زاهدان هم حاکم است و مدتهاست که کمبود سرم در این شهر‌ها مهمترین چالش کادر درمان شده است؛ از طرف دیگر چند روزی است فیلمی در فضای مجازی وایرال شده که نشان می‌دهد مسئولان بیمارستان‌های شهر بابل به دلیل کمبود تخت سرم‌های آن‌ها را در خودرو‌های مردم و خارج از بیمارستان به بیماران تزریق کرده اند که این فیلم و شرایط بد بیماران مورد اعتراض کاربران قرار گرفت.


بیشتر بخوانید:کودکان در خطر جدی کرونای دلتا؛ شباهت علائم کرونا و کاوازاکی



از ۲۰۰ هزار تومان داروخانه تا هفت میلیون ناصر خسرو

"رمدسیویر" تنها داروی شناخته شده و تاثیرگذار برای بیماران کرونایی است که در ماه‌های اخیر خواهان زیادی پیدا کرده است؛ اما از آنجاییکه در تمام مدت درگیری با کرونا بازار سیاه دارو‌های آن از خود کووید ۱۹ داغ‌تر بوده، رمدسیویر هم از این قاعده مستثنی نیست و تنها تجویز پزشکان برای درمان افراد مبتلا همین دارو است.

اما بشنوید از وضعیت این دارو در ماه‌های اخیر؛ با اوج گیری کرونا در پیک اول و دوم این دارو خیلی توصیه نمی‌شد و قیمت آن در بازار آزاد ۱۵ میلیون و در داروخانه ۸۰۰ هزار تومان بود، اما هر چقدر جهش‌های کرونا تغییر کرد قیمت این دارو هم در داروخانه و بازار تغییر کرد و قیمت آن در حال حاضر در داروخانه ۲۰۰ هزار تومان و در بازار آزاد یا سیاه بین ۵ تا ۷ میلیون تومان است، اما نکته اینجا است که شاید این پایین آمدن قیمت برای کسانی که می‌خواهند این دارو را تهیه کنند خوشایند باشد، اما در حال حاضر در شهر تهران فقط چند داروخانه معدود این دارو را دارند که مردم مجبورند برای تهیه آن ساعت‌ها در صف‌های طولانی بایستند آن هم شاید نوبت به آن‌ها برسد یا نه.

سرنوشت کمبود این دارو هم به سایر دارو‌ها گره خورده، عدم ورود مواد اولیه تهیه دارو! محمدعلی ملکی، قائم‌مقام شرکت روناک دارو هم این موضوع را تائید می‌کند و می‌گوید: به‌واسطه بحرانی که در هند پیش آمده یکسری از مواد اولیه اصلی و یکسری از مواد جانبی دچار کمبود شده که این مساله، کشور‌های واردکننده از جمله ما را تحت تاثیر قرار داده است. در واقع هند که از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان مواد اولیه دارویی در جهان است این روز‌ها دست به کار خرید مواد اولیه از کشور‌های دیگر شده و به این ترتیب، مواد اولیه دارو‌های پرکاربرد در درمان کرونا از‌جمله رمدسیویر را از بازار‌های جهانی جمع کرده‌است.»

ملکی به این موضوع هم اشاره دارد که در دوره‌ای که موج کرونا در کشورمان افت کرد ما ۳۰۰ هزار ویال رمدسیویر در اختیار داشتیم که مصرف هم نداشت و، چون تصور نمی‌کردیم موجی جدید ایجاد شود و نیاز به این دارو افزایش یابد، تولید انجام نشد و در نتیجه عرضه از تقاضا عقب افتاد که البته این فاصله اکنون در حال پر شدن است.

شاید بتوان عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماسک نزدن، سفر رفتن و ده‌ها دلیل افزایش کرونا را گردن مردم انداخت، اما تامین دارو آن هم در این شرایط بحرانی که مسئولیتش با مردم نیست بلکه عواقب این کمبود‌ها و پیامد‌های آن مستقیم با دولت و مسوولان وزارت بهداشت است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی