تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"

۹۵۱ شهر و روستای سیستان و بلوچستان چشم انتظار حق‌آبه هیرمند هستند

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: کم بارشی، خشکی تالاب بین‌المللی هامون و عدم تحقق حق‌آبه، ذخایر منابع آبی یک میلیون نفر در ۹۵۱ شهر و روستای سیستان و زاهدان مرکز استان را نگران‌کننده کرده به طوری که در صورت ادامه این شرایط با بحران جدی بی‌آبی روبه رو خواهیم شد.

کد خبر: ۱۰۳۵۱۹
۱۱:۵۴ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

سیستان و بلوچستان در انتظار حق‌آبه هیرمند

دیدارنیوز ـ علیرضا قاسمی اظهارداشت: تا زمانی که تالاب‌ها پرآب بود روستا‌های سیستان و بلوچستان گرفتار کم آبی نبود، اما هم‌اینک شاهد خشکی آن‌ها هستیم و با توجه به فشار خشکسالی و مشکلات عدیده وضعیت آبی منطقه باید تلاش‌ها برای دریافت حقابه هیرمند به عنوان حق مردم ایران بیشتر شود.

وی افزود: تامین آب بیش از یک میلیون نفر در منطقه سیستان و مرکز سیستان و بلوچستان وابسته به چاه‌نیمه‌هاست که وضعیت ذخیره آبی آن‌ها نیز به حقابه یا آب‌های سطحی ناشی از سیلاب‌ها وابسته است.

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با توجه به کم بارشی و عدم تحقق حقابه چنانچه همین شرایط ادامه داشته باشد در ۲ سال آینده مشکل بغرنج و عظیم‌تر می‌شود.

رودخانه هیرمند از کوه‌های مرکزی افغانستان سرچشمه گرفته و پس از طی هزار کیلومتر در منطقه سیستان وارد ایران می‌شود.

بر اساس معاهده امضا شده بین دولتین وقت ایران و افغانستان سالانه بیش از ۸۲۰ میلیون مترمکعب حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند است که رها سازی این حق آبه در ۲ دهه گذشته با مشکلات متعددی روبرو بوده است.

قطع آب رودخانه هیرمند سبب خشکیدن تالاب بین المللی هامون و بی آبی و برهم خوردن اکوسیستم طبیعی منطقه شده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی