تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ آمریکا: در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نکرده‌ایم
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ آمریکا: در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نکرده‌ایم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

تلاش جمهوری‌خواهان برای سفیدشویی کودتا

هفته گذشته، در میان شهادت احساسی افسران پلیس در اولین جلسه کمیته منتخب مجلس نمایندگان، جمهوری روایت جدیدی را از آن روز مرگبار به نمایش گذاشتند. آن‌ها دیگر به تبرئه آقای ترامپ بسنده نکردند، بلکه نسخه‌ای از رویداد‌ها را ابداع کردند که در آن متهمان به شورش «زندانیان سیاسی میهن‌پرست» بودند و نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان  مقصر خشونت‌ها  بود.

کد خبر: ۱۰۳۲۰۵
۱۳:۴۳ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۰

تلاش جمهوری‌خواهان برای سفیدشویی کودتا

دیدارنیوز - در روز‌ها و ساعات ابتدایی حادثه ششم ژانویه، زمانی که هواداران رییس‌جمهور پیشین امریکا به ساختمان کنگره هجوم آوردند و سرنوشت دموکراسی امریکایی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود، همه می‌دانستند برای این فاجعه باید چه کسی را سرزنش کنند و دونالد ترامپ چه نقشی در آغاز این بحران بزرگ دارد. متحدان نزدیک رییس‌جمهور سابق به دشمنان او بدل شده بودند و در شرایطی که برخی جمهوری‌خواهان ارشد وعده جدا کردن راه حزب از راه دونالد ترامپ را می‌دادند، تعدادی از جمهوری‌خواهان خواستار برکناری رییس‌جمهور مستقر شدند.   هنوز یک ماه از این حادثه نگذشته بود که نشانه‌های تغییر پدیدار شد. در جریان دومین استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان و سنای امریکا بیش از ۲۰۰ عضو حزب جمهوری‌خواه با استیضاح نمادین او و محروم کردنش از حضور دوباره در کاخ سفید و مناصب دولتی مخالفت کردند و سران ارشد حزب جمهوری‌خواه که در روز‌های ابتدایی مستقیما انگشت اشاره را به سوی ترامپ گرفته بودند این‌بار روی به بازنویسی تاریخ آوردند و پس از آن، از نگاه جمهوری‌خواهان اتفاقات ششم ژانویه  نه «شورشی علیه دموکراسی»  که تنها «بازدیدی توریستی از ساختمان کنگره»  بود.

هفته گذشته، در میان شهادت احساسی افسران پلیس در اولین جلسه کمیته منتخب مجلس نمایندگان، جمهوری روایت جدیدی را از آن روز مرگبار به نمایش گذاشتند. آن‌ها دیگر به تبرئه آقای ترامپ بسنده نکردند، بلکه نسخه‌ای از رویداد‌ها را ابداع کردند که در آن متهمان به شورش «زندانیان سیاسی میهن‌پرست» بودند و نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان  مقصر خشونت‌ها  بود.

روز سه‌شنبه رهبران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امریکا، نانسی پلوسی رییس دموکرات مجلس نمایندگان این کشور را به بی‌توجهی به وظایف خود در دفاع از ساختمان کنگره در روز حمله مرگبار به آن متهم کردند و از او خواستند در خصوص نقشش در این حمله خشونت‌آمیز که در آن بیش از ۱۴۰ مامور پلیس زخمی شدند، پاسخ بدهد. کوین مک‌کارتی رییس اقلیت جمهوری‌خواهان مجلس خارج از ساختمان کنگره به خبرنگاران گفت: «در روز ششم ژانویه ماموران شجاع در موقعیتی آسیب‌پذیر و ناخوشایند قرار گرفتند زیرا رهبری در راس شکست خورده بود». در نشانه دیگری از اینکه تا چه میزان بحث در خصوص این حمله در کنگره حزبی شده، جمهوری‌خواهان در کنفرانس خبری قبل از جلسه آغازین تحقیقات هیچ انتقادی را نسبت به ترامپ که طرفداران خود را برای انجام این حمله ترغیب کرد تا مانع تایید شکست خود در انتخابات شود، مطرح نکردند. آن‌ها همچنین از پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا سناتور «میچ مک‌کانل» که در زمان حمله رهبر جمهوری‌خواهان سنا بود به همان اندازه پلوسی مسوول نواقص امنیتی هست یا خیر، امتناع کردند. جمهوری‌خواهان در عوض پلوسی را به فعال نکردن گارد ملی از ابتدا و حالا هم امتناع از مواجه شدن با سوالات سخت به دلیل رد کردن حضور «جیم جردن» و «جیم بنکس» دو متحد ترامپ در کمیته منتخب، متهم کردند.

دفتر پلوسی در واکنش بیانیه‌ای صادر و اتهامات را رد کرد. او در این بیانیه یادآوری کرد که رهبران کنگره بر تصمیمات روزانه در ارتباط با امنیت کنگره نظارت نمی‌کنند و مسوولیت این کار برعهده هیات پلیس کنگره است.

در ادامه بیانیه ذکر شده که «رییس مجلس نمایندگان هرگز درخواست برای فعال کردن گارد ملی را رد نکرد و حالا که کمیته منتخب دو حزبی کار خود را آغاز می‌کند، تنها ابزار باقیمانده در زرادخانه جمهوری‌خواهان انحراف، تحریف و اطلاعات غلط است. جیم هایمس، عضو دموکرات مجلس نمایندگان که در نشست استماع شهادت افسران پلیس در خصوص حوادث روز ششم ژانویه حاضر بود در توصیف این نشست‌ها و رفتار جمهوری‌خواهان به شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید: «من عموما کسی نیستم که زود عصبانی بشوم یا از کوره در بروم. اما در این جلسه اصلا نتوانستم جلوی خودم را بگیرم. نمی‌توانستم بنشینم و نگاه کنم که دیگران درباره اتفاقاتی که خودمان شاهدش بودیم، روایتی کاملا متفاوت و دروغین را مطرح کنند.» او می‌افزاید: «در مقابل دروغ‌های آنها، فقط به گفتن این جمله بسنده کردم که من نمی‌توانم رییس‌جمهور پیشین را به دلیل ضربه‌ای که به دموکراسی در کشور ما وارد کرد ببخشم. این ضربه بسیار بسیار بزرگ بوده و سخت است که می‌بینم هم‌قطاران جمهوری‌خواه من دروغ‌های شاخدار او را تکرار می‌کنند.» به گفته جیم هایمس، پس از این سخنان سکوتی کشدار و طولانی بر فضای جلسه حاکم شد. سی‌ان‌ان گزارش داده که در سنای امریکا به مرور نشانه‌های این تشدید اختلافات در حال آشکار شدن است و برخی سناتور‌ها حاضر نیستند با کسانی که به صحت انتخابات رای ندادند همکاری داشته باشند. این موضوع باعث شده تا در برخی طرح‌ها و لوایح نظیر لایحه زیرساخت‌ها که برای دموکرات‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، امکان همکاری‌های گسترده با حزب رقیب و جلب رضایت آن‌ها وجود نداشته باشد. در مجلس نمایندگان، اما وضعیت به مراتب بدتر است. در طول دو هفته گذشته و با توجه به پویایی کمیته منتخب در بررسی حوادث مربوط به ششم ژانویه، رهبران دو حزب عملا روبروی همدیگر قرار گرفته‌اند و حضور نمایندگان در این کمیته باعث شده که جایگاه اصلی آن‌ها در کمیسیون‌های اصلی تحت‌تاثیر قرار گیرد. تحلیلگران این روند مجلس نمایندگان را «ریختن بنزین روی آتش یک رابطه کاری ناپایدار» توصیف می‌کنند. یکی از دستیار‌های دموکرات در این باره معتقد است: «برای کسانی که سال‌ها در این راهرو‌ها با دستیار‌ها و نمایندگان حزب رقیب کار کرده بودند، در چند ماه گذشته کاملا مشخص بود که فضا به سوی سردتر شدن پیش می‌رود، اما طی هفته گذشته می‌توان گفت همه‌چیز متوقف شده است.» به گفته او، این حقیقت که حتی شهادت نیرو‌های پلیس نیز نتوانست نظر برخی جمهوری‌خواهان را در خصوص حمایت از ترامپ و روایت دروغین او تغییر دهد و همچنین لجبازی‌هایی نظیر مخالفت با اجبار پوشیدن ماسک در مجلس نمایندگان باعث شد تا تنش‌ها میان دو حزب افزایش پیدا کند.

در این میان برخی جمهوری‌خواهان بر این باورند که اصرار هم‌حزبی‌های آنان بر سفیدشویی وقایع ۶ ژانویه دلیل اصلی تنش‌های کنونی و عامل ایجاد دو دستگی و اختلاف شدید در جامعه است. جان کورنین، سناتور جمهوری‌خواه ایالات تگزاس می‌گوید: «من بعید می‌دانم کسی قادر باشد آنچه در حقیقت اتفاق افتاده را از ذهن جامعه پاک کند.» او تاکید دارد: «همه ما این حادثه را با چشمان خود مستقیما دیدیم و مردم نیز آن را به‌طور کامل از طریق شبکه‌های تلویزیونی تماشا کردند.» با این وجود هرچند این رفتار‌های جمهوری‌خواهان تاثیری بر دموکرات‌ها نداشته، اما باعث شده رای‌دهندگان جمهوری‌خواه که در ابتدا چندان بر سر اتفاقات ۶ ژانویه اتفاق نظر نداشتند و به انتقاد از ترامپ می‌پرداختند، به مرور زمان دیدگاه خود را تغییر دهند. براساس آخرین نظرسنجی شبکه خبری سی‌بی‌اس در ماه ژوییه، در حال حاضر اکثریت طرفداران ترامپ معتقدند شورش ۶ ژانویه، «نمادی از ملی‌گرایی» و در «دفاع از دموکراسی و آزادی» بوده است. براساس این نظرسنجی، در ماه ژانویه ۵۱ درصد از شرکت‌کنندگان جمهوری‌خواه در نظرسنجی به‌شدت با اتفاقات پیش آمده و حمله به کنگره مخالف بودند و ۲۸ درصد نیز مخالفت نسبی داشتند. اکنون، اما تنها ۳۱ درصد از جمهوری‌خواهان خود را مخالف جدی حوادث ۶ ژانویه می‌دانند.

محمدحسين لطف‌الهي

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی