تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

مردم تعطیلات را دور می‌زنند؛ خبری از محدودیت‌های قانونی نیست!

چیزی که واضح و مبرهن است، رفتار مردم با ویروسی است که هیچ شناختی از جهش‌های جدید آن ندارند، اما زمانی هم که قرار است همه جا تعطیل باشد تا مانع از اوج گیری کرونا باشد، آن‌ها بار و بندیل می‌بندند و به سفر می‌روند!

کد خبر: ۱۰۲۶۲۳
۱۶:۱۶ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۰

 

مردم تعطیلات را دور زدند، کرونا مردم را و ناقوس مرگ بلندتر شد

دیدارنیوزـنسرین نیکنام: چند روز بعد از اعلام بی نتیجه بودن تعطیلات ۶ روزه تهران در کنترل کرونا و حتی تعطیلی‌های پیش از آن آماری مبنی بر خروج بیش از ۵۰۰ هزار خودرو از تهران به شهر‌های شمالی این موضوع را ثابت کرد که دیگر نگرانی و دغدغه مردم کرونا نیست! شاید بشود تا حدودی به آن‌ها حق داد، زیرا طولانی شدن پروسه ماندگاری کووید ۱۹ از یک سو و کند بودن واکسیناسیون از سوی دیگر به تعبیری نفس آن‌ها را گرفته است و دیگر تحمل شرایط کنونی را ندارند، اما نکته قابل تامل این است که کرونا هیچ رحمی به هیچ کس ندارد و با سرعت بالای انتقال ویروس دلتا و بالا رفتن آمار مبتلایان و حتی فوت شده‌ها مهر تائیدی بر این موضوع است.

اگر فرض بگیریم که ۵۰۰ هزار خودرو از تهران به شهر‌های دیگر در تعطیلی هفته گذشته از تهران خارج شده باشد و میانگین در هر خودروی چهار نفر باشند یعنی دو میلیون نفر راهی سفر شدند و به تعبیری دو میلیون ناقل احتمالی در مدت ۶ روز کل استان‌های کشور را دور زدند پس نباید از شنیدن بالا رفتن آمار‌ها تعجب کنیم، چون از ماست که بر ماست.


بیشتر بخوانید:کودکان در خطر جدی کرونای دلتا؛ شباهت علائم کرونا و کاوازاکی


تعطیلی‌های گذشته مفید بود؟

بررسی آمار‌های منتشر شده رسمی از مرکز مدیریت راه‌های کشور نشان می‌دهد که اعمال قرنطینه و ممنوعیت تردد بین‌استانی که از آذر ماه سال گذشته آغاز شد، نتوانست به ویژه در ایام تعطیل از سفر‌های مردم جلوگیری کند. تنها تعطیلاتی که مردم از خیر مسافرت در آن گذشتند و حتی متقاضی لغو بلیت‌های خود شدند، ایام نوروز سال گذشته بود که به نظر می‌رسید علت آن ترس مردم از ویروس کرونا و ناشناخته بودن آن بود.

از طرفی آمار‌های تردد در ماه‌ها و هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که به غیر از هفته قبل (یعنی در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۴ تیر ماه)، متوسط تردد وسایل نقلیه مختلف به ویژه ماشین‌های سبک و وسایل نقلیه شخصی مردم در محور‌های مواصلاتی کشور روند افزایشی در سال جاری داشته است و تعداد پلاک‌های غیر بومی مشاهده شده در استان‌های مختلف به ویژه شمال کشور نشان از بی توجهی مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی و سفر داشت.

رفتار مردم در شرایط بحرانی سبب می‌شود که دولتمردان و مسئولان وزارت بهداشت که متولی بهبود این بحران به وجود آمده هستند فرصت را برای اینکه باز هم مردم را مقصر جلوه دهند، مغتنم می‌شمارند و می‌گویند ما گفتیم نروید چرا رفتید!

اولین نفری که در این گروه معترض شد ایرج حریرچی بود که بیان داشت: هشدار‌های ما درخصوص کووید ۱۹ کاملا بجا و علمی است. بیماری کرونا از مرحله سرایت تا ابتلا، بیشتر به فاکتور‌های رفتاری و اجتماعی مردم بستگی دارد. مثلا، می‌شود ادارات و مدارس را تعطیل کرد، اما اگر مردم به مسافرت بروند و یا پاساژ گردی کنند، تعطیلی‌ها فایده‌ای در کنترل بیماری کرونا نخواهد داشت.

نکته‌ای که در ابتلا به این بیماری حائز اهمیت است اینکه مردم چه رفتاری حتی در تجمعات خانوادگی می‌کنند، در خیلی از کشور‌ها به مدت مدید، حتی اجازه مهمانی و تجمع بیش از ۴ یا ۶ نفر در منزل نیز ممنوع است، حریرچی از همین جمله وام می‌گیرد و می‌گوید: لازم است هر فرد خود را مسئول بداند و پیشگیری لازم را برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ انجام دهد، وزارت بهداشت بار‌ها توصیه کرده است، برای پیشگیری از ابتلای افراد سالمند و بیماران خاص به ویروس کووید ۱۹ از حضور با این افراد و تجمع با هم خودداری شود و لازم است که مردم خودشان رعایت کنند. هرچقدر هم نظارت وجود داشته باشد، ما نمی‌توانیم مهمانی‌های خانوادگی را نظارت کنیم. بلکه مردم باید خودشان رعایت کنند.


دنیا در مواجهه با کرونا چه کرد ما چه کردیم

با اپیدمی کرونا و وضعیتی که نزدیک دو سال است دنیا با آن روبرو شده بهترین کار اقدام سریع و اجرای تصمیمات و از همه مهمتر هزینه برای مقابله با این ویروس بود، غیر از اینکه همه کشور‌ها در قدم اول همه کشور را تعطیل کردند و متحمل ضرر اقتصادی زیادی هم شدند، اما دست روی دست هم نگذاشتند و منتظر معجزه در پایان تعطیلی نبودند.

کشور‌ها هزینه‌های زیادی را برای مقابله با این ویروس متحمل شدند مانند آمریکا که برای مقابله بهداشتی، درمانی با بیماری کرونا، ۱۲۰ میلیارد دلار و انگلیس نیز ۲۰ میلیارد تخصیص داده اند و این درحالی است که آخرین آماری که از هزینه‌های دولت برای مقابله با کووید ۱۹ اعلام شده مهر پارسال است که حریرچی گفته بود:در چند روز گذشته فقط ۲۷ درصد از یک میلیارد دلار تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی را دریافت کرده ایم و البته قول داده اند که مقداری هم این هفته پرداخت کنند.

چیزی که قابل انکار نیست، این است که در حال حاضر در جنگی همه جانبه و تمام عیار با ویروس کرونا هستیم و این جنگ رعایت اصول خود را می‌طلبد، یکی از این اصول، اصل تدارکات است و به این معنی است که وقتی نیرو‌های درمان داوطلبانه و ایثارگرانه بیماران کرونایی را ویزیت می‌کنند، برایشان لوله گذاری تنفسی انجام می‌دهند و بیمار را از نزدیک مداوا می‌کنند، این افراد نمی‌تواند تدارکات مناسبی در اختیار نداشته باشند، یا حقوق عقب افتاده داشته و نگران مخارج زندگیشان باشند و دولت وظیفه دارد در حد معقول از نظر پرداختی‌ها و تدارکات حفاظتی، دارویی و تجهیزاتی این نیرو‌ها را در خط مقدم ارائه خدمت تامین کند، اما متاسفانه هنوز پای این تدارکات که عیان‌ترین ان واکسن است حسابی لنگ می‌زند و هنوز هیچ کس نمی‌داند که چه زمان کل مردم کشور واکسینه می‌شوند و آیا اصلا امیدی به رفتن کرونا از ایران هست؟


بیشتر بخوانید:حلقه محاصره کرونا دلتا تنگ‌تر می‌شود؛ پنجه مرگ بر گردن مردم!


هنوز به قله نرسیدیم!

یکی دیگر از معترضان به تعطیلی‌های بی فایده کرونا به خصوص تعطیلی هفته اخیر تهران علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا است که بیان اینکه برای درمان بیماران کرونایی ۱۱۸ بیمارستان و ۵۵۱ مرکز بهداشتی در حال خدمتند، می‌گوید: هنوز به نوک قله خیز پنجم کرونا نرسیده ایم، پیش بینی می‌شود تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها در روز‌های آتی به ۹هزار نفر نیز برسد.

باز هم لازم است تکرار کنیم که هر چند همیشه همه دولتمردان ایرانی هنگام ناتوانی از انجام شعاره او وعده هایشان و در مواجهه با گلایه‌ها در نتیجه بی تدبیری‌ها و تصمیمیات جزیره ای، همه کاسه و کوزه را بر سر مردم و حتی تحریم‌ها می‌شکنند، اما بخش اعظم این مساله به ناقص بودن طرح تعطیلی‌ها برای کنترل این ویروس بار می‌گردد. در عین حال باید گفت که ستاد ملی کرونا با همه امکاناتی که در اختیار دارد می‌تواند با وضع برخی قوانین مدت دار نسبت به سرایت این ویروس از استان به استان دیگر و از شهر به شهر دیگر جلوگیری کند، اما چرا دستورالعمل محکم‌تر و جدی تری ارائه و اجرا نمی‌شود سوالی است که باید آن‌ها جواب دهند نه مردم...

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی