تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ گزارشگر الجزیره: سکوت تل‌آویو چیز جدیدی نیست
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ گزارشگر الجزیره: سکوت تل‌آویو چیز جدیدی نیست

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

دلایل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی علی‌رغم شدت کرونا از دیدگاه یک روانشناس

یک روانشناس درباره دلایل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی با توجه به شدت بیماری کرونا اظهار داشت: حقیقتاً از نظر روانشناسی نمی‌توان مردم را مقصر دانست و به نظر می‌رسد مردم به اندازه کافی در چهار پنج دوره گذشته همکاری کرده‌اند. در کدام کشور مثل ایران ۳۵ هزار نفر در یک روز گرفتار می‌شود؟

کد خبر: ۱۰۲۵۴۹
۱۶:۱۵ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

دلایل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی

دیدارنیوز ـ دکتر حسین ابراهیمی مقدم زندگی در پاسخ به این سوال که با وجود قرار گرفتن در پیک پنجم کرونا، اما می‌بینیم مردم کمتر از ماسک استفاده می‌کنند و بعضا رعایت پروتکل‌ها را نادیده می‌گیرند. مجالس و مهمانی‌ها برگزار می‌شود و به نظر می‌آید هر چه می‌گذرد شدت بیماری بالا می‌رود، اما مردم بی توجه‌تر می‌شوند. دلیل این واکنش چیست؟ آیا مردم خسته شده‌اند؟ اظهار داشت: متاسفانه جو بی اعتمادی نسبت به اخبار و اطلاعات در مردم بوجود آمده است و خیلی حرف‌های مسئولین را باور نمی‌کنند. دلیل این واکنش متعدد است می‌توان به کم‌کاری مسئولین در بحث واکسن اشاره کرد. این حس که باید دلسوزی وجود داشته باشد از بین رفت و مردم احساس کردند مسئولین به اندازه کافی دلسوز نیستند و امروز اعتمادی وجود ندارد.

مردم از نظر اقتصادی به شدت تحت فشار هستند

وی افزود: مساله دیگر این است که مردم از نظر اقتصادی به شدت تحت فشار هستند. مساله برق و … بماند ما وضعیت کسب و کار مردم را می‌بینیم که دچار مشکل شده است. من امروز مبتلا هستم و دو هفته در بیمارستان بستری بودم، امروز من با دستگاه اکسیژن نفس میکشم، ولی شنبه باید به کلنیک بروم و نمی‌توانم نروم. همه دستگاه‌ها از کار می‌ایستند شما هیچ بسته حمایتی ندارید. در دو هفته گذشته من نزدیک به چهل- پنجاه میلیون تومان هزینه بیمارستان و دارو کردم. من بیمه تأمین اجتماعی دانشگاه هستم و این هزینه با بیمه این همه است. دارو‌ها پیدا نمی‌شود و باید دارو‌ها را به سختی تهیه کرد. کل اعضای خانواده ما درگیر بودند و هر سه نفر در بیمارستان بستری بودیم. بیمارستان جا برای بستری ما نداشت و شانس آوردیم بستری شدیم، بسیاری از افراد فوت می‌شوند. وقتی من در عرض دو هفته این همه هزینه کرده‌ام باید این هزینه را دربیاورم. کپسول اکسیژن گرفته‌ام و هفته‌ای دو میلیون و پانصد هزار تومان فقط کرایه می‌دهم. مردم عادی باید بروند سر کار و باید بتوانند از نظر اقتصادی خود را سرپا نگه دارند.

جامعه به شدت افسرده است

از نظر روانشناسی نمی‌توان مردم را مقصر دانست

در کدام کشور مثل ایران ۳۵ هزار نفر در یک روز گرفتار می‌شود؟

آنطور که باید و شاید نظم و کفایت لازم وجود نداشت

بستر سازی اعتماد به اندازه کافی اتفاق نیفتاده است

واکسیناسیون باید به طور جدی دنبال شود

برخی مردم در بیمارستان امام روی زمین پتو انداخته‌اند

وی تصریح کرد: بنابراین نمی‌توان با حالت خوشی گفت چرا این‌ها پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند. از طرفی از نظر روانی نیز جامعه به شدت افسرده است و حالتی از اضطراب دارد و طبیعی است که نه می‌شود به سفر رفت و نه می‌شود کاری انجام داد. طبیعی است که بخواهند به رستوران بروند و غذایی دور هم بخورند یا اعضای خانواده دور هم جمع شوند. حقیقتاً از نظر روانشناسی نمی‌توان مردم را مقصر دانست و به نظر می‌رسد مردم به اندازه کافی در چهار پنج دوره گذشته همکاری کرده‌اند. در کدام کشور مثل ایران ۳۵ هزار نفر در یک روز گرفتار می‌شود؟ کشور انگلستان بعد از ما است، ولی تعداد کشته‌ها در انگلیس ۱۹ نفر است. تعداد کشته‌ها در ایران سر به فلک کشید. این‌ها نشان دهنده این است که آنطور که باید و شاید نظم و کفایت لازم وجود نداشت و بستر سازی اعتماد به اندازه کافی اتفاق نیفتاده است. باید بسته‌های حمایتی وجود داشته باشد و این سیاست‌ها به خوبی پیش برود، واکسیناسیون باید به طور جدی دنبال شود. برخی مردم در بیمارستان امام روی زمین پتو انداخته‌اند و روی زمین می‌خوابند و تخت وجود ندارد.

در قضیه کرونا از حضور جامعه شناسان و روانشناسان استفاده‌ای نشد

دکتر ابراهیمی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌توان مردم را بیش از این به رعایت پروتکل‌ها مجبور کرد؟ گفت: سیستم نگران است که اگر بیشتر از این به مردم فشار بیاورد اعتراض‌ها از جای دیگری سر باز بزند، فکر نمی‌کنم مدیریت بتواند بهتر از این عمل کند. متاسفانه در قضیه کرونا از جامعه شناسان و روانشناسان و کسانی که در حوزه اجتماعی کار کرده‌اند استفاده نشده و به مساله تنها از دید سیاسی نگاه شده است درحالیکه مسائل اقتصادی و روانشناسی و جامعه شناسی اهمیتی بسیار بیشتر از مسائل سیاسی دارد.

منبع: شفقنا
برچسب ها: کرونا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی