تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

ارز‌های دیجیتال در ۹۰ روز گذشته؛ وقت سرمایه‌گذاری مجدد رسیده است؟

سقوط ۵۰ درصدی در طول یک ‌هفته، همه خیال پردازی‌ها در حوزه کریپتوکراسی‌ها را از بین برد. اما چه عواملی باعث ایجاد شرایط کنونی‌ شده است؟

کد خبر: ۱۰۱۹۰۰
۱۴:۰۱ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۰

ارز‌های دیجیتال در ۹۰ روز گذشته؛ وقت سرمایه‌گذاری مجدد رسید؟

 

دیدارنیوز ـ محمدرضا کریمی پارچین*: اواسط مارچ بود که مارکت کریپتو با توییت‌های ایلان ماسک ـ مدیر عامل تسلا ـ روندی اصلاحی خودش را شروع کرد. برای خیلی‌ها که تازه وارد این مارکت شده بودند و با ماهیت آن آشنا نبودند، امری غیرقابل باور بود. سقوط ۵۰ درصدی در طول یک ‌هفته، همه خیال پردازی‌ها را از بین برد. برای اکثر تحلیلگران و فعالین بازار‌ قابل پذیرش نبود که اتمام روند صعودی بیت کوین (Bull Run) و به تبع آن کل مارکت کریپتو، آغاز شده است‌. احساسات به اوج خود رسیده بود، تعصب تحلیل گران و امید آنها به سود بیشتر و حداقل‌ پیدا کردن فرصتی برای خروج از بازار ‌و نجات سرمایه خود، باعث شد تا این ریزش را "تخفیف میانه روند صعودی" بدانند؛‌ امری‌ که فاصله زیادی با حقیقت دارد.

اما چه عواملی باعث ایجاد شرایط کنونی‌ شده است؟ در متن‌ زیر به بررسی‌آن‌ها ‌می‌پردازیم:

۱. عوامل تکنیکال:

هر نوع بازاری‌ پس از یک روند طولانی‌ مدت صعودی نیاز‌ به اصلاح دارد، چرا که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران‌ تصمیم به برداشت سودهای خود می‌کنند و باعث افزایش عرضه و کاهش قیمت‌ها می‌شوند.

بیت کوین با تشکیل یک‌ الگوی سر و شانه در تایم‌ فریم‌دیلی هشدار شروع اصلاح بازار‌‌ را داد و با شکسته شدن خط گردن‌، این‌ الگو تأیید شد. پس از این‌ ریزش شدید در اواسط مارچ اتفاق افتاد.

بیت کوین شروع به نوسان‌بین دو سطح‌ ۳۰،۰۰۰‌ و ۴۰،۰۰۰ کرد و روندی خنثی را در پیش گرفت. خروج از بالا ۴۰،۰۰۰ و یا خروج از زیر ۳۰،۰۰۰ و تثبیت در آن‌ سطوح،‌ ادامه روند را تعیین ‌می‌کند.

از دیگر نشانه‌های تکنیکال برای تایید حرکت نزولی، نفوذ میانگین متحرک ۵۰ روزه (MA 50) زیر میانگین متحرک ۲۰۰ روزه (MA 200) است که به صلیب مرگ (Death Cross ) معروف است. این اتفاق نادر تأیید کننده فرایند نزولی و خواب زمستانی بازار است.

تقویم هفتگی که ۱۸ جولای بسته شد، پایین ترین بسته شدن قیمت‌ در تایم‌ فریم‌ هفتگی از ۱۸ ماه پیش بود. این اتفاق برای بسیاری از فعالان‌ بازار‌ نوید دهنده ادامه روند نزولی است. در آغاز معاملات هفته جاری، بیت کوین حمایت ۳۰.۰۰۰ و ۳۱.۰۰۰ دلاری خود را از دست داد و به کانال ۲۹.۰۰۰‌ سلامی دوباره گفت؛ اما این یک تله خرسی زیرکانه بود تا از قدرت فروشندگان بکاهد و امید برای صعود را زنده کند.

زمان نگاشتن‌ این گزارش، بیت‌کویت در حال تست مقاومت ۳۲.۶۰۰ دلار‌ است. پس از عبور از این سد محکم بیت کوین مقاومت ۳۴.۰۰۰ دلار را در پیش‌دارد.

۲. عوامل بنیادی

اخبار پیرامون هر بازاری‌ یکی از عوامل شکل دهنده حرکت‌های بازار است. اخبار مثبت باعث جذب سرمایه و اخبار منفی باعث کاهش تقاضا و قیمت می‌شود. در ایام‌ اخیر اخبار  منفی تأثیر بیشتری بر‌ بازار ارز های دیجیتال داشتند.

رسالت بازار‌ ارزهای دیجیتال ایجاد سیستم‌ بانکی جدید و شفاف است. مشخصا چنین پدیده‌ای برای بانک‌ها و دولت‌ها پسندیده نیست و به مقابله با آن می‌پردازند، اما همه‌گیری ارزهای دیجیتال و فواید غیرقابل انکار آن، کار‌ را برای دولت ها سخت کرده است.

مخالفان اولین ‌ضربه را با بهانه کردن پر هزینه بودن استخراج‌‌ بیت کوین و فرایند تایید تراکنش‌های این شبکه، وارد کردند. امری کاملا بی‌اساس. نظراتی که عموماً خصمانه بودند ‌و از روی نا‌آگاهی مطرح می‌شدند.

در نگاه اول، هر‌ شنونده‌ای این ادعا را تأیید می‌کند، اما ابدا چنین ادعایی صحیح نیست.

ماینرهای بیت کوین وظیفه ساخت بلوک‌‌های این شبکه، رمزنگاری‌ این‌بلوک‌ها، امنیت شبکه و تأیید تراکنش‌ها را دارند. به عنوان پاداش به ماینر‌ها مقداری از همین‌ ارز (بیت کوین) اختصاص‌داده می‌شود. چنین فرایندی نیاز به مصرف برق دارد. مخالفین معتقدند این فرایند مصرف انرژی بسیار زیادی دارد و  به صرفه نیست، حتی بر این باورند نیروگاه‌های سوخت فسیلی که بیشتر نیروی لازم این مزارع استخراج را تأمین می‌کنند، باعث تخریب محیط زیست می‌شود.

اما عبور از این‌ بحران‌ چگونه اتفاق افتاد؟

اکثر مزرعه‌داران تصمیم به استفاده از منابع تجدیدپذیر گرفتند. مانند انرژی بادی ، خورشیدی و . . .

قابل ذکر است امروز‌ حدوداً ۵۰ درصد از انرژی این شبکه توسط منابع انرژی پایدار و تجدیدپذیر تأمین می‌شود.

در کمال ناباوری سیستم بانکی فعلی حاکم بر دنیا مصرف انرژی بیشتری دارد. سرور‌های کند، محدود و فوق‌العاده هزینه بر‌ بانک‌ها که هرگز‌ از نظر کاربرد به پای ماینر‌ها نمی‌رسند، اما مصرف انرژی بیشتری دارند و منابع تأمین انرژی مشخصی ندارند. اما کسی به این‌ موارد اشاره نمی کند! دومین‌ ضربه توسط دولت چین زده شد.‌

همان داستان سریالی و تکراری‌ سال‌های نزدیک. ممنوعیت ارز دیجیتال در چین. خبری‌ تکراری که هر‌ بار‌ تاثیر آن بیشتر می‌شود و ترس بر‌ بازار‌ حاکم می‌شود. اما این‌بار کمی‌متفاوت بود. چین به عنوان بزرگ‌ترین میزبان مزارع‌ استخراج‌ بیت‌کوین تصمیم به اخراج ماینر‌ها گرفت!

خبری بد، خاموش شدن تعداد زیادی از ماینر‌هاست. این پدیده باعث تهدید امنیت شبکه ، کاهش سرعت تأیید تراکنش‌ها و کاهش سرعت ساخت بلوک‌ها شد، عواملی که باعث کاهش قیمت است. ماینرها مجبور به کوچ از چین شدند. اما به کجا؟ کدام کشور است که‌ آب و هوای سرد آن مناسب ماینر‌ها باشد؟ و قیمت انرژی در آن مناسب‌ باشد؟

آمریکا از این‌فرصت استفاده کرد و گوی سبقت را از رقیب اقتصادی خود ربود. گویا انتقال قدرت از شرق به غرب در حال تکمیل شدن است. اکثر ماینرها آمریکا را انتخاب کردند، بخش دیگری‌ از ماینر‌ها قزاقستان. این‌ ماجرا باعث شد تمرکز ماینرها در یک نقطه جغرافیایی یعنی چین، کاهش یابد. امری که باعث مقیاس‌پذیری و افزایش سلامت و امنیت شبکه می‌شود. اما ضربه خود در آن‌ شرایط را به بازار‌‌ زد. اخبار مثبت دیگر مانند پذیرش‌ بیت کوین توسط‌ دولت ال سالوادر به گوش می‌رسید، اما بازار‌ جهت خود را انتخاب کرده است.

کنفرانس زنده ایلان ماسک مالک شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس به همراه جک دورسی، مدیر اجرایی توییتر و کتی وود از شرکت سرمایه‌گذاری «آرک» که چهارشنبه ۲۱ جولای برگزار شد، باعث رشد ۷.۷۴٪  بیت کوین حین پخش این مناظره شد. این کنفرانس زنده پس‌ از ریزش‌ بیت کوین به کانال ۲۹.۰۰۰ دلاری و خارج شدن از این‌ تله خرسی و عبور از مقاومت ۳۱.۰۰۰ دلاری انجام گرفت. ایلان ماسک در ابتدا از فناوری بیت‌کوین تعریف کرد و تاکید کرد شرکت تسلا هیچ یک از بیت‌کوین های خود را نفروخته است (!). اظهار نظری بحث برانگیز. او به تجدید پذیر بودن انرژی مزارع استخراج به عنوان یک مزیت هم اشاره کرد. او از ریسک‌های استفاده از رمز ارزها و معایب بیت کوین از جمله هزینه‌های تراکنش و الگوریتم اثبات کار‌ هم انتقاد کرد که باعث تأثیر منفی لحظه‌ای در بازار شد. کتی وود بیت کوین را از جنبه ضد تورمی‌ بودن و امکان حفظ ارزش پول بررسی کرد. بسیاری از کارشناسان این مناظره را یکی‌ از لازمه‌ها برای تجدید روند صعودی و افزایش امید به قیمت‌های بالاتر می‌دانند.

‌‌۳. داده‌های درون شبکه

 اتفاقاتی که از دید تحلیلگران عادی و کاربران بازار‌ به دور است. این تحلیل‌ها نشان دهنده واکنش همه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران‌ به حرکت قیمت است، ریز‌ترین تحرکات و واکنش‌ها، انتظارات و حتی حرکت‌های آینده رصد می‌شود.

داده‌های درون شبکه چه چیز‌ برای ارائه دارند؟

  • افزایش ورودی بیت‌کوین به صرافی‌ها

ورودی بیت کوین به صرافی‌ها از کیف پول‌های شخصی به ۲ دلیل انجام ‌می‌شود:

الف) فروش

ب) خرید سایر ارز‌های دیجیتال به واسطه بیت کوین

مشخصاً در شرایطی که بازار‌ نزولی است، هیچ‌ سرمایه‌گذاری علاقه به خرید سایر ارز‌های دیجیتال ندارد چرا که متحمل نوسان‌ یا ریزش شدیدتری ‌نسبت به بیت کوین می‌شوند. اما برخی سرمایه‌گذاران‌ که معتقدند این کف ریزشی است و قیمت بیش از این ریزشی نخواهد بود، دست به خرید سایر ارزهای دیجیتال با استفاده از بیت‌کوین می‌زنند. در نتیجه انتقال دارایی به صرافی کاملاً وابسته به شرایط بازار و دیدگاه بازیگران‌ اصلی است.

ارز‌های دیجیتال در ۹۰ روز گذشته؛ وقت سرمایه‌گذاری مجدد رسید؟

  • شاخص موقعیت ماینر‌ها

هنگامی‌ که قیمت بیت‌کوین پایین ‌باشد، ماینر‌ها علاقه‌ای به فروش بیت‌کوین استخراج شده ندارند و انتظار قیمت‌های بالاتر‌ را دارند. اما زمانی که روند نزولی طولانی می‌شود، مزرعه‌داران‌ برای ‌تأمین‌ هزینه‌های فعلی و آتی خود و ترس از‌ کاهش بیشتر قیمت، مجبور‌ به فروش دارایی خود می‌شوند.

 استخراج‌کنندگان‌ دارای سرمایه‌های زیادی هستند و هنگامی‌ که دارایی خود را عرضه می‌کنند، باعث کاهش  چشم‌گیر‌‌ قیمت می‌شوند.

ارز‌های دیجیتال در ۹۰ روز گذشته؛ وقت سرمایه‌گذاری مجدد رسید؟

  • شاخص پریمیوم‌ کره

این‌ شاخص نشان دهنده تفاوت قیمت بیت‌کوین در صرافی‌های داخلی کره جنوبی و سایر صرافی‌ها است. به واسطه درخواست بیشتر  به بیت‌کوین در کره جنوبی ، قیمت این رمز ارز‌ در صرافی‌های کره جنوبی از سایر صرافی‌ها بیشتر است. افزایش این شاخص به معنای افزایش‌ اختلاف است و در نهایت منجر به یک حرکت‌ ناگهانی‌ می‌شود.

.ارز‌های دیجیتال در ۹۰ روز گذشته؛ وقت سرمایه‌گذاری مجدد رسید؟

  • سختی شبکه

به واسطه کوچ ماینر‌ها و خاموش شدن آن‌ها‌، این شاخص کاهش یافت که‌ اثر مستقیم آن‌به قیمت‌ مشهود است.

ارز‌های دیجیتال در ۹۰ روز گذشته؛ وقت سرمایه‌گذاری مجدد رسید؟

  • انقضای قراردادهای آتی‌ صندوق‌ گری اسکیل

یکی از مهم ترین اتفاق‌های ماه اخیر‌، منقضی شدن قراردادهای ۶ ماهه شرکت سرمایه‌گذاری گری اسکیل (Grayscale) بود که به واسطه آن‌ ابتدا ۱۶.۰۰۰‌ بیت‌کوین در تاریخ‌ ۱۸ جولای و‌ سپس ۸.۰۰۰ بیت‌کوین‌ در تاریخ‌ ۲۰ جولای به بازار‌ عرضه شد.‌ گرچه بسیاری از کارشناسان معتقد بودند قیمت قراردادهای آتی‌ به قیمت فعلی و اسپات‌ (Spot) اثر گذار‌ نیست، که واقعاً هم‌ همین‌طور است، اما‌ در چنین‌ شرایطی که همه سرمایه گذاران‌ ناامید نسبت به افزایش قیمت هستند، جهت جلوگیری‌ از کاهش ارزش دارایی خود، تصمیم به فروش گرفتند و این‌ ضربه نهایی‌ برای‌ شکستن‌ حمایت‌ ۳۰.۰۰۰ دلاری بود.

  • انتقال ثروت از دست‌های ضعیف به دست‌های قوی

سرمایه‌گذاران خرد، در اثر ریزش‌های شدید تصمیم‌ به فروش دارایی خود می‌گیرند. این‌تصمیم ممکن‌است‌ به جهت حفظ ارزش باشد. گاهی نیز از ترس، نیاز به نقدینگی و یا ضعف است.

دقیقاً در همین‌ بین، سرمایه‌گذاران بزرگ که سرمایه آزاد دارند شروع به خریدن از سرمایه گذاران خرد می‌کنند‌. شروع انتقال قدرت از دست‌های ضعیف به دست‌های قوی،‌ نشان‌دهنده رسیدن به محدوده کف قیمتی است. قابل ذکر‌ است این‌ آغاز فروش سرمایه‌گذاران‌ خرد و خرید سرمایه‌گذاران‌‌ بزرگ است که نشان‌ از روند صعودی در بلند مدت است.

افزایش موجودی ۱۰۰‌ کیف پول برتر نشان از‌ تایید این‌ پدیده دارد.

۴. ارتباط بازار‌ها

با انتشار شاخص قیمت مصرف کننده ماهانه (CPI) و داده‌های تورمی بانک مرکزی آمریکا در ۱۳ جولای،  که فراتر‌ از انتظار خوب بود، باعث قدرت گرفتن شاخص دلار آمریکا (DXY) شد. بر اساس آنچه که در گذشته و حال دیده شده است، چنین امری باعث‌ کاهش سایر بازار‌ها به خصوص بازار‌ ارزهای دیجیتال می‌شود. با آغاز روند افزایشی شاخص دلار که‌ تازه در ابتدای آن هستیم، انتظار می‌رود فشار بر قیمت بیت‌کوین افزایش‌یابد و شاهد کاهش بیشتری باشیم.

تمام‌‌ دلایل و مباحثی که در این مقاله به آن‌‌ پرداخته‌ایم، کاملاً مستند است. سعی شد اتفاقاتی که بر بازار‌ ارزهای دیجیتال گذشته است و اثرات آن‌ها بررسی شود. تکنولوژی محور بودن این بازار‌ عمده تفاوت آن با سایر بازار‌های مالی است. بر کسی پوشیده نیست آینده از آن ارزهای دیجیتال است، به نحوی که به جزوی از روزمرگی ما تبدیل خواهد شد.

*فعال حوزه رمزارز

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی