تیتر امروز

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
امنیت مراکز هسته‌ای ایران ۱۰۰ درصد برقرار است/ هشدار درباره بیماری روانی در غزه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

امنیت مراکز هسته‌ای ایران ۱۰۰ درصد برقرار است/ هشدار درباره بیماری روانی در غزه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...

در مرداد منتظر چه واریزی‌های نقدی باشیم؟

در مرداد منتظر چه واریزی‌های نقدی باشیم؟ در دومین ماه فصل تابستان تنها دو واریزی در انتظار خانوار‌های یارانه بگیر است. بر اساس معمول احتمالا در این ماه تنها یارانه معیشتی بنزین و یارانه نقدی به حساب سرپرست خانوار‌ها واریز می‌شود.

کد خبر: ۱۰۱۶۵۹
۱۵:۱۹ - ۳۱ تير ۱۴۰۰

پول و چک پول بانکی

دیدارنیوز - ۱۰ درصد باقی مانده سود سهام عدالت و معوقات فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی دو پرداختی بود که قرار بود در تیرماه انجام شود که با خلف وعده مسئولین مواجه شد. از آنجایی که در مردادماه دولت تغییر می‌کند، بعید است این پرداختی‌ها در ماه آینده نیز انجام شود و فعلا مشمولان منتظر آن نباشند.

اولین پرداختی مردادماه

اولین واریزی که احتمالا طبق روال دو سال اخیر دهم مردادماه واریز خواهد شد، یارانه معیشتی بنزین خواهد بود. این ۲۱‌امین مرحله واریز یارانه نقدی معیشتی بنزین است. مبلغ آن بسته به تعداد افراد خانواده متفاوت است. خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های ۲ نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های ۳ نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های ۴ نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های ۵ نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند.

این یارانه برای حدود ۱۸ میلیون خانوار معادل حدود ۶۰ میلیون نفر واریز می‌شود. اما از این ۱۸ میلیون خانوار حدود ۷ میلیون یعنی نزدیک به ۴۰ درصد مشمول مرحله دوم وام یک میلیونی کرونا شده‌اند. از یارانه معیشتی بنزین این ۷ میلیون خانوار ۳۵ هزار تومان به عنوان قسط وام کرونا کسر خواهد شد. این هشتمین قسط این وام است و ۲۲ قسط دیگر آن باقی خواهد ماند.

از این رو مثلا اگر یک خانواده ۴ نفره وام دوم یک میلیون تومانی را دریافت کرده باشد در حال حاضر تنها ۱۳۷ هزار تومان یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کند. این مبلغ برای یک خانواده ۳ نفره به ۱۰۳ هزار تومان می‌رسد.

دومین واریزی مردادماه

در چندین سال اخیر ۷۸ میلیون نفر از جمعیت کشور بیستم هر ماه یارانه نقدی دریافت می‌کنند. مبلغ آن برای هر نفر ۴۵۵۰۰ تومان است.

با این حال در ماه‌های اخیر این مبلغ کمتر به حساب غلب خانوار‌های یارانه بگیر واریز می‌شود چراکه قست وام اول کرونا که یک میلیون تومان و با سود ۴ درصد بود از حساب این خانوار‌ها کسر می‌شود. سال گذشته در اولین مرحله به ۲۱ میلیون خانواری که وام یک میلیون تومانی کرونا پرداخت شد.

اقساط این وام نیز که به حدود ۸۷ درصد جمعیت یارانه بگیر پرداخت شده، ۳۵ هزار تومان است و از مبلغ یارانه سرپرست خانوار کسر می‌شود. مردادماه ۱۴‌امین مرحله کسر این اقساط است و ۱۶ قسط آن باقی می‌ماند.

بر این اساس یک خانواده ۴ نفره به ۱۴۷ هزار تومان و یک خانواده ۳ نفره حدود ۱۰۱ هزار تومان در یارانه نقدی دریافت می‌کند.

این یارانه اولین پرداختی نقدی در دولت جدید است. یعنی در حالی که کمتر از یک هفته از شروع دولت رئیسی می‌گذرد این یارانه باید پرداخت شود، باید دید که آیا تغییر دولت ممکن است موجب تاخیر در پرداخت یارانه نقدی شود؟

از واریز باقی‌مانده سود سهام عدالت چه خبر؟

بالاخره مرحله دوم پرداخت سود سهام عدالت در تیرماه انجام شد. بر این اساس تا کنون حدود ۹۰ درصد سود سهام عدالت پرداخت شده است و ۱۰ درصد آن باقی مانده است. مبلغ آن برای سهامداران ۵۳۲ هزار تومانی حدود ۲۰ هزار تومان و برای دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود ۳۷ هزار تومان است.

با این حال به نظر نمی‌رسد فعلا از پرداخت این مبلغ خبری باشد، چراکه مسئولین بورس اعلام کرده‌اند که فعلا از این پرداختی خبری نیست. در ثانی در میانه‌های مردادماه دولت تغییر می‌کند، از این رو تقریبا واریز این مبلغ در روز‌های باقی مانده دولت دوازدهم و اولین روز‌های دولت جدید تقریبا غیرممکن است.

معوقات فروردین بازنشستگان در کما؟

در این میان قرار بود همزمان با پرداخت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در تیرماه معوقات فروردین ماه ان‌ها نیز واریز شود. ظاهرا، اما در تیرماه باز هم مسئولین خلف وعده کردند و این پرداختی انجام نشد، از این رو پرداخت این مبلغ به مردادماه موکول شد.

اما از آنجایی که شروع پرداخت حقوق مردادماه بازنشستگان از ۲۰‌ام هر ماه آغاز می‌شود و در ۲۰‌ام مرداد تنها چند روز از شروع دولت بعدی می‌گذرد، از این رو بعید است در عرض چند روز دولت سیزدهم برنامه‌ای برای واریز این مبلغ داشته باشد.

کل این مبلغ حدود ۲ هزار میلیارد تومان می‌شود و ظاهرا تامین اجتماعی برای تهیه این مبلغ با مشکل مواجه است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
0
0
نميدانم چراهروقت نوبت حق وحقوق ما بازنشستگان وكارگران ميرسد دولت به فقر وتنگدستى وذلت ميافتد ولى حقوقها نجومى خودرا ناديده ميگيرد
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی