تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

دو گزینه پیش‌روی لبنان پس از کنارکشیدن حریری

یک کارشناس مسایل منطقه می‌گوید: با توجه به رایزنی میشل عون با برخی از رهبران احزاب در لبنان، تصمیمات به سمت معرفی یک شخصیت فراجناحی و غیروابسته برای تشکیل کابینه در جریان است.

کد خبر: ۱۰۱۱۴۶
۰۹:۴۸ - ۲۸ تير ۱۴۰۰

دو گزینه پیش‌روی لبنان پس از کنارکشیدن حریری

دیدارنیوز - حسن هانی‌زاده با اشاره به تحولات لبنان و انصراف سعد الحریری برای تشکیل کابینه گفت: اقدام حریری یک حرکت تاکتیکی مخرب است که به نظر می‌رسد برخی جریان‌های داخلی در لبنان و برخی کشورهای فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای در این حرکت نقش داشتند.

وی ادامه داد: در 9 ماه گذشته میشل عون، سعد حریری را مسوول تشکیل کابینه کرد اما حریری تلاش کرد کابینه‌ای یک دست اما در تقابل با جریان مقاومت تشکیل دهد که این رویکرد با مخالفت میشل عون مواجه شد چرا که برخی از افراد معرفی شده در تقابل با جبهه مقاومت بودند.

این کارشناس مسایل منطقه اظهار کرد: سعد حریری تلاش کرد تا کابینه‌ای وابسته به جریان المستقبل را شکل دهد این در حالی است که مقاومت لبنان تقریبا نیمی از کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد از این رو طبیعی است که باید در ساختار قدرت هم سهم مشخص داشته باشد اما سعد حریری بنا بر اصرار عربستان و آمریکا تلاش کرد مخالف این رویکرد و واقعیت طبیعی در لبنان رفتار کند. در عین حال اختلافات داخلی بعد از چندین دور مذاکره سعد حریری با نبیه بری و میشل عون با شکست مواجه شد و او در اقدامی سعی در انصراف از معرفی کابنیه کرد.

هانی‌زاده گفت: الان دو راه پیش روی میشل عون است؛ یا سعد حریری را مجدد مامور تشکیل کابینه کند و با خواسته وی برای معرفی افرادی که اعلام کرده و مدنظرش است، موافقت کند یا شخصیت دیگری را مسوول تشکیل کابینه کند، ولی سعد حریری پس از انصراف از معرفی کابینه مردم را به کف خیایان کشاند تا با فشار و بحران سازی به اهداف خودش برسد. الان لبنان وارد یک بحران سیاسی جدید شده است که اگر آن را مدیریت نکنند ابعاد وسیعی با توجه به مشکلات اقتصادی و کرونایی پیدا می کند.

این کارشناس مسایل منطقه اظهار کرد: به نظر می‌آید با توجه به رایزنی میشل عون با برخی از رهبران احزاب داخلی، باید یک شخصیت غیرسیاسی که در مقابل جبهه مقاومت نباشد و از سویی وابسته به احزاب هم نباشد و سهم خواهی کمتری کند و بتواند اوضاع اقتصادی را نیز مدیریت کند، مسوول تشکیل کابینه معرفی شود.
وی تاکید کرد که ادامه این وضعیت یک خلا سیاسی در لبنان و به نفع رژیم اسراییل و آمریکا خواهد بود.


منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی