تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

نوع عربستانی ازدواج سفید هم به بازار آمد!

افزایش نسبت دوشیزه ها، بی رغبتی جوانان از ازدواج و بالا رفتن مهریه و هزینه ازدواج و افزایش آمار طلاق از جمله دلایلی هستند که سبب گسترش ازدواج «مسیار» در عربستان سعودی شده است؛ برخی این نوع ازدواج را جنایت بزرگی علیه زنان می‌دانند.

کد خبر: ۱۰۱۱۳۲
۰۹:۰۷ - ۲۸ تير ۱۴۰۰

 ازدواج سفید به سبک عربستانی ها

دیدارنیوز ـ تارنمای «الخلیج اونلاین» در گزارشی به قلم «یوسف حمود» نوشت، ازدواج «مسیار» ازدواج و اصطلاحی اجتماعی است که در دهه اخیر در برخی کشور‌های عربی خلیج فارس و در راس آن عربستان رواج یافته است که ازدواجی تقریبا بدون پایبندی به تعهدات زناشویی مرسوم است و معمولا پنهانی انجام می‌شود. این ازدواج در بین مردانی رواج دارد که قادر به تامین هزینه‌های سنگین ازدواج نیستند.

برای این نوع ازدواج غیرقانونی اخیرا از سایت‌ها و اپلیکشن‌های دوست یابی در کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس استفاده می‌شود. این نوع از ازدواج با وجود شیوع آن در عربستان هنوز هم به طور پنهانی انجام می‌شود و برای افراد شرم آور است. با این حال، چنینی رابطه‌ای مورد علاقه برخی زنان و زوج‌هایی است که موفق به ازدواج رسمی نشده اند و آن‌ها می‌خواهند برای روابط جنسی خود پوششی مذهبی و شرعی بیابند. از نظر برخی زنان، ازدواج مسیار به عنوان راه فراری شرعی برای لذت بردن در زندگی مجردی یا فرصتی برای شروع رابطه جدید پس از طلاق یا مرگ همسر است.

به نوشته تارنمای الخلیج اونلاین، اندیشمندان عربستان معتقدند که علت شیوع این نوع ازدواج، افزایش نسبت دوشیزه‌ها و چشم پوشی جوانان از ازدواج و بالا رفتن مهریه، بالا رفتن هزینه ازدواج و افزایش آمار طلاق و افزایش سفر افراد به کشور‌های دیگر است؛ برخی خانواده‌ها برای حمایت از دختران خود در برابر روابط حرام به این نوع ازدواج پناه می‌برند.

ازدواج مسیار از سال ۱۹۹۶ رواج پیدا کرد در آن زمان مفتی سعودی که بالاترین مقام دینی در عربستان بود با فتوای دینی رسمی به این نوع ازدواج جنبه شرعی بخشید. اما بسیاری از افراد در شرعی بودن آن تردید دارند و آن را مخالف مبانی اساسی ازدواج در اسلام می‌دانند.

در فوریه سال ۲۰۱۹، اما «عبدالله المنیع» عضو هیات علمای ارشد عربستان ازدواج میسار را درست به شمار آورد و گفت که این نوع ازدواج دارای شرایط و ارکان ازدواج است.

طبق گزارش فوق، این نوع ازدواج مشکلات بسیاری به دنبال دارد، زیرا زنان قادر به تحمل پیامد‌های آن از جمله فرزند آوری و همچنین مخالفت مردان با پذیرش این نوع فرزندان نیستند. فعالان مسائل اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی هم از ادامه ازدواج مسیار انتقاد می‌کنند و این نوع ازدواج را جنایت بزرگی علیه زنان به شمار می‌آورند. «موسی آل سعود» فعال مسائل اجتماعی درباره این نوع از ازدواج می‌گوید این ازدواج نادیده گرفتن حقوق زن و فرزندان آن است و گزینه نامطلوبی است که شرایط اجتماعی وی را به آن مجبور کرده است.

روزنامه «الوطن» عربستان در این باره نوشت مدت این ازدواج ۲ هفته تا ۶۰ روز است و پس از بروز اختلاف این نوع ازدواج به طلاق می‌کشد. هنوز هم موضع جامعه درباره ازدواج مسیار با تعارض‌هایی همراه است. عده‌ای ادعا می‌کنند که دین اسلام آن را در شرایطی مشخص تایید کرده است و عده‌ای دیگر با آن مخالف هستند و می‌گویند شیوع سرّی این نوع ازدواج پیامد‌های گسترده‌ای را برای جامعه سعودی به دنبال دارد.

منبع: تحریریه
برچسب ها: ازدواج سفید
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی