تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

کشف تنبوشه‌های سفالی دوره صفوی در قزوین/ یافته‌هایی از جنس دورریز

درحالی که خبر‌ها از کشف یافته‌های باستان‌شناسی در قزوین حکایت دارند که متعلق به مکان دیگری‌اند، مسئول باستان‌شناسی استان قزوین به نکات دیگری اشاره دارد و سرپرست هیأت کاوش از تغییراتی که در دوره پهلوی اعمال شده سخن گفت.

کد خبر: ۱۰۱۱۰۵
۱۸:۰۰ - ۲۷ تير ۱۴۰۰

کشف تنبوشه‌های سفالی در قزوین

دیدارنیوز ـ سبزه میدان (میدان آزادی)، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فضای شهری قزوین محسوب می‌شود که در گذشته بخشی از محدوده دولتخانه صفویه، در زمان پایتختی این شهر بود. در زمان پهلوی نیز این محوطه باغی بود که به دلیل ساخت جاده تغییراتی در آن رخ داد.

حمزه کریمی (سرپرست هیأت باستان‌شناسی) دراین خصوص گفت: در زمان پهلوی برای آنکه بتوانند به خیابان طالقانی دسترسی داشته باشند باید باغی که اکنون بخشی از آن سبزه میدان است را دور می‌زدند، برای آنکه این کار را انجام ندهند از وسط باغ برشی ایجاد و جاده را احداث کردند و آن سوی جاده را تبدیل به پارک کردند که امروزه سبزه میدان قزوین است.

او ادامه داد: در دوره پهلوی برای آنکه بتوانند پارک، فواره‌ها و حوض را درست کنند از آنجایی که سطح این بخش پایین‌تر بود درصدد ریختن دورریز‌ها و… در این بخش برآمدند. از آنجایی که در دوره پهلوی تخریب‌های فراوانی در قزوین اتفاق افتاده، بیشتر این دورریز‌ها به این بخش از شهر منتقل شد تا همسطح‌سازی انجام گیرد.

کریمی تصریح کرد: یافته‌های باستان‌شناسی در تپه‌های باستانی مربوط به زندگی انسان‌هایی است که سال‌ها قبل در آنجا بودند چراکه خانه و محله آن‌ها باقی مانده، اما این بخش از شهر قزوین در گذشته باغ بود و تغییر کاربری داده شده و بسیاری از دورریزهایشان را به این بخش منتقل کرده‌اند از این رو لایه‌های کاوش شده در محدوده سبزه میدان قزوین که در آن‌ها مواد فرهنگی از قبیل سفال، استخوان و دیگر یافته‌ها به دست آمد هیچ کدام از نوع نهشته فرهنگی برجا نیستند و در نتیجه جابجایی از مکانی به مکان دیگر حمل شده‌اند.

سرپرست هیأت کاوش تصریح کرد: تنها یافته‌هایی که از کاوش در محدوده سبزه میدان بدست آمد و متعلق به این مکان است، یک مسیر انتقال آب است که با استفاده ازتنبوشه‌های سفالی و آجر ساخته شده. چراکه در گذشته در باغات شاهد مسیر‌های انتقال آب بودیم که اکنون نیز آثار تنبوشه‌ها باقی مانده. این یافته‌ها نیز نهایتا متعلق به دوره صفوی است.

کشف ظروف و استخوان حیوان

محمدرضا عسگری (مسئول باستان‌شناسی استان قزوین) نیز درخصوص این کاوش به ایلنا گفت: یافته‌های جدید در سبزه میدان در خاک دست نخورده بدست آمد درحالی که لایه‌های بخش کناری این کاوش، جابه جا شده و بهم خورده است.

او درخصوص کشف سفال و استخوان در این محوطه گفت: سفال‌های شکسته که احتمالا ظروف مصرفی مردم شهر بوده و استخوان حیوانات بدست آمد که داده‌های مطالعاتی است. تدفین در این بخش انجام نشده و این استخوان‌ها از بخش دیگری به این مکان منتقل شده‌اند. سر چپق نیز در این بخش پیدا شده است.

منبع: ایلنا
برچسب ها: آثار تاریخی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی