تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

ماجرای خلق اوستا و عبدلی/ انصافی: ۷ کتاب درباره سیاه‌بازی نوشته‌ام

بازیگر نقش عبدلی در طنز «اوستا و عبدلی» گفت: تئاتر و سیاه‌بازی ریشه در دوره اشکانیان دارد و تلاش کرده‌ایم ارزش نمایش ایرانی را تبیین کنیم. ۷ کتاب نوشته‌ام که اولین آن «سیاه‌بازی از دیدگاه یک سیاه‌باز» است.

کد خبر: ۱۰۰۹۲۵
۱۷:۴۹ - ۲۶ تير ۱۴۰۰

جوا  انصافی ماجرای خلق اوستا و عبدلی

دیدارنیوز ـ پنجمین قسمت از برنامه گفتگو محور «شب نشینی» با اجرای محمد سلوکی، روی آنتن شبکه جام جم رفت. در ابتدای برنامه مجری «شب نشینی» دقایقی را به بیان افتخارات مرحوم حمیدرضا صدر پرداخته و درگذشت او را تسلیت گفت. همچنین جواد انصافی پیشکسوت حرفه نمایش سیاه بازی به عنوان مهمان در این برنامه حضور داشت.

انصافی در این برنامه گفت: آموزش جزو وظایف ما است؛ تئاتر و سیاه بازی ریشه در دوره اشکانیان دارد حتی در داستان‌های ناصرالدین شاه هم این تئاتر را داشته ایم. تلاش کرده ایم ارزش نمایش ایرانی را تبیین کنیم. ۷ کتاب نوشته ام که اولین آن «سیاه بازی از دیدگاه یک سیاه باز» است.

وی در تعریف یکی دیگر از روش‌های تئاتر اظهار داشت: کسبیه خوانی نوعی از خوانش با اشعار جالب و ریتمی قابل توجه بود که برخی کسبه که علم به روانشناسی داشتند از آن استفاده کرده و مشتری را جذب کسب و کار خود می‌کردند حتی بعضی مواقع جنبه طنز داشته است.

انصافی گفت: خانواده ما مذهبی بودند، در رستم آباد و اختیاریه و منطقه پاسداران به دنیا آمدم، ولی از ۶ سالگی برای بچه‌ها قصه می‌گفتم. از سال ۵۰ به صورت حرفه‌ای کار نمایش را آغاز کردم و در نوجوانی تلاش می‌کردم که نوع نمایش ایرانی را برای مردم واضح‌تر از قبل کنم. تا سال ۵۳ به خودم اجازه نمی‌دادم لباس سیاه بازی را بپوشم، چون نمی‌توانستم آن را تجزیه و تحلیل کنم. اولین نمایش سیاه بازی سال ۵۴ با دو سیاهه مرد و زن روی صحنه رفت تا نشان دهم این دو موجود مکمل هم هستند.

وی درباره شغل اصلی خود توضیح داد: بازنشسته مخابرات هستم. هیچ گاه کارمند هنر نشدم و آن را به خاطر دلم کار می‌کردم و میخواستم جایی غیر از هنر منبع درآمد داشته باشم تا در قید و بند پول هنرمند نشوم و برای هنر حتی از جیبم هم مایه گذاشتم.

پیشکسوت تئاتر کشور گفت: ۱۲ کشور جزو ایران باستان بوده‌اند و برای پروژه تحقیقاتی نوروز با همسرم ۵ سال به کشور‌های اطراف سفر کردیم. به نتیجه خوبی هم نرسیدیم. اصل نوروز در ایران و بر مبنای شادی و شعف است به همین دلیل همه نوروزخوان‌ها در راستای شادی می‌خوانند. در شبکه جام جم هم برنامه آفتاب مهربانی را کار می‌کردیم. برنامه بابا عبدلی بر پایه نمایش‌های سیاهی بود. بعد از گسترش آن برنامه‌ای با عنوان «بعد از خبر» را ساختیم.

انصافی درباره تغییرات سیاهه خوانی به نسب دوران گشته افزود: گاهی نمایش ما با فضای مجازی بروز می‌شود، اما همچنان شخصیت پردازی ارباب هست. یک سری فضا‌های پادشاهی سر جای خود هست، اما فضا‌های خانوادگی را می‌توانیم عوض کنیم.

وی درباره سوال مجری «شب شینی» که پرسیده بود کدام بخش کار برایش خنده دار‌تر و جذاب‌تر است ادامه داد: معمولا، چون در نوشتن تنبل هستم داستان‌های ذهنی خودم را می‌گوشم خانمم آن‌ها را می‌نویسد و خیلی وقت‌ها دوتایی می‌خندیم زیباترین قسمت‌ها نامه وارونه یا تومار وارونه است که بازی کلامی در آن صورت می‌گیرد.

انصافی در پایان اشاره کرد شاد کردن مردم جزو وظایف ماست. مردم لازم دارند شاد باشند اگر روحیه شان را از دست بدهندد دیگر ابعاد جامعه هم به مشکل بر می‌خورد. برای افزایش شادی مردم ده سال است نمایش جدی بازی نمی‌کنم برای اینکه دوست دارم مردم شاد باشند.

منبع: فارس
برچسب ها: تلویزیون
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی