تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

عضو جبهه اصلاحات: اصلاحات به روحانی باخت

سخنگوی انجمن اسلامی معلمان درباره شرایط اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات اردیبهشت ۱۴۰۰ و برنامه جریان اصلاحات برای آینده سیاسی خود به دیدارنیوز گفت: در حال آسیب شناسی جبهه اصلاحات هستیم که چکار باید کرد که جبهه اصلاحات را با ساز و کاری جدید سازماندهی کنیم. این آسیب شناسی در قالب نشست‌های هفتگی جبهه انجام می‌شود که در ایام انتخابات به صورت هفتگی برگزار می‌شد که استمرار دارد.

کد خبر: ۱۰۰۸۵۷
۱۱:۴۸ - ۲۷ تير ۱۴۰۰

عضو جبهه اصلاحات: جلسات آسیب‌شناسی هفتگی جبهه اصلاحات برگزار می‌شود/کارگزاران از جبهه اصلاحات طرد نشده است

دیدارنیوز
ـ اسفندیار عبداللهی: صفر اسلامی، سخنگوی انجمن اسلامی معلمان در رابطه شرایط و آخرین اقدامات جبهه اصلاحات ایران به دیدارنیوز گفت: با توجه شرایط پیش آمده در بحث انتخابات و اختلاف نظرهایی که در جبهه اصلاحات درحمایت از کاندیدای خاص  پیش آمد، شاهد تصمیم واحد جبهه اصلاحات نبودیم.

وی افزود: در حال آسیب شناسی جبهه اصلاحات هستیم که چکار باید کرد که این جبهه را با ساز و کاری جدید سازماندهی کنیم. این آسیب شناسی در قالب نشست‌های هفتگی جبهه انجام می‌شود که در ایام انتخابات به صورت هفتگی برگزار می‌شد و این نشست‌های هفتگی بعد از انتخابات هم استمرار دارد.

این فعال اصلاح طلب درباره علل و عوامل افول و رکود جریان اصلاحات اظهار کرد: معتقدم عدم پایبندی برخی احزاب و اشخاص اصلاح طلب به چارچوب‌ها و استراتژی‌هایی که هم قبلا در شورای سیاست گذاری برنامه ریزی شده بود و هم بعد از ایجاد جبهه اصلاحات، یکی از مهم‌ترین دلایل این رکود و سبب عدم انسجام میان اصلاح طلبان شد. یک دلیل بلند مدت هم این بود که جریان اصلاحات به جای جامعه محوری سمت و سوی قدرت محوری به خود گرفته بود. در حوادث و اتفاقاتی که در بزنگاه‌های تاریخی -مانند حوادث سال‌های ۹۶ و ۹۸ – اصلاح طلبان نتوانستند موضعی همراه و در مسیر مردم اتخاذ کنند و انفعال نشان دادند.

وی ادامه داد: خود این انفعال باعث شد، به مرور زمان مردم از اصلاح طلبان دوری کنند. دلیل سومی هم که وابسته به موضع بخشیِ برخی اصلاح طلبان که استراتژی همیشگی آن‌ها ماندن در قدرت به هر قیمتی است، انتخاب و حمایت از حسن روحانی در سال‌های ۹۲ و ۹۶ بود. این اشتباه بزرگی بود. روحانی ضمن اینکه اصلاح طلب نبود، بلکه یک چهره امنیتی، وابسته از مدیران نهاد‌های امنیتی بود. اصلاح طلبان پشت او قرار گرفتند و او هم خواسته یا ناخواسته به گونه‌ای پیش رفت که امروز شاهد نتایج آن هستیم، به این معنی که باید گفت اصلاحات به روحانی باخت.

سخنگوی انجمن اسلامی معلمان درباره ارتباط قهر مردم با صندوق رای و عبور آن‌ها از اصلاح طلبان گفت: این تصور که مردم برای همیشه با صندوق رای قهر کرده‌اند، درست نیست. در گذشته هم قهری گرچه کم رنگتر از این دوره، را از سوی مردم داشتیم. اولین پیام عدم استقبال مردم در انتخابات ۱۴۰۰ این بود که به جریان‌های درون هشدار دهند که ما تا زمانی به صندوق اعتماد می‌کنیم که شما به تعهداتی که نسبت به مردم دارید پایبند باشید.

وی اظهار کرد: زمانی که مردم متوجه شدند از فرایند صندوق رای گره‌ای از مشکلات آن‌ها باز نمی‌شود، دچار سرخوردگی و ناامیدی از مکانیسم انتخابات شدند؛ لذا اگر اصلاح طلبان بتوانند در ادامه مسیر به مردم اطمینان دهند که پیام آن‌ها دریافت شده است و با همین پیام مردم را قانع کنند که سمت و سوی جدید، برای تحقق مطالبات مردم است. به مردم اطمینان دهند که اگر ما هم متوجه ناکارآمدی صندوق رای شویم با شما هستیم، شرایط افکار عمومی نسبت به جریان اصلاحات تغییر خواهد کرد.

عضو مجمع عمومی جبهه اصلاحات با بیان اینکه بخشی از قهر مردم نیز متوجه حاکمیت است، عنوان کرد: حاکمیت باید کاری کند که قهر مردم با صندوق را آشتی دهد.

اسلامی در مورد احتمال جایگزین شدن جریان و واژه جدید به جای اصلاح و اصلاح طلبی گفت: اصلاح طلبی واژه سوخته‌ای نیست. اصلاح طلبان نتوانستند بر مدار اصلاحات واقعی و جامعه محور، کار را خود را پیش ببرند و ممکن است تاریخ مصرف تعدادی از اصلاح طلبان منقضی شده باشد. اما اصلاحات جریانی ریشه دار است که در بطن تاریخ ایران جاری است و کسی نمی‌تواتند اصلاحات را حذف کند. اصلاحات همواره ریزش و رویش داشته، ولی همیشه حضور داشته است.

وی بیان کرد: اصلاحات باید خود را بازآفرینی کرده و اشکالات خود را شناسایی و رفع کند و از جهتی پیام مردم را هم بگیرد. اصلاحات زنده و پویا خواهد شد و می‌تواند با پشتیبانی مردم با شکل و شمایلی جدید و با برنامه، مجدد عرصه مدیریت را از آن خود کند و مطالبات مردم را محقق کند.

سخنگوی انجمن اسلامی معلمان درباره نقش میرحسین موسوی و مهدی کروبی در آینده سیاسی کشور تصریح کرد: این عزیزان چهره‌هایی بودند که در گذشته اصلاحات پایگاه خاصی داشتند و در آینده هم می‌توانند محوریت داشته باشند. ممکن است با توجه به موضعی که آقای کروبی در انتخابات ۱۴۰۰ گرفت جایگاه او مقداری متزلزل شده باشد، ولی جایگاه خود را از دست نداده است. اگر شجاعت اعتراف به اشتباه را داشته باشیم، هیچ بن بستی برای شخصیت‌های سیاسی وجود ندارد.

وی درباره شرایط جدید حزب کارگزاران سازندگی در جلسات جبهه اصلاحات عنوان کرد: کارگزاران هنوز به عنوان عضو جبهه اصلاحات فعال است، ولی نگاه و نظر خود را دارند. آنها تا امروز اعلام نکرده اند که در درون جبهه اصلاحات نیستند و از طرفی هم جبهه اصلاحات حزب کارگزاران نظر جدیدی اعلام نکرده است. امیدواریم در ادامه بین کارگزاران و بطن جبهه اصلاحات نقاط مشترکی برسیم مگر آنکه دوستان کارگزاران مسیر مستقلی را انتخاب نمایند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی