تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

مردان «میراث» رئیسی؛ چه کسی سکاندار «گردشگری» می‌شود؟

روح‌الله احمدزاده کرمانی، حرمت الله رفیعی، محمدرضا دشتی و محسن منصوری نام‌هایی هستند که برای تصدی سمت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ایران مطرح شده‌اند. گزارش نسرین نیکنام نگاهی دارد به سوابق آن‌ها و وضعیت این وزارتخانه.

کد خبر: ۱۰۰۵۶۳
۱۹:۰۴ - ۲۳ تير ۱۴۰۰

گزینه های وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: در حالیکه هیچ کدام از کاندیدا‌های ریاست جمهوری دولت سیزدهم در مناظره‌های خود اشاره‌ای به مشکلات و خلع‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نکردند، اما انتخاب فردی با سابقه آشنایی با حوزه‌های این وزارتخانه می‌تواند، این کشتی به گل نشسته که کرونا هم در دو سال گذشته تیشه به ریشه آن زد را از شرایط بحران زده کنونی نجات دهد.

با شیوع کرونا در جهان صنعت گردشگری بیشترین آسیب را دید که ضرر آن دامن همه کشور‌ها به ویژه کشور‌هایی که از این طریق کسب درآمد می‌کردند را گرفت و طبق آخرین آمار جبران ضرر چند ده میلیارد دلاری نیازمند زمان و برنامه ریزی است.

به گفته کارشناسان و متخصصان، صنعت گردشگری در ایران هم با ضرر ۳۰ هزار میلیارد تومانی مواجه شد همین موضوع کافی است که کار سید ابراهیم رئیسی برای انتخاب وزیری که بتواند راه نجاتی برای صنعت شکست خورده گردشگری پیدا کند را سخت تر کند، از این رو تا به امروز چهار گزینه احتمالی روح الله احمدزاده کرمانی، حرمت‌الله رفیعی، محمدرضا دشتی و محسن منصوری برای کسب کرسی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معرفی شدند و دوست داران و فعالان حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری انتظار دارند فردی سکان این وزارتخانه را به عهده بگیرد که بتواند با برنامه ریزی شرایط این وزارتخانه را از سکون به حالت تحرک در آورد.


بیشتر بخوانید:از کلانتری تا جهانپور؛ همه چیزمان به همه چیزمان می‌آید!


کم سابقه کم تخصص!

از میان گزینه‌های احتمالی رئیس جمهور منتخب تنها دو نفر از این افراد در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری دستی بر آتش داشته و دارند؛ احمدزاده کرمانی که این تجربه را مدیون ریاست ۹ ماهه اش بر سازمان میراث فرهنگی است و حرمت الله رفیعی هم که در حال حاضر ریاست انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران را به عهده دارد.

و اما محمد رضا دشتی اردکانی یه گام عقب‌تر از احمد زاده کرمانی و حرمت الله رفیعی است و سابقه‌ای در کسب پست‌های مدیریتی در وزارت میراث فرهنگی نداشته و در حال حاضر بر فراکسیون گردشگری مجلس ریاست می‌کند و محسن منصوری تنها سابقه فعالیت در حوزه آموزش و پرورش را در کارنامه کاری خود دارد و تاکنون نه مستقیم و نه غیر مستقیم با هیچ یک از حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت مشترکی نداشته است.

روح الله احمد زاده کرمانی از استانداری فارس تا تدریس در دانشگاه آزاد

پرسابقه‌ترین فرد این جمع احمدزاده کرمانی است، او تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی و دکترای خود را در رشته مدیریت رسانه در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران به پایان رساند.او سال ۹۰ و در دولت احمدی نژاد دو پست مدیریتی مهم دریافت کرد؛ ریاست سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استانداری فارس. اگر او به عنوان وزیر معرفی شود شاید بتوان او را در دسته وزرای جوان دولت سیزدهم جای داد، زیرا او متولد ۱۳۵۷ است.

جالب است بدانید که ریاست او بر سازمان میراث فرهنگی تنها ۹ ماه بود او اردیبهشت ۹۰ به سازمان میراث فرهنگی رفت و دی ماه همان سال به دلایل نامعلومی استعفا داد و سید حسن موسوی جایگزین او شد.این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ پست‌های مشاور وزیر و عضو شورای معاونان وزارت کشور، ریاست کمیته راهبردی آموزش و ریاست شورای پژوهشی وزارت کشور و ریاست مرکز مطالعات، تحقیقات و آموزش وزارت کشور را در کارنامه خود دارد. او در اسفندماه سال ۱۳۸۷ از دانشکده خبر به وزارت کشور نقل مکان کرد.احمد زاده کرمانی اکنون عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قیامدشت است و با درجه استادیاری تدریس می‌کند.


بیشتر بخوانید:زیباترین سواحل ایران


سایر کاندیدا‌ها

در جست و جوی زیاد برای پیدا کردن سابقه سایر کاندیدا‌های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مورد محمدرضا دشتی اردکانی فقط به حضور او در مجلس در کسوت نماینده اردکان و رئیس فراکسیون گردشگری رسیدیم و هیچ سابقه دیگری از او در بستر اینترنت وجود نداشت. همانطور هم که پیشتر اشاره شد حرمت الله رفیعی هم ریاست انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ثبت شده و در نهایت محسن منصوری همزمان وقتی احمد زاده کرمانی به ریاست سازمان میراث برگزیده شد او مسئولیت فرمانداری شهرستان ورامین را به عهده گرفت. در کارنامه کاری او معاونت مدیر کل حوزه وزارتی آموزش و پرورش، معاونت دبیر ستاد همکاری‌های وزارت آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه کشور و دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان به ثبت رسیده است. او مهندس مکانیک بوده و کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت آموزشی به پایان رسانده است.

ستاد آیت الله ابراهیم رئیسی ۹ کمیته اصلی برای بررسی صلاحیت نامزد‌های تصدی پست‌های کابینه تشکیل داده و موضوع وزارت گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی در کمیته فرهنگی آن ستاد بررسی می‌شود. در کمیته فرهنگی وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و علوم، تحقیقات و فناوری برنامه‌های خود را ارایه می‌کنند و باید دید در نهایت رئیس جمهور منتخب کدام یک از گزینه‌های مطرح را برای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مجلس معرفی می‌کند و آیا ممکن است هیچ کدام از این گزینه‌ها مطرح نباشد؟

اردشیر اروجی: سکان وزارت میراث فرهنگی باید دست افراد متخصص بیفتد

اردشیر اروجی، مدیر کل سابق برنامه‌ریزی سازمان وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفتگو با دیدار درباره وزرای پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید: باید افرادی که برای هدایت این وزارتخانه انتخاب می‌شوند متخصص باشند و در غیر اینصورت نتیجه مطلوبی نمی‌گیرند.

او یکی از دلایل تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت را حذف آدم‌های غیر متخصص می‌داند و می‌گوید: در یک دوره طولانی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حیاط خلوت دولت شده بود و هر کی از راه می‌رسید را برای ریاست این سازمان انتخاب می‌کردند، اما در حال حاضر شرایط فرق کرده و وزارت میراث فرهنگی نقش مهمی در معرفی ما به دنیا دارد از این رو فردی باید به عنوان وزیر انتخاب شود که آشنایی کاملی با هر سه حوزه میراث، گردشگری و صنایع دستی داشته باشد.

او با تاکید بر اینکه انتخاب وزیر میراث فرهنگی را سیاسی نکنید، می‌افزاید: نقش وزیر میراث فرهنگی در معرفی ایران به نسل آینده و جهانیان بسیار مهم است و انتخاب چنین فردی نباید مانند گذشته "زینت المجلس" باشد.

به گفته اروجی وزیر میراث فرهنگی باید برای توسعه و پیشرفت هر سه حوزه این وزارتخانه برنامه مدون و رو به جلو داشته باشد تا موفقیتی که از خیلی سال‌ها قبل حاصل نشده را اجرایی کند.

مدیر کل سابق سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نبود یک برنامه درون گرا را از نقطه ضعف‌های بزرگ وزارت می‌داند و می‌گوید: کارشناسان میراث فرهنگی سال هاست که به همه مدیران و روسای این وزارتخانه تاکید کردند که باید با بهره گیری از سند بالادستی و سیاست‌های مدون شده توسط مقام معظم رهبری برنامه‌های وزارت را از صرف برون گرا بودن به توسعه درون گرایی با نگاه به برنامه‌های برون گرا هدایت کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
مهدی حبیب زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
1
1
خدا کند احمدزاده کرمانی در اندیشه آقای رییسی نباشد... ایشان در اخرین عملکردش به عنوان شهردار شهر الوند یکی از شهرهای استان قزوین خاطره ناخوشی از مدیریت اسفبارش به عنوان نخبه به جا گذاشت که هیچ وقت یادمان نمی رود... وقتی او را به عنوان شهردار انتخاب کردند همه گفتند چه شود که معاون رییس جمهور شد شهردارمان! اما چشمتان روز بد نبیند که با ادعاهای دهان پر کن آمد و بدبختی و بیچارگی را برایمان به جا گذاشت و فرار کرد و رفت!!
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی