تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

همزمانی پریود و بارداری شدنی است؟

پاسخ کوتاه به این سوال، خیر است. برخلاف ادعا‌های زیادی که در این مورد وجود دارد، این امکان وجود ندارد که در عین حال که باردار هستید، دچار پریود هم بشوید.

کد خبر: ۱۰۰۴۶۰
۱۱:۳۸ - ۲۳ تير ۱۴۰۰

بارداری و پریود

دیدارنیوز - پاسخ کوتاه به این سوال، خیر است. برخلاف ادعا‌های زیادی که در این مورد وجود دارد، این امکان وجود ندارد که در عین حال که باردار هستید، دچار پریود هم بشوید.

در مقابل، این امکان وجود دارد که شما در طول مراحل اولیه بارداری یک سری ترشحاتی را از آلت تناسلی خودتان داشته باشید که معمولا به رنگ صورتی روشن یا قهوه‌ای تیره می‌باشد.

به عنوان یک قاعده سرانگشتی، در صورتی که خونریزی صورت گرفته برای یک پد یا قاعدگی کافی باشد، این مورد نشان دهنده احتمال عدم باردار بودن شما می‌باشد. در صورتی که تست بارداری شما مثبت باشد و خونریزی شدید داشته باشید، حتما به یک مراقب بالینی مراجعه کنید.

پریود در برابر حاملگی

پریود شما به صورت ماهیانه صورت می‌گیرد یا در زمانی صورت می‌گیرد که تخمک بارور شود. تخمک‌ها هر ماه یک بار از تخمدان منتشر می‌شوند. زمانی که آن‌ها بارور می‌شوند، تخمک به خارج از رحم می‌آید و از طریق واژن منجر به ایجاد خونریزی می‌شود.

خونریزی در طول یک پریود معمولی با میزان درد ناچیزی شروع می‌شود، ولی رفته رفته دردناک‌تر می‌شود و رنگ خون به رنگ قرمز تیره تبدیل می‌شود. همچنین در آخر دوره پریود، رنگ خون روشن‌تر می‌شود و مقدار خون کاهش می‌یابد.

تفاوت مابین قاعدگی و باردار بودن کاملا مشخص می‌باشد: در زمانی که شما باردار هستید، شما به هیچ وجه دچار پریود نخواهید شد. ولی این تفاوت در همه موارد کاملا مشخص نمی‌باشد.

به همین دلیل برخی از افراد ادعا می‌کنند که در حین حاملگی دچار پریود شده اند. بررسی‌های مربوط به “پریود بودن در حین حاملگی” بیشتر از طریق رسانه‌های اجتماعی، وبلاک‌ها و حتی تلویزیون‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند که برای مثال می‌توان به برنامه “من نمی‌دانستم که حامله هستم” اشاره کرد.

خونریزی یکی از علائم اخطار می‌باشد، ولی نشان دهنده یک مورد بدی نمی‌باشد. بعضی از افراد بعد از تجربه کردن ترشحاتی از واژن خودشان در طول دوره سه ماهه اولیه بارداری خودشان، نوزادان سالمی را به دنیا می‌آورند. در صورتی که شما در طول دوره بارداری دچار خونریزی شوید، این خونریزی به یک موردی غیر از قاعدگی مرتب مربوط می‌شود.

در حالت کلی، پریود‌ها فقط در شرایطی صورت می‌گیرند که شما دچار حاملگی نشده باشید. در مورد انواع مختلف خونریزی در طول دوره بارداری مطالعه کنید و در صورت نیاز با OB-GYN خوتان تماس بگیرید.

عوامل خونریزی در طول سه ماهه اول بارداری

بین ۱۵ تا ۲۵ درصد از افراد، در طول مراحل اولیه بارداری خودشان یک سری خونریزی‌هایی را تجربه می‌کنند. برخی از علل این خونریزی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

خونریزی مربوط به کاشت (کاشت تخمک در رحم)
تغییرات صورت گرفته در رحم
عفونت
حاملگی مولار (بارداری یک مورد دارای وزن غیرعادی و زیاد نسبت به یک جنین)
حاملگی اکتوپیک (حاملگی در خارج از رحم)
علائم اولیه سقط جنین
خونریزی مربوط به کاشت

این مورد در مراحل اولیه حاملگی صورت می‌گیرد. احتمالا شما در این مرحله یک آزمون بارداری را نداده باشید. این نوع از خونریزی در زمانی صورت می‌گیرد که تخمک باردار شده در داخل رحم کاشت می‌شود و معمولا زمان آن مربوط به دوره‌ای است که شما انتظار پریود شدن را دارید.

خونریزی کاشت در برخی مواقع با یک پریود اشتباه گرفته می‌شود، هر چند که خونریزی صورت گرفته به رنگ روشن یا نقطه‌ای می‌باشد.

این امکان وجود دارد که شما بعد از یک مدت کوتاه از حاملگی، همچنین یک سری خونریزی‌هایی را در نتیجه تغییرات در رحم تجربه کنید. در صورتی که این مورد ناشی از عفونت نباشد، جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

سایر عوامل

سایر موارد مربوط به خونریزی اولیه که می‌تواند نشان دهنده یک مشکل بالینی حاملگی باشد، عبارتند از:

عفونت‌ها
حاملگی اکتوپیک
حاملگی مولار
سقط جنین

همچنین این موارد می‌توانند همراه با موارد زیر صورت بگیرند:

گرفتگی عضلانی شدید یا درد شکمی
کمر درد
ضعف یا از دست دادن هوشیاری
خستگی
درد شانه
تب
تغییرات تخلیه واژنی
تهوع و استفراغ غیر قابل کنترل

همچنین خونریزی شدیدتر می‌باشد و همانند خونریزی نقطه‌ای نمی‌باشد. این مورد همانند یک پریود عادی می‌باشد.

ترس از حاملگی در دوره پریود
ترس از حاملگی در دوره پریود
علل خونریزی در طول دومین و سومین دوره سه ماهه بارداری

خونریزی بعد از سه ماهه اول بارداری نیاز به مراجعه به پزشک دارد. صرف نظر از اینکه خونریزی در دوره سه ماهه دوم یا سوم کم یا شدید باشد، یا اینکه همراه با یا بدون علائم دیگری صورت بگیرد، برای یک ویزیت اوژانسی حتما به یک پزشک مراجعه کنید.

برخی از علل رایج خونریزی در طول دوره بارداری می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

دوره زایمان یا دوره پیش از زایمان یا گشاد شدن دهانه رحم
سقط جنین
لایه پوششی جنین
جدا شدن جنین
پاره شدن رحم (در موارد محدود)
لایه پوششی رگ‌ها (در موارد محدود)
دوره پیش از زایمان

این مورد اشاره به هر نوع تولدی دارد که قبل از هفته ۳۷ ام صورت می‌گیرد. برخی از افراد قبل از دوره پیش زایمانی، یک سری علائمی را تجربه می‌کنند که شبیه یک پریود می‌باشد؛ همچنین این افراد مقادیر زیادی از بلغم بدنشان را هم تخلیه می‌کنند.

در حالیکه ممکن است در دوره پیش از زایمان درد عضلانی هم احساس شود، ولی همچنین منجر به بروز انقباض هم می‌شود. علائم مربوط به دوره پیش از زایمان همچنین می‌تواند شامل موارد زیر هم باشد:

درد کمر
احساس فشار به سمت داخل واژن
تغییرات در تخلیه‌ها
لایه پوششی جنین

این مورد در زمانی صورت می‌گیرد که جنین در رحم کاشته می‌شود و نزدیک به دهانه رحم می‌باشد یا بر روی رحم می‌باشد. میزان خونریزی متغیر می‌باشد، ولی هیچ نوع علامت دیگری وجود ندارد. لایه پوششی جنین می‌تواند منجر به تاخیر یا پیشگیری از زایمان شود.

جدا شدن جنین

این مورد معمولا در چند ماه آخر بارداری صورت می‌گیرد. زمانی که جنین از رحم جدا می‌شود، معمولا منجر به خونریزی شدید و احتمالا درد شکمی و گرفتگی عضلانی می‌شود. شرایط سلامتی خاص، همانند فشار خون بالا، می‌تواند ریسک جدا شدن جنین را افزایش می‌دهد.

پاره شدن رحم

پاره شدن رحم به این معنا است که ماهیچه‌های رحم پاره یا جدا شوند. این مورد می‌تواند منجر خونریزی کنترل نشده شود. این مورد بیشتر در رابطه افرادی صورت می‌گیرد که در گذشته از طریق پاره کردن شکم زایمان کرده اند. هر چند که این مورد به ندرت صورت می‌گیرد، ولی معمولا در خطوط قدیمی موجود در رحم صورت می‌گیرد.

اکثر شرایطی که در دوره آخر حاملگی صورت می‌گیرند، منجر به بروز خونریزی و سایر علائمی می‌شود که مشابه با پریود می‌باشند، هر چند که این موارد مربوط به قاعدگی واقعی نمی‌باشند.

صحبت آخر

این امکان وجود ندارد که شما در حین بارداری بودن، پریود شوید. با این وجود، این امکان وجود دارد که شما در طول سه ماهه اول بارداری علائم مشابه با یک پریود را تجربه کنید. این علائم عبارتند از:

خونریزی واژنی (شفاف و کوتاه مدت)
گرفتگی عضلانی محدود
خستگی
التهاب پذیری
درد کمر محدود

تفاوت موجود عبارت از این است که این علائم مربوط به روش‌های آماده سازی طبیعی بدن شما برای حاملگی می‌باشد. در صورتی که هر یک از علائم بالا شدید باشند یا از بین نروند، یا شما در دوره سه ماهه دوم یا سوم باشید، یا هر دو مورد به صورت همزمان وجود داشته باشند، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در برخی مواقع مشخص کردن این مورد که آیا خونریزی نشان دهنده وضعیت بالینی اوژانسی می‌باشد یا نه، به سختی امکان پذیر است. به عنوان یک قاعده سرانگشتی، در صورتی که در هر مرحله از قاعدگی دچار خونریزی شوید، بیان کردن وضعیت خودتان به پزشکتان بهترین گزینه ممکن می‌باشد.

سوال از مشاوره آزاد جنسی:

اولین زمان برای آزمایش بارداری و گرفتن نتایج مثبت چه زمانی است؟

پاسخ

آزمایش‌های حاملگی خانگی یک سطحی از هورمون‌ها را اندازه گیری می‌کند که گونادوتروپین پرده بیرونی جنین انسانی [۵](HCG) در ادرار نامیده می‌شود.

معمولا ادرار، هورمون‌های قابل سنجش کمتری نسبت به خون دارد، به همین دلیل این امکان وجود دارد که در مراحل اولیه بارداری، آزمایش‌های ادرار دارای دقت مناسبی نباشند.

برخی از عوامل می‌توانند بر روی دقت آزمایش بارداری ادراری خانگی تاثیرگذار باشند که یک سری از آن‌ها عبارتند از: نوع آزمون یا برند، خطا در تفسیر نتایج، طول دوره زنانه، و مداخله سایر تشخیص‌ها یا روش‌های درمانی. بهترین زمان برای آزمون حاملگی خانگی عبارت از زمانی است که شما یک دوره قاعدگی را از دست می‌دهید.

با این وجود، حتی در اولین روز بعد از نداشتن پریود، یک سوم از زنان نتایج آزمایش حاملگی خانگی منفی داشتند. برخی از افراد قبل از دوره قاعدگی مورد انتظار، نتایج مثبتی را گزارش کردند؛ هر چند که این مورد رایج نمی‌باشد.

منبع:ساینس دیلی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی