تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

کارشناس انرژی: اگر مدیریت حوزه های نفت، نیرو و کشاورزی به خوزستان سپرده می شد، شرایط امروز را نداشتیم

حسین کلاه‌کج کارشناس انرژی به دیدارنیوز گفت: وقتی نگاهی به همه دولت‌های گذشته و سهم خوزستان در آن‌ها می‌اندازیم، می‌بینیم بنا به گفته امام راحل این استان دِینش را به انقلاب و نظام ادا کرده است ولی سهمی در منابعی مهمی چون نفت، نیرو و کشاورزی که خاستگاه این استان است؛ دریافت نکرده است.

کد خبر: ۱۰۰۱۳۱
۱۶:۰۱ - ۲۱ تير ۱۴۰۰

کارشناس انرژی: مدیریت نفت، نیرو و کشاورزی به خوزستان سپرده شود

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: حسین کلاه کج عضو شورای مرکزی ستاد انرژی سید ابراهیم رئیسی در گفتگو با دیدارنیوز گفت: با توجه به اهمیت توزیع عادلانه قدرت و ثروت در مسیر توسعه متوازن کشور و با توجه به رسالت اصلی شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی به‌ منظور برقراری عدالت در همه زمینه‌ها و شکل‌گیری عدالت اجتماعی، از یک‌سو اگر نیم‌نگاهی به سهم خوزستان در تأمین منابع حیاتی کشور بیندازیم، با توجه به این منابع و شرایط استان خوزستان باید بیش از نصف کابینه در همه دولت‌ها سهم داشته باشد.

وی افزود: از طرفی، وقتی نگاهی به همه دولت‌های گذشته و سهم خوزستان در آن‌ها می‌اندازیم، می‌بینیم بنا به گفته امام راحل این استان دِینش را به انقلاب و نظام ادا کرده است. خوزستان با مساحت ۶۴ هزار کیلومتر مربع و جمعیت ۴ میلیون و ۷۱۰ هزار نفر، در جایگاه پنجمین استان پرجمعیت ایران، در حوزه منابع آب، پرآب‌ترین استان کشور که یک‌سوم روان‌آب‌های کشور در آن قرار دارد، وجود رودخانه‌های کارون، کرخه، دز، زهره، مارون، جراحی و... متوسط حجم آورده سالیانه ۳۲ میلیارد مترمکعب آب در این استان، خود مولد و احیاگر نیرو و کشاورزی در سطح چندین کشور است.
 ‌
این فعال سیاسی ادامه داد: خوزستان در حوزه کشاورزی در کشور و بلکه در خاورمیانه، بی‌نظیر است و در دنیا جزو نقاط ممتاز محسوب می‌شود. این استان با وجود زمین‌های حاصل‌خیز و کشت و صنعت نیشکر، صیفی‌جات و... با سطح زیر کشت سالانه 1 و سه دهم میلیون هکتار در حال حاضر، و قابل گسترش به دوبرابر همین رقم به یمن اقلیمش تا سه کشت، قطب تولید شکر، گندم، ذرت، روغن، خرما، مرکبات، شیر، گوشت، ماهی و میگو قطعاً می‌تواند کانون غذایی خاورمیانه باشد.

وی اضافه کرد: در حوزه نفت و گاز که دیگر نیازی به گفتن نیست و با کسب رتبه اول در این حوزه و منابع عظیم نفت و گاز و وجود ابرغول‌های اقتصادی که یکی از آن‌ها نزدیک ۳۰ طرح و مجتمع پتروشیمی است و دیگری صنایع فولاد و آهن با رتبه دوم در کشور است.
 
کلاه کج خاطرنشان کرد: در موضوع تولید انرژی، خاصه انرژی برق هم با توجه به ظرفیت‌ها در دو حوزه قبلی کاملاً مشهود است که سبد متنوعی از مولد‌های تجدیدپذیر و ناپذیر را دارد که مولد‌های تولید برق هستند؛ چه در بحث نیروگاه‌های برق‌آبی، چه نیروگاه‌های سوخت فسیلی و چه نیروگاه انرژی نو، هم در ظرفیت‌های منصوبه و هم ظرفیت‌های بالقوه، خوزستان بی‌بدیل است و در حال حاضر، در تولید برق کشور رتبه نخست را دارد و صد البته شاید کمی بیشتر از اندکی ظرفیت بالقوه آن هم در این حوزه عملی شده است و جای بسی کار دارد.

این فعال اصولگرا یادآور شد: اگر وجود این ظرفیت‌ها و منابع خدادادی و طبیعی را وجه المصالحه سهم‌خواهی از این منابع در مدیریت تلقی کنیم، شاید سخن به گزاف گفته باشیم. همان‌طور که مرجع و شاخص هر مدیریتی، قطعاً وجود ظرفیت نیروی انسانی و استعداد‌های متخصصان در آن حوزه است و به‌وضوح مشهود است که این استان چه حرف‌هایی برای گفتن دارد. در اقیانوس انتظار نهنگ داریم، نه در بیشه و بیابان. قطعاً در هر منطقه‌ای متخصصان مستعد به همان تخصص وجود دارد. همان‌طور که در فارس، ادیبان برجسته و در قم و مشهد، عالمان بزرگی برخاسته‌اند، در خوزستان نیز متخصصان در تراز بین‌المللی در حوزه نفت و نیرو و کشاورزی حضور دارند که به لحاظ علمی و تجربی نشاید مستحق‌تر از آن‌ها برای حکمرانی بر این حوزه‌ها وجود داشته باشد. لذا با وجود این همه منابع خدادادی و انسانی، در اغلب این زمینه‌ها با چالش‌های بزرگی مواجه شده‌ایم که حتماً دلیلش را می‌توان در استفاده‌نکردن از نیرو‌های کاردان، متخصص و متعهد در حوزه‌های مربوط جست.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه کشور و به‌خصوص خوزستان با وجود این حجم از آب؛ انسان، حیوان و نباتش از بی‌آبی جان بر کف دارند، هورالعظیم که مأمن بخش عظیمی از حیات جانوری و زیست‌بوم استان است، با این وضع اسفناک، غیزانیه و غیزانیه‌ها از عطش بی‌آبی در حال کوچ و مهاجرتند. ریزگردها، کمبود تولید برق و خاموشی‌های مرگبار وسیع این روز‌ها در سطح کشور، آلودگی‌های نفتی، خشکی مزارع و نبود علوفه برای تأمین خوراک دام و طیور و کمبود گوشت و مرغ و... در کشور . آیا این غیر از سوءمدیریت است؟

وی ادامه داد: اگر ما در گذشته براساس تخصص و حرفه افراد و عدالت، مسئولیت‌های کلیدی را واگذار می‌کردیم، نه‌تنها چالش‌های چشمگیری در این بخش‌ها نبود؛ بلکه بر این باورم که اگر حداقل مدیریت کلان در حوزه سه وزارتخانه نفت، نیرو و کشاورزی را به خوزستان می‌سپردند، امروز ایران کم از کشور‌های اروپایی نداشت؛ بلکه کشوری مانند سوئیس غبطه ما را می‌خورد.


کلاه کج در پایان گفت: امیدوارم دولت انقلابی جدید که به رویکرد و شعار ایران قوی بر روی کار آمده به این مهم توجه ویژه داشته باشد تا ان‌شاءالله این معضلات مرتفع شوند که اگر نشود بعید نیست این چالش‌ها به ابر چالش‌های غیر قابل ترمیم و کنترل تبدیل شود.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی