درآمدی بر انتشار پیش شماره سیمرغ باریخ (۰)

درآمدی بر انتشار پیش شماره سیمرغ باریخ (۰)

اندیشکده سیمرغ باریخ با مدیریت دکتر مهدی مطهرنیا و همکاری موسسه رسانه‌ای دیدارنیوز، با رویکرد آینده پژوهی (باریخ شناسی) پرونده‌ای ویژه گشوده که در قسمت‌ها مجزا تحت شماره بندی مرتب در سرویس پرونده ویژه دیدار، برای سهولت دسترسی دانشجویان و پژوهشگران، قرار می‌گیرد.
راهکار تشکل‌های دانشجویی برای ترم جاری تحصیلی چیست؟

راهکار تشکل‌های دانشجویی برای ترم جاری تحصیلی چیست؟

در حالی که برخی دانشجویان، حذف ترم را گزینه مناسبی می‌دانند، اما مسئولان وزارت علوم معتقدند حذف ترم، ایده خوبی نیست. آنان استدلال می‌کنند که ضرر حذف ترم از منفعت آن بیشتر است. در این بین، برخی از دانشگاه‌ها همچون دانشگاه آزاد، دانشگاه‌های غیر انتفاعی و دیگر دانشگاه‌های پولی که بابت ترم تحصیلی جاری، مقادیر هنگفتی شهریه از خانواده‌های دانشجویان دریافت کرده اند پاسخ مناسبی به مطالبه دانشجویان نمی‌دهند. دانیال اسلامی‌پناه عضو شورای مرکزی و قائم‌مقام دبیرکل اتحادیه تشکل‌های دانشجویان دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور به دیدارنیوز گفت:دانشگاه آزاد اسلامی، تمام درآمد خود را از دانشجویان تامین می‌کند و در ازای این درآمد مالی، تعهدات تحصیلی، امکانات رفاهی و... را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد؛ بنابراین وقتی در این ایام، کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار نمی‌شوند و دانشگاه‌ها به منظور عقب نماندن از سرفصل‌ها در رشته‌های مختلف، اقدام به برگزاری کلاس‌های مجازی کرده اند، عملا دانشجویان از امکانات زمان حضور از قبیل کلاس، هزینه‌های رفاهی، اینترنت، ایاب و ذهاب و... استفاده‌ای نمی‌برند، اما شهریه کامل از ایشان دریافت می‌شود.
فراموشی دانش آموزان مناطق محروم/ باید شرایط آموزش از راه دور مهیا شود
«فریده اولادقباد» عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

فراموشی دانش آموزان مناطق محروم/ باید شرایط آموزش از راه دور مهیا شود

فریده اولادقباد عضو کمیسیون آموزش مجلس در خصوص تضعیف پایه تحصیلی دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ که در پی تعطیلات مکرر اتفاق افتاده است به دیدارنیوز گفت: شورای عالی وزارت آموزش و پرورش باید در جلسه‌ای تدابیری برای دانش‌آموزانی که به‌دلیل کمبود امکانات و یا هر دلیل دیگری امکان اتصال به اینترنت و یا بهره‌برداری از این کلاس‌های آنلاین را ندارند، بیندیشد. باید برای جبران دروس جامانده برنامه‌ریزی شود. قطعاً همه دانش‌آموزان شرایط استفاده از کلاس‌های مجازی را ندارند و از آنجایی که معلوم نیست این تعطیلات تا کی ادامه داشته باشد باید زیرساخت و نوع استفاده از این نوع آموزش را برای دانش‌آموزان محروم از این امکان، مهیا کرد.
مرثیه سیستان و بلوچستان؛ این قسمت: «سرکور»
"دیدارنیوز" نگاهی به فقدان امکانات آموزشی و بهداشتی در دهستان سرکور دارد؛

مرثیه سیستان و بلوچستان؛ این قسمت: «سرکور»

در دهستان سرکور بیش از ۱۸۰ پارچه آبادی کوچک و بزرگ وجود دارد اما برای این تعداد روستا تنها یک مدرسه متوسطه پسرانه هست که آن هم توسط یک خیر بومی حدود بیست سال قبل ساخته شده است. این فاجعه در مورد مدرسه دخترانه عمیق‌تر است، زیرا برای تمام این ۱۸۰ پارچه آبادی،  مدرسه متوسطه دخترانه وجود ندارد، تنها یک سال است که یک خیر اقدام به تاسیس یک مدرسه سه کلاسه کرده که نه فضای آموزشی مناسبی دارد و نه قادر به تامین نیاز منطقه است.
ادعای پذیرش ۶۰ درصدی رشته پزشکی با سهمیه، دادن آدرس غلط است
گفتگوی "دیدارنیوز" با «سید مجید حسینی» به بهانه ادعای جدید معاون آموزشی وزارت بهداشت؛

ادعای پذیرش ۶۰ درصدی رشته پزشکی با سهمیه، دادن آدرس غلط است

ما کلاً در کنکور، یک نوع سهمیه فرزند شهید، بیشتر نداریم. ۱۸ جور سهمیه دیگر و انواع دیگری از سهمیه مثل سهمیه ۲۵ درصد رزمندگان، سهمیه کارمندان ارشد وزارت دفاع و مهم‌تر از همه، سهمیه فرزندان هئیت علمی، درصد بیشتری را به خود اختصاص داده اند. در کنکور سال گذشته، فرزندان شهدا در رشته هنر ۵ نفر و در رشته ریاضی ۱۲۵ نفر بودند که نسبت به عدد کل، رقمی نیست. درشرایطی که قرار است ظرفیت‌های پزشکی اضافه شود، وزارت بهداشت با طرح این بحث در افکار عمومی در صدد ایجاد کردن این ذهنیت است که اگر ظرفیت‌های پزشکی اضافه شود، به سهمیه‌ها اضافه می‌شود. در واقع این یک استراتژی برای جلوگیری از افزایش ظرفیت در رشته علوم پزشکی است.
مجلس یازدهم نیازمند حضور پررنگ‌تر متخصصان است
طیبه سیاوشی در گفتگو با "دیدارنیوز" مطرح کرد؛

مجلس یازدهم نیازمند حضور پررنگ‌تر متخصصان است

اکثر نمایندگانی که امروز در مجلس حضور دارند و حتی در دوره‌های قبلی حضور داشتند دارای سمت‌های سیاسی، قبل از ورود به مجلس بودند. به نظر می‌رسد نیاز باشد که در مجلس، افراد متخصص و غیرسیاسی بیشتری حضور داشته باشند. ما در سفری که چندی پیش به فنلاند داشتیم با موضوع جالبی روبرو شدیم. بسیاری از نمایندگانی که در پارلمان فنلاند حضور دارند افرادی هستند که پیش از آن در سیستم آموزشی کشور فعالیت می‌کردند. همین موضوع تا حدودی در پارلمان فرانسه هم دیده می‌شود. این رویکرد؛ نه تنها اهمیت آموزش در آن کشور‌ها را نشان می‌دهد که حتی منجر به این خواهد شد که این نمایندگان، صدای جامعه آموزشی هم باشند.
باید به سیاست‌های اجتماعی برگردیم
متن کامل گفتگوی "دیدارنیوز" با سید مجید حسینی استاد دانشگاه تهران؛

باید به سیاست‌های اجتماعی برگردیم

من خاکستری هستم، اما می‌توانم برای اینکه سفیدی ایجاد شود بجنگم؛ و یا اینکه چون از این وضعیت بهره می‌برم برای تداوم تلاش کنم. من فکر می‌کنم اگر برای بهتر شدن این وضعیت تلاش نکنم، اصولاً جامعه خوبی نخواهیم داشت و در نهایت من هم وضع خوبی نخواهم داشت. چون انسان در جامعه، امنیت و آرامش به دست می‌آورد. خود فردی که از تبعیض دفاع می‌کند در نهایت علیه خود عمل می‌کند و در جامعه‌ای که ۸۰ درصد دچار تبعیض باشد حال خوبی تولید نمی‌شود. آن آدمی که از تبعیض دفاع می‌کند هم در نهایت حال خوبی ندارد.
مجید حسینی: نه شهرداری‌چی هستم و نه در فکر مجلس؛ به جنگ مافیای کنکور رفته‌ام
گفت‌وگو با استاد جوانی که می‌گوید عدالت آموزشی دغدغه اوست

مجید حسینی: نه شهرداری‌چی هستم و نه در فکر مجلس؛ به جنگ مافیای کنکور رفته‌ام

مجید حسینی می‌گوید: من استادیار علوم سیاسی در حوزه فرهنگ و سیاست هستم؛ در همین رشته تحصیل و همچنین کار کرده‌ام. در فرهنگ و سیاست یک جمله مرکزی وجود دارد و آن این است که پشت فرهنگ یک اقتصاد سیاسی وجود دارد و اگر بخواهیم فرهنگ را اصلاح کنیم، پشت آن یک سازمان اقتصادی است.
آینده از آن جوامعی است که آموخته‌اند بیاندیشند
"دیدارنیوز" در گفتگو با رضا اکبری‌نوری تفکر انتقادی را بررسی کرده است؛

آینده از آن جوامعی است که آموخته‌اند بیاندیشند

آنچه در رابطه با بحث نظام آموزشی و مدرسه مهم است این است که ما بتوانیم فرزندان خود را در نظام آموزشی به توان پرسیدن و جسارت پرسیدن و چگونه پرسیدن مجهز کنیم.در تفکر انتقادی، موفقیت یعنی حل مسئله. مسائل‌مان را بفهمیم و برای حل آنها از تفکر انتقادی کمک بگیریم.
۱