دشت مهیار اصفهان، کلکسیونی از مخاطرات فرونشست زمین

دشت مهیار اصفهان، کلکسیونی از مخاطرات فرونشست زمین

فرونشست زمین در بیش از ۱۵۰ کشور جهان گزارش شده است، با این وجود در برخی کشور‌ها از جمله ایران، مناطق وسیعی درگیر این پدیده شده و زیرساخت­‌ها و سکونتگاه ­های مختلف در معرض خطرات ناشی از آن قرار گرفته ­اند. در حالیکه طبق برخی استاندار‌های بین­ المللی مقدار ۴ میلی­متر فرونشست زمین در سال به عنوان حد بحران شناخته می­ شود این مقدار در دشت شهریار واقع در جنوب غرب تهران به حدود ۳۶ سانتی­متر در سال یعنی ۹۰ برابر حد بحران و در برخی دشت­‌های مناطق جهرم و فسا به حدود ۵۴ سانتی­متر در سال یعنی بیش از ۱۳۰ برابر حد بحران رسیده است.
مسئولان میراث فرهنگی یا مرمت را تایید کنند یا فتوشاپ

مسئولان میراث فرهنگی یا مرمت را تایید کنند یا فتوشاپ

یک مدرس رشته مرمت در خصوص علت ننشستن برف در قسمت مرمت شده گنبد مسجد شیخ لطف الله، گفت: اگر دلیل این اتفاق حسن کار مرمت انجام شده است، نباید مسئولان بگویند که فتوشاپ است و اگر این تفاوت را ناشی از فتوشاپ می دانند، نباید بگویند که حسن کار است.
سفر رئیس قوه قضاییه به اصفهان
با هدف بررسی مشکلات قضایی استان.

سفر رئیس قوه قضاییه به اصفهان

رئیس قوه قضائیه امروز با سفر به اصفهان مشکلات حوزه قضایی استان را بررسی و برای رفع آن تصمیم گیری می‌کند.
کاشان مستعد زلزله‌ای بزرگ‌تر از بم

کاشان مستعد زلزله‌ای بزرگ‌تر از بم

غرش زمین در طول سال‌های سال با شدت کم و زیاد همیشه مهمان سرزده کاشی‌ها بوده است؛ به گفته کارشناسان، این دیار مستعد زلزله‌ای بزرگ‌تر از بم است و آموزش گروه‌های هدف این راستا ضروری است.
ریشه‌های چهارباغ ناله می‌کنند

ریشه‌های چهارباغ ناله می‌کنند

اسفندماه ۱۳۹۷، ۴۴ چنار ۲۰ ساله، جایگزین بخشی از چنار‌های ۴۰۰ ساله‌ای شد که طی عملیات حفاری مترو در چهارباغ عباسی اصفهان از بین رفته بود و به نظر می‌رسید که مدیریت شهری جدید به اهمیت درخت، به‌ویژه در محور چهار «باغ» واقف باشد، اما ریشه‌های بیرون زده از خاکِ درختان بسیاری که حالا قربانی صفوی‌سازی چهارباغ می‌شوند، خلاف این نکته را ثابت می‌کند.
زاینده رود را در یک روز خلاصه نکنیم
به مناسبت ۱۸ مهرماه روز ملی زاینده رود.

زاینده رود را در یک روز خلاصه نکنیم

زاینده‌رود یا زنده رود، رگ حیات استان اصفهان است. فارغ از ابعاد کشاورزی، محیط زیستی و صنعتی، این رودخانه زندگی‌بخش به‌عنوان نماد هویتی و فرهنگی شناخته می‌شود. با همین نگاه بود که زاینده‌رود به‌عنوان ۱۱۸ اُمین اثر طبیعی، توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

همه‌پرسی در چهارباغ، آری یا خیر؟

در سپهر سیاستِ ایران، گفتن از همه‌پرسی و عملی کردن آن، کاری بس دشوار است، اما در سپهر فرهنگی یک شهر و برای تعیین تکلیف محوری مهم و تاریخی مثل چهارباغ چطور؟ آیا می‌شود از همه‌پرسی برای برون‌رفت از وضع ناخوشایند فعلی این گذر مدد جست؟
۲