تیتر امروز

شهرنویی‌ها! واژه‌ای که در «جدال قالیبافی‌ها و صبح‌ ایرانی‌ها» به کار رفت
«دیدارنیوز» آخرین اختلافات پساانتخاباتی اصولگرا‌ها را بررسی می‌کند:

شهرنویی‌ها! واژه‌ای که در «جدال قالیبافی‌ها و صبح‌ ایرانی‌ها» به کار رفت

جدال اصولگراها در فضای پساانتخاباتی همچنان ادامه دارد و بنا به گفته دبیرکل صبح ایران، قالیبافی‌‎ها از هر فرصتی استفاده می‌‎کنند تا آنها را تخریب کنند.
رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...
رفتار دوگانه با «زاکانی» و «نجفی»!
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با «نژادبهرام» خلاء شفافیت در شهرداری تهران را بررسی می‌کند:

رفتار دوگانه با «زاکانی» و «نجفی»!

یک سیاستمدار در واکنش به قرارداد مبهم شهرداری معتقد است که اگر نیروهای اصلاح‌طلب در راس مدیریت شهری بودند، رسانه‌های مخالف خیلی جدی به موضوع ورود می‌کردند.
نگاهی به تلاش سازمان‌یافته برای حذف آخوندی از دولت روحانی

استیضاح چهارم، بهانه‌جویی آشکار سیاسی

مخالفان آخوندی در مجلس نه به فکر استیضاح کارشناسانه و علمی و مبتنی بر آمار و عملکردها بلکه در صدد حذف یکی از مدیران توانمند دولت روحانی هستند که از ابتدای کار دولت هم با او مخالف بودند. آنان با بهانه‌جویی سیاسی و مطرح کردن مطالبات بحق مردم در برخی از حوزه‌ها، وضعیت کنونی را به دولت روحانی نسبت می‌دهند.

کد خبر: ۹۹۶۴
۱۰:۳۴ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۷

دیدارنیوزعلی شکوهی - این روزها بحث استیضاح وزیر راه و شهرسازی دوباره مطرح شده است. مطابق معمول، طراحان و حامیان و آتش‌بیاران این معرکه را افراد و نهادها و رسانه‌هایی تشکیل می‌دهند که از ابتدا با وزیر شدن دکتر آخوندی مخالف بودند و او را از اصحاب فتنه ارزیابی می‌کردند و به همین دلیل حضور وی در کابینه را برنمی‌تابیدند. دقیقا به همین دلیل از ابتدای روی کار آمدن دولت روحانی و بعد از رای آوردن وزرای معرفی شده در مجلس، موضوع استیضاح دکتر آخوندی کلید خورد و او عملا به وزیری تبدیل شد که بیشترین استیضاح را در دولت‌های روحانی تجربه کرده است.

اولین استیضاح آخوندی در 5مهرماه 94 در مجلس نهم صورت گرفت و همه استیضاح‌کنندگان هم از طیف جبهه پایداری بودند ولی او توانست کلیت مجلس را قانع کند و در وزارت بماند. دومین استیضاح دکتر آخوندی هم در اول اسفند 95 و در مجلس دهم رقم خورد که باز هم آخوندی وزیر ماند و استیضاح رای نیاورد. سومین استیضاح وزیر راه و شهرسازی در ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ برگزار شد که در آن برخی از نمایندگان اصلاح‌طلب هم در جمع امضاکنندگان استیضاح بودند اما باز هم رای اعتماد مجدد مجلس نصیب دکتر آخوندی شد و در پست وزارت باقی ماند. البته در فاصله استیضاح دوم و سوم، معرفی کابینه دوم دکتر حسن روحانی به مجلس هم مطرح بود که یک بار دیگر هم دکتر آخوندی در معرض قضاوت مجلسیان قرار گرفت و با رای بالای آنان وزیر کابینه دوم روحانی شد. بنابراین دکتر آخوندی تنها وزیری است که در طی 5سال گذشته، 5بار (دو جلسه رای اعتماد و سه جلسه استیضاح) در مجلس حضور یافت و توانست رای اعتماد نمایندگان را به خود جلب کند.  

اینک هم بار دیگر موضوع استیضاح آخوندی را برخی از نمایندگان در دستور کار قرار داده‌اند و معلوم است که بار دیگر کسانی در مرکز این اقدام قرار دارند که به جریان پایداری و اصولگرایان افراطی تعلق دارند و همراهی برخی نمایندگان مستقل یا اصلاح‌طلب هم نمی‌تواند نقش طراحان اصلی این استیضاح را کمرنگ کند.

مواردی که بهانه استیضاح شده است

بهانه‌های این استیضاح هم مانند موارد قبلی است با این تفاوت که این بار همه رسانه‌های متعلق به نهادهایی خاص وارد میدان شده‌اند و آتش‌تهیه فراوانی را برای رای نیاوردن آخوندی در مجلس فراهم می‌کنند و در واقع استیضاح را در مسیری هدایت می‌کنند که برخی نمایندگان مجلس را تحت فشار قرار داده و به رای ندادن به آخوندی تشویق و حتی مجبور کنند. اوضاع بد اقتصادی کشور و اجرا نشدن برجام از سوی آمریکا و تعلیق بسیاری از قراردادهای حوزه راه و شهرسازی از جمله تعلیق قراردادهای خرید هواپیما از آمریکا و فرانسه هم مزید علت شده و چاقوی استیضاح‌کنندگان را تیز کرده است.

انگیزه نمایندگان استیضاح‌کننده هر چه باشد مهم نیست اما همراه کردن نمایندگان دیگر با برنامه آنان، نیازمند ادله مستقلی است که به گمان ما در اختیار مخالفان نیست و وزیر می‌تواند نمایندگان را بار دیگر برای تداوم فعالیت خود قانع کند. در عین حال این را هم باید در نظر گرفت که برخی از نمایندگان مجلس خیال می‌کنند برای آرام کردن مردم و در واکنش به بد شدن اوضاع اقتصادی کشور، حتما باید کاری کرد و طبعا زور نمایندگان به وزرا می‌رسد و اگر چند وزیر قربانی این وضعیت بشوند، هم احتمالا مردم باور می‌کنند که نمایندگان به وضعیت مردم واقفند و درد آنان را می‌فهمند و هم وجهه‌ای برای برخی از نمایندگان در میان حامیان ایجاد می‌شود و هم در وضعیتی که انتخابات مجلس آینده به صورت زودهنگام به دغدغه برخی نمایندگان تبدیل شده است، بحث تایید صلاحیت آنان هم تضمین خواهد شد. این موارد موجب می‌شود که نمایندگان استیضاح‌کننده به رای آوردن استیضاح چهارم آخوندی امیدوارتر از گذشته باشند.

یکی از مشکلات مهم مردم در این شرایط، وضعیت مسکن است و طبعا نمایندگان می‌توانند در این زمینه به سراغ آخوندی بروند. به گفته احد آزادی‌خواه یکی از نمایندگان مخالف آخوندی، جمعی از نمایندگان مجلس با ارسال نامه‌ای برای رئیس جمهوری، خواستار عزل وزیر راه و شهرسازی شده‌اند و اگر این کار صورت نگیرد حتما او را استیضاح خواهند کرد. به گفته او وزیر راه و شهرسازی، «دغدغه چندانی برای رفع مشکل مسکن مردم و تحرکات لازم را برای رفع دغدغه‌های مردم در حوزه مسکن ندارد. حتی ایشان در نشستی که به یکی از کمیسیون‌های مجلس آمد، در میان تعجب نمایندگان مسئولیت خود درباره قیمت مسکن را نپذیرفت و همین باعث شد نمایندگان به این جمع‌بندی برسند که آقای آخوندی اهتمامی برای مدیریت بازار مسکن که یکی از مطالبات جدی مردم است، ندارد». نماینده مردم ملایر در مجلس مدعی شد عزم نمایندگان برای استیضاح آخوندی جدی است و عملکرد وزیر راه هم طوری بوده که اگر استیضاح به صحن بیاید به احتمال فراوان رأی خواهد آورد.

طبعا دکتر آخوندی در مقابل این گونه انتقادها حرفهایی برای گفتن دارد و مواضع کارشناسانه خود را مبتنی بر آمار و ارقام و گزارش عملکردها بیان خواهد کرد اما روشن است که تاثیر تصمیمات سیاسی فراوزارتخانه‌ای بر حوزه راه و مسکن را نمی‌توان نادیده گرفت و بروز هر مشکلی در این حوزه را نمی‌توان به مدیریت وزیر نسبت داد. معلوم است که اگر برجام اجرا می‌شد و آمریکا برای برخوردار نشدن ایران از نتایج برجام کارشکنی نمی‌کرد، آنگاه وزیر راه و شهرسازی، موفق‌ترین وزیری بود که از شرایط پسابرجام برای جلب سرمایه و دانش فنی و توسعه بنادر و هواپیمایی و کشتیرانی و راه و ... بهره گرفته بود.

آخوندی و ناطق نوری

یکی از شگردهایی که این روزها از سوی مخالفان آخوندی در دستور کار قرار گرفت، معرفی او به عنوان سهمیه ناطق نوری در دولت آقای روحانی است. در چند روز اخیر تعدادی از نمایندگان وابسته به طیف خاص در مجلس به کمک برخی سایتهای وابسته به نهادی مشخص، در این زمینه خبرسازی کرده و سعی کردند حضور آخوندی در کابینه را نه به دلیل تخصص و توان مدیریتی و به تعبیر رئیس جمهوری «برند بودن»، بلکه به خاطر نسبت ایشان با افرادی مانند ناطق نوری قلمداد کنند.

علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در گفت‌وگو با فارس مدعی شد: ما در طول وزارت آقای آخوندی شاهد جان باختن ده‌ها نفر از هموطنان‌مان در قطار تبریز- مشهد و سانحه هوایی تهران- یاسوج بودیم و مردم ما علاوه بر این مشکلات زیادی هم در حوزه مسکن متحمل شدند فقط به خاطر اینکه سهم یک آقایی در کابینه ادا شود.

وی با بیان اینکه هر یک از وزرا در کابینه سهم یکی از آقایان هستند، اظهار داشت: عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در کابینه سهم آقای علی‌اکبر ناطق‌نوری است و از حمایت وی برخوردار و بهره‌مند است.

نماینده مردم تبریز در مجلس اظهار داشت: نکته جالب اینجاست که آقای ناطق‌نوری به ما پیام داده است که آقای آخوندی هزینه‌اش برای ما زیاد شده و دیگر ما از وی حمایتی نداریم؛ خود دانید.

البته معلوم نیست که آقای ناطق نوری از چه طریقی به نمایندگان پیام داد که دیگر از آخوندی حمایت نمی‌کند اما یکی دیگر از نمایندگان همین خبر را جور دیگری بیان کرد و معلوم می‌شود که اصل خبر هم محل خدشه است.

استیضاح آری، بهانه‌جویی سیاسی هرگز!

حاجی‌دلیگانی یکی دیگر از نمایندگان استیضاح کننده به فارس خبر داد که «علی اکبر ناطق نوری در پیغامی به رئیس جمهور عنوان کرده که دیگر از عباس آخوندی با عنوان وزیر راه و شهرسازی حمایت نخواهد کرد و خبر این پیغام‌ها به نمایندگان مجلس هم رسیده است». وی افزود: ناطق نوری گفته که رئیس جمهور هر تصمیمی که می خواهد درخصوص وزیر راه و شهرسازی اتخاذ کند.

همین دوگانگی در این که ناطق نوری به چه کسی چه پیامی داده است برای بی‌اعتباری این گونه نقل‌قولها کفایت می‌کرد اما با تکذیب اصل خبر از سوی دفتر ناطق نوری، معلوم شد که این ادعا نوعی خبرسازی برای موفقیت استیضاح بوده است نه چیزی دیگر.

تکذیب دخالت ناطق نوری در انتصابات دولت

دفتر ناطق نوری هرگونه اظهار نظری مبنی بر ورود ایشان به عزل و انتصابات در دولت را رد کرد. این دفتر با صدور اطلاعیه ای ضمن خلاف واقع دانستن این شایعات گفت: حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری از ابتدای شکل‌گیری دولت یازدهم تاکنون صرفا نظرات و مشورت‌های خود را درخصوص موضوعات راهبردی مطرح می‌کردند و اساسا هیچ توصیه و سفارشی چه ایجابی و چه سلبی درخصوص افراد نداشته‌اند و این موضوع را از اختیارات رئیس جمهور محترم و رای مجلس شورای اسلامی می‌دانند. ایشان معتقدند انتخاب و انتصاب مسئولین و مقامات باید بر اساس شایستگی و توانمندی‌ها صورت گیرد و شیوه توصیه و سفارش در جامعه رو به توسعه منسوخ شده است.

در پایان این اطلاعیه تاکید شده است: ضرورت دارد در اظهار نظر و بیان مواضع، تقوا و اخلاق اسلامی در نسبت دادن مطالب به دیگران رعایت شود.

استیضاح آری، بهانه‌جویی سیاسی هرگز!

واقعیت این است که مخالفان آخوندی در مجلس نه به فکر استیضاح کارشناسانه و علمی و مبتنی بر آمار و عملکردها بلکه در صدد حذف یکی از مدیران توانمند دولت روحانی هستند که از ابتدای کار دولت هم با او مخالف بودند. آنان با بهانه‌جویی سیاسی و مطرح کردن مطالبات بحق مردم در برخی از حوزه‌ها، وضعیت کنونی را به دولت روحانی نسبت می‌دهند و سهم جریان خود و نهادهای خاص در حکومت را کمرنگ می‌کنند تا مردم را به دولت بدبین کنند. این رویه البته در این مجلس جواب نمی‌دهد اما اگر هم بدهد قطعا به سود مردم تمام نمی‌شود زیرا ثابت شده است که اگر کل دولت را هم جریان و جناح آنان به دست بگیرد، جز افزودن بر رنج مردم و برباد دادن منابع کشور و سوءمدیریت، نتیجه دیگری عاید کشور نخواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی