تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

ویروس دلتا، کرونای هندی، پیک پنجم در ایران؛ این داستان واقعی است!

اوضاع کرونا در سیستان و بلوچستان اصلا مناسب نیست، تعداد شهر‌های قرمز دوباره افزایش یافت، آمار مبتلایان و فوتی‌ها اوج گرفت و تهران تعطیل و جاده‌ها بسته شد؛ این یک داستان ترسناک واقعی است.

کد خبر: ۹۸۹۹۰
۱۷:۴۷ - ۱۳ تير ۱۴۰۰

 

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: انگار هیچ کس نمی‌خواهد باور کند که کرونا ویروس فرصت طلبی است که با کوچکترین کم توجهی و بی‌تفاوتی در برابر رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند قدرت بیشتری بگیرد و به جان مردم بیفتد و نتیجه آن هم اتفاقی است که همه شاهد آن هستیم، وضعیت وخیم در اکثر استان‌های جنوبی و سایر استان‌ها، تعطیلی چندباره اصناف و نبود امکانات بهداشتی و پزشکی در سیستان و بلوچستان؛ هر چند که مسئولان دولتی معتقدند که اوضاع سیستان و بلوچستان خیلی هم بد نیست! کاش این مسئولان معنای واقعی بد بودن را برای مردم توضیح دهند که آیا دو برابر شدن آمار مبتلایان در این استان در مدت زمان کوتاه، رسیدن آمار فوتی‌ها از ۱۵ نفر در روز به ۲۴ نفر و نبود حتی سرم برای بیماران کرونایی چه معنایی غیر بد بودن دارد؟

خبر‌ها حاکی از آن است که سایر استان‌ها هم دست کمی از استان‌های جنوبی ندارد، شهر‌های قرمز حق رفت و آمد ندارند و اصناف آن هم غیر از گروه یک تعطیل شدند و اینکه این تعطیلی تا چه زمانی ادامه پیدا کند مشخص نیست.

تعداد شهر‌های قرمز طی چند هفته اخیر از ۱۲ شهر، به ۲۱ شهر افزایش یافت. بعد از ۲۱ شهر به ۳۲ شهر و سپس به ۶۳ شهر و پس از آن هم به ۹۲ شهر قرمز رسید؛ تهرانی‌ها هم با اینکه تا چند روز پیش وضعیت تثبیت شده‌ای تجربه می‌کردند حالا با قرمز شدن وضعیت شهر شرایط‌شان به طور کل تغییر کرد، کارمندان که باید دور کاری کنند و فقط مشاغل مهم می‌توانند فعالیت داشته باشند و بقیه مجاز به هیچ کاری نیستند.


بیشتر بخوانید:پیک پنجم کرونا اواخر تیر از راه می‌رسد؛ این بار با ویروس دلتا!



دلتای بی رقیب ...

نکته مهمی که باید در مورد ویروس کرونای هندی یا همان ویروس دلتا بدانید این است که این ویروس قدرتی ۶ تا ۱۲ برابری نسبت به سایر ویروس‌های جهش یافته قبلی دارد و متاسفانه در مدت زمان کمتری فرد مبتلا را به دامن مرگ سوق می‌دهد.

طبق گفته محققان، ویروس جهش یافته دلتا، خطرناک‌ترین نوع ویروس است که از قدرت سرایت و کشندگی بسیار بالایی برخوردار است. از دیگر نکاتی که در مورد این نوع جهش وجود دارد این است که افرادی که قبلا یک یا چند بار به کرونا مبتلا شده‌اند، می‌توانند به این نوع جهش یافته مبتلا شوند.

به گفته آن‌ها هر ویروسی می‌تواند جهش داشته باشد و هر چقدر میزبان بیشتری داشته باشد، چون زمان بیشتری در چرخش است، فرصت برای جهش‌های متعدد پیدا می‌کند. بعضی از این جهش‌ها از نظر کلینیکالی، خیلی مهم نیستند و بعضی از آن‌ها مهم هستند، در این بین، جهش‌هایی هم وجود دارند که اصلا تشخیص داده نمی‌شوند و متوجه رخدادشان نمی‌شویم.

دلیل هیاهوی برخی از جهش‌ها، این است که ناگهان تغییری در اپیدیولوژی بیماری اتفاق می‌افتد، به طور مثال ویروس دلتا که از هند شروع شد و با توجه به جمعیت گسترده این کشور و آمار بسیار حداقلی واکسیناسیون‌شان، به سرعت و با نهایت قدرت در سطح دنیا تکثیر شد. در مورد ویروس انگلیسی هم همین اتفاق افتاد.

با این فرق که ویروس دلتا، قدرت انتشار بسیار زیادتری نسبت به سایر جهش‌ها دارد، اما در مورد شدت بیماری‌زایی این ویروس، هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست. اما طبعا وقتی در یک مجموعه تعداد افراد بیشتری گرفتار می‌شوند، (حتی افراد با ریسک بالا) در نتیجه با کمبود تخت‌های بیمارستان و آی سی یو و امکانات پزشکی مواجه می‌شویم مثل وضعیتی که همه شهر‌های سیستان و بلوچستان با آن درگیر هستند.


بیشتر بخوانید:رقابت تنگاتنگ کشور‌ها در واکسیناسیون کرونا؛ ما کجای قصه‌ایم؟


چرا وارد پیک پنجم شدیم

شاید خیلی از شما‌ها این را بپرسید که شرایط ایده‌آل شده بود و تقریبا همه پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند پس چرا وارد پیک پنجم شدیم؟ متخصصان بیماری‌های عفونی بار‌ها در مصاحبه‌های خود روی یک موضوع تاکید فراوان داشته و دارند و رهایی از کرونا را تنها در گرو یک چیز می‌بینند؛ واکسن.

اما همه می‌دانیم که شرایط واکسیناسیون در ایران اصلا قابل مقایسه با هیچ کشوری نیست، هر چند که صحبت‌ها بر سر تولید هفت نوع واکسن داخلی گوش عالم را کر کرده است، اما هیچ کدام از این دستاورد‌ها امروزی به دست مردم نرسیده و آن‌هایی که نگران جان خود و خانواده‌هایشان هستند کوله بار خود را جمع کرده‌اند و خود را به کشور‌های همسایه مانند ترکیه و ارمنستان رساندند تا با زدن واکسن جان خود و اطرافیانشان را از هر خطری مصون کنند.

از سوی دیگر در حال حاضر بهترین واکسن‌های دنیا مثل فایزر هم ادعا ندارند که در صورت دریافت واکسن، فرد مبتلا به کووید نمی‌شود. حتی در کسی که دو دز واکسن فایزر را دریافت کرده باشد هم احتمال ابتلا به کرونا، وجود دارد و واکسن‌های مطرح دنیا، تا این لحظه صرفا این امتحان را پس داده‌اند که منجر به کاهش نیاز به بستری افراد می‌شوند و آمار ابتلا را کاهش می‌دهند.

در حاضر همچنان تحقیقات بر واکسن‌ها و دریافت کننده‌های واکسن، در حال انجام است و دانشمندان در پی یافتن جوابی برای این سوال هستند که؛ اثرگذاری این واکسن تا چه مدت بعد در جریان است؟ و باید حتی احتمالات را هم در نظر گرفت به این صورت که ممکن است بررسی‌ها این نتیجه را اعلام کند که افرادی که واکسن را دریافت کرده‌اند برای ادامه ایمنی خودشان و جامعه لازم است بعد از ۶ ماه یا یک سال، مجدد دزی از واکسن را دریافت کنند.

پزشکان متخصص عفونی معتقدند: تاکنون هیچ اطلاعات دقیقی از جزئیات مصون زایی واکسن‌های دنیا و یا مهار جهش‌های ویروس و موارد دیگر وجود ندارد و به نحوی همه با این اپیدمی به شکل آزمون و خطا برخورد می‌کنند و فعلا باید بر رعایت سفت و سخت شیوه نامه‌های بهداشتی، مداومت کرد.

باید توجه داشت که ویروس کرونا در همه دنیا در چرخش است و تا زمانی که تمام دنیا در مورد واکسیناسیون عمومی به عدد بالای ۷۵ درصد نرسد، نمی‌توان هیچ پیش بینی در مورد پایان این پاندمی و یا اتمام جهش‌های جدید داشت و زمانی می‌توان در مورد پایان اپیدمی کرونا اظهار نظر کرد که اکثریت مردم کشور‌های متعدد به سطح بالایی از ایمنی رسیده باشند.

با توجه به این حجم از ناشناخته بودن ویروس و اثرگذاری واکسن و هر نوع اطلاعات مربوط به ویروس، افراد باید با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی که مدتهاست در سطح دنیا به صورت عادت روزمره درآمده مداومت کنند و آگاه باشند هر گونه ساده انگاری این ویروس جدی، تبعات جدی و حتی مرگباری به دنبال خواهد داشت.

میزان انتقال ویروس دلتا، ۶ تا ۱۲ برابر سویه‌های قبلی است

به گفته مسعود مردانی عضو کمیته علمی کشوری کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی، میزان انتقال این نوع جهش یافته کرونا، ۶ تا ۱۲ برابر سویه قبلی است و متاسفانه در حال حاضر در برخی از استان‌های جنوبی کشور مثل بوشهر، سیستان بلوچستان، کرمان و … موارد قطعی این ویروس شناسایی شده است.

او معتقد است: تا زمانی که بالای ۷۵ درصد هر جامعه‌ای، واکسینه نشوند، امکان مهار و کنترل ویروس و جهش‌هایش وجود ندارد و از مردم هم توقع می‌رود که فاصله گذاری اجتماعی را بیش از پیش جدی بگیرند و شیوه نامه‌های ارائه شده توسط وزارت بهداشت را رعایت کنند تا مانند موج‌های قبلی، با همکاری مردم و مسئولین این موج نیز سپری شود.

طبق اعلام برخی از بیمارستان‌ها، آمار بستری در یکی دو روز گذشته دو برابر شده است و این به معنی آغاز پیک پنجم ویروس در کشور است. همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت، پیش بینی می‌شود که تعداد شهر‌های قرمز در ابتدای هفته آینده، افزایش پیدا کند.

همچنین طبق آمار میزان بستری روزانه در استان تهران بالای ۷۰۰ نفر و در حال حاضر تعداد کل بستری بیشتر از ۴۰۰۰ نفر است و با توجه به قرمز بودن چندین شهرستان استان، قرمز شدن تهران نیز دور از انتظار نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی