تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
گفتگو با یک خبرنگار افغانستانی در مورد پیشرفت‌های هر روزه طالبان

شیعیان افغانستان و هراس از قدرت‌گیری طالبان

طالبان هر روز بیشتر در افغانستان پیش‌روی می‌کنند. این موضوع شیعیان افغانستان را بیش از سایر اقوام و مذاهب نگران کرده است. دیدار در این مورد با خبرنگار شیعه رادیو نسیم افغانستان، گفتگو کرده است.

کد خبر: ۹۸۸۰۵
۱۶:۵۱ - ۱۲ تير ۱۴۰۰

خبرنگار افغانستانی: برخی افغانستانی‌ها ایران را حامی طالبان می‌دانند/ طالبان/ آمریکا/ افغانستان/ پشتو/ هزاره

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: همسایه همزبان ایران وارد یک جنگ داخلی تمام عیار شده است. مردم افغانستان دهه‌ها است که رنگ زندگی بدون جنگ و خونریزی را تجربه نکرده‌اند. طالبان بار دیگر به قصد قدرت گرفتن دست به پیشروی در خاک افغانستان زده است.


بیشتر بخوانید: طالبان در یک قدمی قدرت در افغانستان؛ موضع ایران چیست؟


در این بین در داخل ایران نیز اصولگرایان تندرو ساز حمایت از گروه طالبان را می‌زنند. در حالی که به نظر می‌رسد شیعیان افغانستان با قدرت گرفتن طالبان شرایط خوبی نخواهند داشت.

دیدار برای بررسی شرایط این روز‌های افغانستان با احسان مهدوی، خبرنگار شبکه رادیو نسیم افغانستان به گفتگو پرداخت.

خبرنگار افغانستانی: برخی افغانستانی‌ها ایران را حامی طالبان می‌دانند/ طالبان/ آمریکا/ افغانستان/ پشتو/ هزاره

احسان مهدوی، خبرنگار شبکه رادیو نسیم افغانستان در مورد شرایط این روز‌های افغانستان می‌گوید: «متاسفانه با گذشت چهار دهه جنگ در افغانستان، ما به جای اینکه پیشرفت کنیم (البته از نظر ساخت و ساز و زیربنا‌ها پیشرفت کردیم) و بحران جنگ ختم شود یا کاهش پیدا کند، روزبه‌روز افزایش پیدا کرده و در یک الی دو سال اخیر شدت گرفته است. در پی این دو سال اخیر شاهد کشته شدن یا مجروح شدن صد‌ها خانواده و آواره شدن هزاران خانواده هستیم. از سوی دیگر گروه‌های تروریستی مختلفی در افغانستان فعالیت دارند، اما خطرناکترین گروه تروریستی طالبان است که در سطح بین المللی نیز مطرح هستند. امروز نه فقط افغانستان که همسایگان این کشور نیز به دلیل وجود این گروه متضرر می‌شوند.

مهدوی در ادامه بیان می‌کند: «طالبان از بهار سال جاری جنگ را به داخل خانه‌های مردم افغانستان کشانده است و برای منافع خود از مردم به عنوان سپر استفاده می‌کند. طالبان بیش از نود شهرستان را تحت تصرف خود در آورده است. متاسفانه چیزی که از سقوط این شهرستان‌ها دیده می‌شود، این است که در پشت پرده معامله‌ای رخ داده است. متضرر اصلی این شرایط مردم افغانستان هستند. مثلاً در ولایت دایکندی شاهد آواره شدن صد‌ها خانواده هستیم و در این شرایط بسیاری از اطفال به دلیل گرما جان می‌دهند. در چنین شرایطی حکومت هیچ پلان و برنامه‌ای ندارد. بسیاری آواره شده‌اند و تمام دارایی‌شان را طالبان تصاحب کرده است. از سوی دیگر در مناطق جنگی کسانی هستند که نتوانستند از جنگ فرار بکنند و طالبان آن‌ها را مورد اذیت قرار می‌دهد و در وضعیت اسفباری به سر می‌برند. در واقع وضعیت نگران کننده دارند.»

احسان مهدوی در مورد آمار جانباختگان این جنگ داخلی می‌گوید: «آمار دقیق از جان باختگان جنگ در حال حاضر در دست نیست. بیشتر قربانیان جنگ‌های اخیر مردم بی دفاع و بی طرف بودند. در واقع بیشتر قربانیان افراد غیر نظامی از جمله زنان و اطفال هستند. در واقع دولت افغانستان و طالبان مردم را سپر خود کرده‌اند.»

این خبرنگار در مورد وضعیت شیعیان افغانستان بیان می‌کند: «جنگی که در افغانستان هست، جنگ قومی است. اقوام زیادی در افغانستان زندگی می‌کنند از جمله شیعیان که قوم هزاره هستند، آن‌ها بیشتر مورد خشونت طالبان قرار می‌گیرند. در واقع در معرض نسل کشی قرار دارند. تمام تمرکز گروه طالبان در این است که آن‌ها را آواره کنند یا باعث شوند که آن‌ها به دیگر کشور‌ها پناهنده شوند؛ در واقع به هر نحوی تلاش می‌کنند آن‌ها را از بین ببرند. قوم پشتو در افغانستان بر همه چیز نفوذ دارد و گروه طالبان نیز متشکل از این قوم است. جنگ افغانستان جنگ قومی و مذهبی است و در این جنگ اهل تشیع بیشتر مورد خشونت قرار می‌گیرند.»


بیشتر بخوانید: طالبان با نظام سیاسی ایران مشکل اساسی دارد


مهدوی از نقش دولت افغانستان و خیزش مردم می‌گوید: «با افزایش خشونت در افغانستان در جریان سال جاری مردم امیدوار بودند که حکومت واکنش و حرکت تندی در مقابل گروه طالبان داشته باشد. اما با مرور زمان حکومت کیفیت خود را از دست داده و حرکتی نداشته است. در اکثر جنگ‌ها عقب نشینی کرده‌اند و به صورت عمدی مناطق را به طالبان واگذار کرده‌اند. به همین دلیل مردم خودشان مجبور شدند که دست به سلاح ببرند و سلاح‌هایی که در خانه داشتن به دست گرفتند و از منافع خود دفاع می‌کنند. اما مردم سلاح سنگین ندارند و با سلاح سبک در مقابل طالبانی که از کشور‌هایی مثل پاکستان تجهیزات پیشرفته می‌گیرند، می‌ایستند و مردم نمی‌توانند با آن‌ها مقابله کنند. همین شرایط باعث شده که ما همه روزه شاهد سقوط مناطق بیشتری در افغانستان باشیم و مردم هم نتوانند در مقابل طالبان دوام بیاورند و هر روز طالبان بیشتر پیشروی می‌کند.»

نقش خروج آمریکا از افغانستان در این جنگ را احسان مهدوی اینگونه بیان می‌کند: «در خصوص خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، مردم نمی‌دانند دقیقاً چه معامله‌ای صورت گرفته است. یا آمریکا با طالبان در دو سال گذشته چه معامله‌ای کرده است، با این حال امروز مردم شاهد پیامد‌های این معامله هستند. در تازه‌ترین خبر‌ها آمریکایی‌ها خروج نیرو‌های خود را آغاز کرده‌اند و با این خبر جنگ و ناامنی‌ها شدت گرفته است. در تمام این سال‌ها نا امنی در افغانستان وجود داشته، اما به این میزان شدت نداشته است. اما ظاهراً خروج آمریکا از افغانستان یکی از دلایل شدت گرفتن این جنگ شده است.»

احسان مهدوی در پایان در مورد رویکرد ایران در مقابل جنگ مردم افغانستان با طالبان می‌گوید: «مردم افغانستان انتظار داشتند که کشور همسایه مخصوصاً ایران واکنش تند در مقابل طالبان داشته باشند، اما این گونه نشده است. مردم افغانستان انتظار دارند که ایران در مقابل طالبان حداقل موضع خود را مشخص کند که از طالبان حمایت می‌کند یا از مردم افغانستان. اقوام مختلف در افغانستان زندگی می‌کنند در شرق افغانستان مردم از ایران انتظار دارند و امیدوار هستند که با فجایعی که هر روز شاهدش هستیم، ایران کمک کند و فشار‌هایی را از طریق مجامع بین‌المللی به طالبان وارد بکند. اما دیگر مناطق افغانستان و اقوام دیگر، مخصوصا اهل تسنن (غیر از طالبانی‌ها) چشم بدی به ایران دارند و ایران را یکی از بازوان و حامیان طالبان می‌شناسند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی