تیتر امروز

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید/ نظر یک مقام مطلع درباره سامانه‌های پدافندی ایران
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید/ نظر یک مقام مطلع درباره سامانه‌های پدافندی ایران

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

ظهروند: تسامح با طالبان با به رسمیت شناختن این گروه تفاوت دارد

سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت: آنچه از سوی ایران درباره طالبان در چند سال اخیر شاهد بودیم، به رسمیت شناختن طالبان نبود، ایران به عنوان کشور دوست، همکار و مشاور دولت افغانستان باید سیاست هماهنگ با این دولت داشته باشد.

کد خبر: ۹۸۶۴۸
۰۹:۱۴ - ۱۲ تير ۱۴۰۰

ظهروند: تسامح با طالبان با به رسمیت شناختن این گروه تفاوت دارد

دیدارنیوز -ابوالفضل ظهروند گفت: اخباری که می شنویم در صحنه افغانستان در گذشته قابل پیش بینی بود. با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور خلائی ایجاد شد و طالبان به پشتوانه حامیان خود در منطقه سعی کرد این خلاء را پر کند از این رو نه طالبان قدرت بیشتری یافته است و نه دولت افغانستان ضعیف شده است، اینجا عامل اصلی آمریکا است که به دلیل رفتن غیرمسئولانه از صحنه نظامی افغانستان چنین فضایی را برای طالبان فراهم کرد. اساسا آمریکا با خروج از صحنه نظامی به صحنه امنیتی افغانستان این فضا را به طالبان داد و با خروج نیروهای آمریکا این روند قابل پیش بینی بود.

وی با اشاره به شکل گیری جنبش های مردمی در برابر قدرت گرفتن طالبان اظهار کرد: با شکل گیری جنبش مردمی صحنه تحولات به نفع دولت در حال تغییر است و خلاء قدرتی که با خروج نیروهای آمریکایی ایجاد شده است را پر می کند و آرام آرام با افزایش این نیروها شهرهایی که توسط طالبان اشغال شده است را باز پس می گیرند.

سفیر پیشین ایران در افغانستان در ادامه درباره رویکرد ایران به تحولات افغانستان گفت: رویکرد ایران در قبال افغانستان شفاف، روشن و ثابت است. ایران از حامیان ملت افغانستان و دولت این کشور است و تغییری در این رویکرد ایجاد نشده و نمی شود. حفظ یکپارچگی، امنیت و ثبات، قطع مداخله های بیرونی و حضور و نفوذ آمریکا در این کشور از سیاست های ثابت ایران است. این‌که چقدر در دولت قبل به خوبی این سیاست را جلو بردیم، بحثی دیگر است اما در دولت سیزدهم نیز این سیاست به طور جدی در دستور کار است چرا که امنیت افغانستان امنیت ایران است.

ظهروند درباره رویکرد ایران به طالبان تصریح کرد: تسامح و تماس با طالبان با  به رسمیت شناختن این گروه تفاوت دارد. اگر آنچه میان ایران و طالبان رخ داده است تا کنون را "به رسمیت شناختن" طالبان بدانیم، اشتباه است. اینکه ایران ببیند آخرین دیدگاه طالبان چیست و چه تغییراتی در آن رخ داده است، در حالی که دولت افغانستان هم خواهان توافق با طالبان و صلح بود و ایران به عنوان کمک حال دولت افغانستان در این مسیر قرار گرفت مسیری منطقی است و این بخش را هم  دیپلماسی میدان پیش برد. آنچه درباره طالبان از سوی ایران رخ داده است با این که ایران بخواهد کنار طالبان قرار گیرد متفاوت است؛ ایران صرفا مساله اش مردم افغانستان و صلح و امنیت در این کشور است و از سیاست دولت مرکزی حمایت می کند.

وی گفت: ایران تشکیل امارت اسلامی و خلافت اسلامی را به نفع مردم نمی داند و از طرفی به طالبان هم تذکر داده شده است که دست از اقدامات تروریستی بردارند و با دولت مذاکره کنند، اگر اینها می خواهند نفوذ آمریکا در افغانستان قطع شود انجام مذاکره بهترین فرصت است. دولت افغانستان 50 درصد حاضر شد به طالبان از دولت سهم دهد و ایران هم ملزم است از این سیاست دفاع کند، چون دستور کار ما مداخله در کار افغانستان نیست. ایران اساسا با صلحی که در مالکیت مردم افغانستان باشد همسو و همراه است.

این دیپلمات پیشین کشورمان خاطرنشان کرد: از این رو آنچه از سوی ایران درباره طالبان در چند سال اخیر شاهد بودیم، به رسمیت شناختن طالبان نبود، ایران به عنوان کشور دوست، همکار و مشاور دولت افغانستان باید سیاست هماهنگ با این دولت داشته باشد، وقتی دولت این کشور تلاش دارد به تفاهم برسد نمی توان خلاف این مسیر عمل کرد. باید دید چه نقطه وصلی را می توان بین دولت و طالبان زمینه سازی کرد تا طالبان دست از جنگ بکشد و مسیر سازنده تعامل با دولت افغانستان را دنبال کند.


منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی