تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

پاسخ به شبهات در خصوص یک مالیات جدید

اقتصاد ایران باید با کمک اهرم مالیات بر عایدی سرمایه به سمت سودآور کردن تولید و غیر جذاب کردن فعالیت‌های غیرمولد حرکت کند.

کد خبر: ۹۸۳۷۵
۱۱:۵۵ - ۰۹ تير ۱۴۰۰

شبهات در خصوص یک مالیات جدید

دیدارنیوز ـ یکی از مهم‌ترین مسیر‌های توسعه کشور ما از مسیر تولید عبور می‌کند. روند توسعه دیگر کشور‌ها نیز نشان می‌دهد کشوری به توسعه نمی‌رسد مگر اینکه در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت و خدمات به رشد تولید برسد.

این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه فضا برای این گونه اقدامات در فضای اقتصادی کشور فراهم شده باشد. در حال حاضر موانع بسیار زیادی بر سر راه تولید در کشور وجود دارد و از طرف دیگر بازار‌های غیر مولد و بازار‌هایی که اشتغال ایجاد نمی‌کنند، جذابیت بسیار بالایی دارند و از قضا فعالیت در این زمینه‌ها سود زیادی را نسیب افراد فعال در آن می‌کند.

مجموع دو عامل جذابیت بازار‌های غیر مولد و عدم جذابیت بازار‌های مولد و اشتغالزا دست به دست هم می‌دهند تا این تصمیم گرفته شود که اقتصاد ما باید به سمت تولید حرکت کند.

در همین خصوص سبحانیان از مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه یکی از الزامات رشد تولید و حرکت به سمت توسعه آن هم در کشوری که پس از حدود یک دهه رشد اقتصادی صفر را تجربه کرده، این است که به سمت بهبود فضای کسب و کار حرکت کنیم، گفت: از طرف دیگر بازار‌های غیر مولد که کار‌های سوداگرانه در آن‌ها انجام می‌شود غیر جذاب شوند که ابزار این کار مالیات بر عایدی سرمایه است. از این نظر ضروری است که این قانون به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

باید دید با توجه به شرایط کشور و از نظر شرایط اقتصادی کدام یک از استراتژی‌ها را باید در پیش گرفت. توصیه این است که حداقل در ابتدای امر که این قانون در حال تصویب است، با توجه به وجود ذی نفعان قدرتمند برای جلوگیری از تصویب این قانون و نیز برخی دلایل اقتصادی به سمت تاثیر تورم از عایدی که در قبال خرید و فروش در بازار‌های مورد نظر به دست می‌آید.

البته این مورد در خصوص عایدی که در کوتاه مدت به دست می‌آید صدق نمی‌کند. این بدین معنا است که اگر فراتر از یک یا دو سال خرید و فروش دارایی صورت بگیرد و مشمول عایدی شد، می‌توانیم آن را با تورم تعدیل کنیم، اما خرید و فروش دارایی‌هایی مانند مسکن، خودرو، ارز و طلا در بازه زمانی بسیار کوتاه مدت اتفاق افتاده باشد، حتما به منظور سفته‌بازی بوده و نیازی به تعدیل با تورم ندارد.

همچنین دیگر کشور‌هایی که احتمال فرار سرمایه به آن‌ها وجود دارد خودشان قانون مالیات بر عایدی سرمایه را دارند و بدین شکل نیست که ما تنها کشوری باشیم که این قانون را می‌خواهیم اجرا کنیم. به طور مثال خود کشور ترکیه نیز قانون مالیات بر عایدی سرمایه را دارد. ما ناگذیر هستیم به سمت سودآور کردن تولید و غیر جذاب کردن فعالیت‌های غیر مولد حرکت کنیم. این دو بال‌های اقتصاد به سمت توسعه هستند.

منبع: تحریریه
برچسب ها: مالیات
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی