تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

مهر تایید فوتبالی‌ها پای تصمیم فدراسیون فوتبال

اهالی فوتبال در کلاب هاوس درباره تصمیم فدراسیون برای ابقای دراگان اسکوچیچ بحث و تبادل نظر کردند.

کد خبر: ۹۸۱۵۱
۱۱:۱۴ - ۰۸ تير ۱۴۰۰

مهر تایید فوتبالی‌ها پای تصمیم فدراسیون فوتبال

دیدارنیوز - شهاب الدین عزیزی خادم، رییس فدراسیون فوتبال ایران از توافق مشترک با دارگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران برای ادامه همکاری و حضور قدرتمند در ادامه راه خبر داد. پس از این اتفاق خبرآنلاین با تشکیل یک اتاق در شبکه اجتماعی کلاب هاوس و با حضور بازیکنان سابق تیم ملی، مربیان و خبرنگاران به بررسی این تصمیم پرداخت. گزیده صحبت‌های این اتاق را در ادامه می‌خوانید:

مهدی واعظی دروازه بان سابق پرسپولیس و تیم ملی در ابتدا گفت :«من فارغ از بحث این که آقای اسکوچیچ مربی خوبی است یا نه شخصیت و رفتاری که با ایشان شد را چندان نپسندیدم. با این حال فکر می کنم که تیم ملی چون بازی تدارکاتی نداشت، رفته رفته شرایط تیم تغییر کرد و بهتر شد. بحرین یک تیم تدافعی بود و کار ما را سخت کرد. تیمی که اسکوچیچ ساخته تیمی تهاجمی بوده و مردم این تیم را دوست دارند. تا شروع مرحله نهایی بازی ها ما فرصت زیادی نداریم و احتمالا در شروع بازی ها بازهم کمی ناهماهنگی داشته باشیم اما بازهم بازی به بازی بهتر خواهیم شد. نمی شود که عملکرد یک مربی را طی چندماه بررسی کرد. در دوران کی روش ما از لحاظ آماری به دستاوردهایی رسیدیم که سطح فوتبال ما را تغییر داد.  اسکوچیچ مربی صاحب سبکی است و اگر صاحب سبک نبود چند سال در فوتبال ایران دوام نمی آورد. ما هر موقع مقابل تیم های اسکوچیچ قرار می گرفتیم احساس خطر می کردیم. من سبک اسکوچیچ را بیشتر از ویلموتس می پسندم. ما در هر دوره بازیکنان خیلی خوبی داشته ایم. در مورد اسکوچیچ باید کمی بیشتر صبوری می کردیم. قبل از این ۴ بازی، همه رسانه ها از اسکوچیچ انتقاد می کردند و به ایشان هجمه وارد می کردند. الان ولی بخاطر نتایجش همه از او دفاع می کنند. من فکر می کنم اگر فدراسیون برنامه ریزی خوبی داشته باشد حتی در خود جام جهانی هم ما می توانیم با اسکوچیچ موفق باشیم.»

فرزاد آشوبی، بازیکن سابق تیم ملی و تیم‌های استقلال و پرسپولیس درباره ادامه همکاری اسکوچیچ با تیم ملی گفت: به نظر من انتخاب معقولی بود. البته می شد دنبال گزینه مطرحی برویم ولی توجیهی نبود و عملکرد اسکوچیچ در رده باشگاه و در شرایط خاص تیم ملی قابل قبول بود و توجیه ویژه‌ای نداشت که فدراسیون به سمت انتخاب دیگری برود. با توجه شرایط خاص تیم ملی باید کمی نسبت به عملکرد فنی آسان گیر باشیم چون شرایط خاصی داشتیم. باید این را هم در نظر بگیریم که اسکوچیچ زمان کافی را نداشت و اردوهای بلندمدتی نداشت. به نظرم با اردوهای بیشتر و اشنا شدن او با بازیکنان شرایط بهتر هم می شود. البته نوع بازی تیم ملی با ایده آل فاصله داشت.

او درباره بعضی صحبت ها درباره اینکه موفقیت تیم ملی بیشتر به خاطر بازیکنان بود گفت:« من می خواهم نقبی به گذشته بزنم. اسکوچیچ در لیگ ما با تیم هایی که هیچوقت مدعی نبودند هم فوتبال باکیفیتی انجام داده بود. بحثی در کیفیت بازیکنان ما نیست ولی ویلموتس هم با این نفرات نتیجه نگرفت. به نظرم نه نقش بازیکنان را می توان رد کرد نه مربیان. هر دو موثر بودند و نمی توان موفقیت را صرفا به یک عامل ربط داد.»

آشوبی درباره تجربه خودش در تیم افشین قطبی و امیدواری به تفاوت عملکرد اسکوچیچ و قطبی در مدیریت بازیکنانی که ممکن است خواهان تغییر مربی باشند گفت:« ما باید به اسکوچیچ اعتماد داشته باشیم. قبلا هم کی روش بعضی نفرات اصلی را از تیم خارج کرد ولی اعتمادی که به او وجود داشت کارش را انجام داد. در پرسپولیس هم برانکو این کار را کرد. الان هم نیاز به حمایت تمام قد از اسکوچیچ وجود دارد. برای بررسی اسکوچیچ باید یک فرآیند چندساله را بررسی کنیم. او در رده باشگاه توانسته خودش را نشان دهد و پس از این موفقیت یک کاریزمای بهتری هم پیدا کرده است. از نظر من ایشان یک گزینه مناسب است که می‌تواند اعتماد و احترام همه را داشته باشد. فکر نمی کنم اینکه اسکوچیچ را به خاطره رزومه اش رد کنیم خیلی مستدل باشد. اعتقادی هم به مثال ندارم و صرفا برای درک موضوع از گرت ساوتگیت نام می برم که بدون تجربه خاصی سرمربی انگلیس می شود و عملکرد خوبی هم داشته است و تداوم خوبی هم داشته است. پس اینکه اسکوچیچ رزومه ندارد ملاک توانایی نداشتن او نیست. سبک بازی اسکوچیچ هم قابل دفاع است و این تغییرات در زمان کوتاه کار هرکسی نیست و توانایی می‌خواهد. وقتی گفتیم انتخاب ایشان با تمام شرایط درست بود پس بحث زمان و شناخت مهم است. در شرایط فعلی ما می توان به مربی که کار سختی را برای ما انجام داده اعتماد کرد. اسکوچیچ در مدت کوتاه سبک و روشی که به تفکرات و توانایی بازیکنان ما نزدیک است را پیاده کرده و در زمان بیشتر می توانیم تغییرات بهتری را شاهد باشیم.»

آشوبی درباره وضعیت دستیاران اسکوچیچ گفت:«به نظرم در این زمینه نظر نهایی برای خود اسکوچیچ است که چه نیازی حس کند. البته وحید هاشمیان نیازی به تعریف ندارد. سوابق روشنی داشته و بودن او می تواند کمک کند. حضور کریم باقری و سایر نفرات مثبت است. در نهایت معتقدم اسکوچیچ باید با ذهن باز و دوراندیشی براساس شایستگی ها و واقعیات تصمیم بگیرد که آیا وضعیت فعلی ایده آل است یا باید تغییری بدهیم.»

او نسبت به حمایت برانکو از اسکوچیچ هم واکنش جالبی داشت:« به نظرم این صرفا حمایت یک مربی از هموطنش بوده و خیلی نباید روی آن حساس شویم.»

بازیکن سابق پرسپولیس و استقلال درباره ادامه همکاری با اسکوچیچ پس از مقدماتی جام جهانی گفت:« در این بخش می توانیم حرفه ای تر نگاه کنیم و به دو شکل نگاه کنیم. یکی اینکه صرفا براساس نتیجه دست به انتخاب بزنیم که من خیلی موافق آن نیستم. دومی اینکه فرآیند را بررسی کنیم که مربی و تیم ما چه عملکردی دارد و سرمربی ما در شرایط گوناگون چه رفتارهایی را از خودش نشان می دهد. با بررسی فرآیند می توانیم اینده را هم تاحدودی پیش بینی کنیم و تصمیم بگیریم. من به بررسی فرایند اعتقاد دارم و باید عملکرد اسکوچیچ را در مسابقات از نظر مسائل مختلف بررسی کنیم.»

سپهر ستاری، خبرنگار ورزشی

به نظر من حق این نسل از بازیکنان تیم ملی این است که یک مربی در کلاس جهانی بالای سر آن‌ها باشد ولی باید اول به این فکر کنیم که آیا در شرایط فعلی چنین امری امکان‌پذیر است یا خیر؟ اگر قرار بود فدراسیون فوتبال اسکوچیچ را برکنار کند و بعد بلافاصله یک مربی درجه یک بیاورد و مشکلی هم با پرداخت دستمزدش نداشته باشد اتفاق خوبی بود اما اگر می‌خواستند 2 ماه به دنبال مربی باشند و بعد یک گزینه متوسط انتخاب کنند به نظرم ارزش تغییر سرمربی را نداشت. از طرفی اسکوچیچ پس از انجان چند بازی رسمی و دوستانه به شناخت نسبی از تیم ملی رسیده و حضورش در ادامه راه با توجه به شرایط فعلی اتفاق خوبی است.

عرفان حاج‌بابایی، خبرنگار ورزشی

ما باید قبل از هر چیز در واقعیت نفس بکشیم؛ تیم ملی تا شروع مسابقات در شهریورماه وقت چندانی برای ایجاد تغییر ندارد. از طرفی اسکوچیچ هم انسجام را به تیم ما برگرداند و از این پیچ سخت به سلامت عبور کرد. در حال حاضر هم به نظر من جایگزین خوبی در میان گزینه‌های تیم ملی وجود ندارد و منابع مالی کافی هم در اختیار فدراسیون فوتبال نیست. حتی اگر فدراسوین فوتبال منابع مالی کافی را هم در اختیار داشته باشد باید ان را صرف طلب ویلموتس و ایجاد VAR کند اگر دور بعدی غیرمتمرکز برگزار شد، میزبانی از دست نرود.

سجاد ابرقویی نژاد، مربی فوتبال

من نمی خواهم درباره یک شخص صحبت کنم. بلکه می خواهم از اهمیت ثبات در یک تیم فوتبال صحبت کنم. ثبات رابطه مستقیمی با موفقیت دارد. هرزمان تغییرات کمتر بوده، رشد و موفقیت بیشتر بوده. ثبات باعث افزایش روحیه تیم می شود و بازدهی بالاتر می رود. بهتر است به اسکوچیچ زمان بدهیم. او با بازیکنان اخت شده است و ترکیب را شناخته. بنظرم او می تواند در تیم ملی موفق شود.

پوریا جراحی، مربی بدنساز سابق استقلال

یکی از بزرگ ترین مشکلات ما این است که تصمیمات مهم را با نگاه سطحی می گیریم و فوتبال ما آزمون و خطا شده است. درباره تیم ملی هم همین فضا وجود دارد. مثلا میخواهیم بگوییم اسکوچیچ خوب است و به سمت تولید فکت می رویم که 7 بازی را برده است ولی کجا بازی دوستانه ملاک است و ارزش دارد؟ ایوویچ را هم سر بازی دوستانه برداشتیم. با اسکوچیچ 4 بازی رسمی داشتیم که دو تا را با تیم لیگ دو می بردیم و دوتا را با تصمیمات مهم او . دو بازی اما ملاک خوبی نیست. بعد مثلا می گوییم اسکوچیچ اولین بار در بحرین پیروز شده است. ما در 60 سال اخیر چهار بار کلا آنجا رفته ایم و این ملاک خوبی نیست. مسئله ثبات اما مهم است و مربی جدید شناخت زیادی ندارد و زمان هم کم است. از طرفی فدراسیون قبل از آمدن باید به شرایط مالی و وضعیت تیم ملی و چالش ها فکر کرده باشد. چیزی است که از هر فدراسیونی انتظار می رود. واقعیت این است که اسکوچیچ دو بازی بحرین و عراق تصمیمات خوبی گرفت و کردیت آن هم برای خودش است. با این حال تیم ملی نیازمند سرمربی صاحب سبک است نه صاحب اسم. این ها باهم فرق دارند. صاحب اسم می شود یکی مثل ویلموتس! فوتبال ما به صاحب سبک نیاز دارد اما این هم چالش های خودش را دارد. حالا من امیدوارم اسکوچیچ در ادامه هم تصمیمات درستش را ادامه دهد ولی دو بازی زمان کمی است و این هم که بگوییم نتیج صرفا به خاطر ستارگان تیم بوده کم لطفی است.

پژمان راهبر، سردبیر سایت ورزش سه

طبیعتا وقتی اسکوچیچ انتخاب شد استقبال خوبی از او نشد چرا که رزومه او برای هدایت تیم ملی پربار نبود. نقدها به اسکوچیچ بیشتر منفی بود به ویژه از سوی طرفداران کی روش به ویژه اینکه اسکوچیچ هم کروات است و صحبت های اخیر برانکو هم به این‌ مسئله دامن زده است.

ما در بحرین نتایج خوبی گرفته ایم و در شرایطی به مقدماتی می رویم  که تا ۱۵ مرداد بازی های باشگاهی ما ادامه دارد و مشخص نیست بتوانیم بازی دوستانه داشته باشیم یا نه؟ مسئله سازماندهی از طرف فدراسیون با برنامه اعلامی سرمربی هم بحثی دیگر است. یکی از مشکلات تیم ملی هم خستگی بازیکنان در لیگ ایران است.

پیش از شروع بازی ها در بحرین با بدبینی به تیم ملی نگاه می کردم اما نتایج خوبی گرفت. او باید مدیریت کند تا نارضایتی ها کم شود. برخی اتفاقات مثل ماجرای اخباری که رفت و برگشت نباید تکرار شود. امیدوارم تا فروردین ۱۴۰۱ صعود را قطعی کنیم. با هر قرعه ای هم شانس تیم ملی را برای صعود بالا می دانم.

برچسب ها: اسکوچیچ
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی